Testen

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Naast zijn praktische kwaliteiten schitterde de SUV C5 Aircross van Citroën vooral door zijn zijdezachte wegcontact. Wordt dat gevoel nog versterkt door zijn plug-inhybride aandrijflijn?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 november 2020
  • Citroen
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficiënte hybride aandrijflijn
  • Moduleerbaarheid/ruimte
  • Prima rijcomfort
  • Afwerkingsdetails
  • Ergonomische details multimediasysteem
  • Feedback stuurbekrachtiging

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

We weten het al sinds zijn onthulling in 2018: de SUV C5 Aircross mag de plug-inhybride technologie introduceren in het gamma van Citroën. Zo’n 250.000 verkochte exemplaren met verbrandingsmotor later (een mooi succes dus) komt nu eindelijk de Hybrid-variant van de Franse SUV op de markt.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Voorwielaandrijving

In tegenstelling tot zijn neven Peugeot 3008 en Opel Grandland X biedt de SUV van Citroën niet de krachtigste plug-inhybride aandrijflijn Hybrid4 met vierwielaandrijving aan van de PSA-groep. Op dit moment is althans enkel de Hybrid met voorwielaandrijving verkrijgbaar.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

225 pk, 360 Nm

Ter herinnering: deze plug-inhybride aandrijflijn combineert de 1.6-turboviercilinder op benzine van 180 pk via een achttrapsautomaat met een elektromotor van 80 kW (109 pk). Samen komen ze aan tot 225 pk en 360 Nm.

Moduleerbaarheid gevrijwaard

Meer nog dan de wetenschap dat deze C5 Aircross indien gewenst van 0 naar 100 km/u kan optrekken in 8,7 seconden zullen potentiële klanten vooral blij zijn om te horen dat de praktische voordelen van de Franse SUV gevrijwaard zijn gebleven in deze hybride variant.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Dat betekent dus dat de achterbank nog steeds bestaat uit 3 even brede en apart verschuifbare stoelen. Dat is een zeldzaam gegeven in een wereld waar eenvolumers zo goed als verdwenen zijn. Al bestaan wonderen ook hier niet: de drie achterste plaatsen zijn wel wat smal. Maar met de schuifrails en een beetje goede wil is het wel mogelijk om de drie stoelen verschoven ten opzichte van elkaar te plaatsen waardoor je af en toe met drie personen op de achterbank kan reizen.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Iets kleinere koffer

De keuze voor de geëlektrificeerde versie van de C5 Aircross dwingt je toch tot een kleine toegeving op praktisch vlak, want de koffer krimpt met 120 liter: van 580-720 liter afhankelijk de positie van de achterbank in de versies met verbrandingsmotor naar 460-600 liter in deze stekkerhybride.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Omdat het verloren volume eigenlijk gewoon het verborgen bergvak is onder de laadvloer en om dat je alsnog een klein bakje behoudt om de laadkabels op te bergen blijft de opoffering die je moet doen om met een Hybrid te rijden toch aanvaardbaar.

13,2 kWh

De C5 Aircross Hybrid heeft in zijn ingewanden een lithium-ionbatterij van 13,2 kWh. Die knabbelt ook een beetje aan de benzinetank, die met 7 liter krimpt. Maar met 43 liter behoud je nog steeds meer dan genoeg rijbereik als je regelmatig oplaadt. Volgens de WLTP-cyclus is de batterij goed voor een puur elektrisch bereik van 55 kilometer.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Wanneer je puur elektrisch rijdt, wat mogelijk is tot 135 km/u, gaat onder de binnenspiegel een blauwe led branden.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Meer comfort

Geruisloos rijden versterkt uiteraard het comfortgevoel van de C5 Aircross nog. Hoewel de ophanging is aangepast om te compenseren voor het extra gewicht van de hybride versie (1.845 kilo leeg) blijft het ophangingscomfort vorstelijk. De filtering van de schokdempers met progressieve hydraulische aanslagpunten en de Advanced Comfort-stoelen met zachte vulling gaan hand in hand met de hybride aandrijflijn. In elektrische modus volgen de versnellingen elkaar zacht en stil op. Maar zelfs in hybride modus blijft de benzinemotor discreet en verloopt de samenwerking tussen de twee motoren zeer subtiel.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Tijdens het rijden stoorden we ons daarentegen wel aan de ijking van de besturing. De bekrachtiging is te uitgesproken/gevoelloos en versterkt het zweverige karakter van de C5 Aircross. Dat is jammer, want deze comfortabele ophanging had met een iets steviger stuur een beter dynamisch compromis geboden.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Specifieke programma’s

In deze plug-inhybride variant beschik je uiteraard over specifieke rijprogramma’s. Je kan de elektrische modus geforceerd opleggen of net hoofdzakelijk in hybride modus rijden. Er is ook een Sportprogramma voor vlottere reacties, maar de C5 Aircross zet niet bepaald aan tot een agressieve rijstijl. De B-positie van de versnellingspook maakt het ook mogelijk om het regeneratie-effect bij het remmen te versterken.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Verder is het interieur hetzelfde als in elke andere C5 Aircross, met dus hier en daar wat minder flatterende kunststoffen en een tablet die de meeste bedieningen (waaronder die van de klimaatregeling) op een niet altijd even ergonomische manier groepeert.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

7,4 kW als optie

Standaard is de C5 Aircross Hybrid uitgerust met een interne lader van 3,7 kW. Voor 300 euro extra wordt die versterkt tot 7,4 kW. Die optie zouden we aanraden omdat ze het mogelijk maakt om de laadtijd in te korten tot iets minder dan twee uur aan een aangepaste wallbox. Zo niet duurt het afhankelijk van je elektrische installatie 4 tot 7 uur om volledig te laden met de standaard lader.

Hoeveel kost hij?

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Citroën biedt de C5 Aircross in België aan in twee uitrustingsniveaus: Feel en Shine. De eerste kost 42.930 euro, de tweede 45.880 euro. De gehomologeerde CO2-uitstoot ligt in beide gevallen op 36 g/km volgens het NEDC-protocol en respectievelijk 32 of 33 g/km volgens WLTP.

Ons verdict

De plug-inhybride aandrijflijn past perfect bij het gezapige karakter van de C5 Aircross. Dat geldt dan zowel in de puur elektrische modus als in de hybride stand dankzij de zachte werking van zijn aandrijflijn. Daarbij wordt niet geraakt aan de praktische voordelen van deze Franse SUV. Maar uiteraard duwt deze plug-inhybride aandrijflijn de C5 Aircross wel naar een andere prijscategorie dan de versies met enkel een verbrandingsmotor.

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid, vliegend tapijt onder stroom

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km