Testen

Ford Focus: rijpe vrouw met sexappeal

Ford pakt de zaken grondig aan: terwijl sommige constructeurs zich tevredenstellen met een subtiele restyling van de koplampen en een nieuw paar velgen, gaat Ford dieper. De marketingafdeling spreekt zelfs van een nieuwe Focus en we zouden ze bijna geloven. Hoe zit dat precies?

  • Piette François
  • 24 september 2014
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Formidabel onderstel
  • Geluiddemping mechaniek
  • Soepele en overtuigende 2.0 tdci
  • Technologie en sync 2
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Lange spreiding versnellingsbak (1.5 ecoboost)
  • Middelmatige ruimte achterin

Er is nog maar één Focus wereldwijd en in Europa wordt er elke negentig seconden een geproduceerd. Massaproductie dus, waardoor je zou denken dat het product zodanig is afgestemd op rentabiliteit dat het alle ‘smaak’ verliest. Maar Ford respecteert bepaalde tradities van het huis, zoals dynamisch rijden en een hoog uitrustingsniveau. Tijd voor een kennismaking met de nieuwe Focus.

Verrassing

Wat is er gebeurd? Je ziet wel dat het niet meer dezelfde auto is. De neus werd volledig hertekend en heeft nu de typische Ford-grille. Genoeg om het geheel meer karakter te geven. In het interieur kun je niet naast de vooruitgang kijken: betere materialen, een aangepaste boordplank en nieuw, ergonomischer SYNC 2-multimediasysteem met aanraakscherm. De vooruitgang is dus duidelijk merkbaar maar sommige afwerkingsdetails laten nog altijd te wensen over.

Technologie

Qua uitrusting pakt Ford groots uit. Alsof Romeo niet met zijn gitaar maar met een filharmonisch orkest voor Julia staat. We zien onder meer actieve koplampen, een adaptieve snelheidsregelaar, een waarschuwing voor naderend verkeer (als je achteruit rijdt) en een automatisch parkeersysteem (zelfs voor dwars parkeren).

SYNC 2

Dé grote nieuwigheid is het multimediasysteem SYNC 2. Vergeet het kleine scherm met beperkte helderheid en verschrikkelijke ergonomie. Het nieuwe systeem heeft een mooi aanraakscherm van 8 duim. Navigatie, multimedia en telefoon zijn onmiddellijk toegankelijk via stembediening. Beleefd hoef je niet te zijn, je orders moeten dwingend zijn: zeg ‘ik heb honger’ en het systeem stuurt je naar het restaurant van jouw keuze. Een mooi staaltje technologie. In de praktijk werkt het niet slecht, al is het een beetje traag.   

Motoren

Ook hier verandert er één en ander. De 1.6 EcoBoost werd vervangen door een 1.5 EcoBoost, beschikbaar met 150 of 182 pk. De 1.0 EcoBoost driecilinder staat nog altijd op het programma en bij de diesels wordt de 1.6 TDCI geleidelijk vervangen door een 1.5 TDCI die er rechtstreeks van afgeleid is maar wat zuiniger werd. Eerder voor de volledigheid is er ook nog een 2.0 TDCI die trots 150 paarden levert.

Eerste test

Voor deze kennismaking wilde het team van Ford ons verwennen met twee interessantemaar voor onze markt toch minder belangrijke versies: de 1.5 EcoBoost 182 pk en de 12.0 TDCI 150 pk. De eerste is pittig en gewillig en laat zijn stem gelukkig alleen horen bij sterke acceleraties. Helaas wordt hij beperkt door een manuele zesversnellingsbak met te lange verhoudingen. Jammer voor de prestaties, des te beter voor het verbruik.

De 2.0 TDCI lijkt wel een labrador. Altijd gelukkig en trouw op post, dol op lage toeren waar zijn koppel tot recht komt en ook geschikt voor hogere toeren. En dat allemaal in stilte.

Het sterke punt

Het weggedrag van de Focus was al uitzonderlijk en verbeterde nog. We wikken en wegen onze woorden en neen, we hebben geen smeergeld ontvangen van Ford! De Focus werd comfortabeler en springt vrolijk van de ene naar de andere bocht met een opvallende wendbaarheid. Licht je voet van het pedaal in een bocht en hij reageert als een Braziliaanse sambadanseres die met haar kont schudt. Onderstuur? Dat kent de Focus niet. De voortrein voldoet helemaal, al is die niet zo snedig als een Peugeot 308 bijvoorbeeld. Qua schokdemping is de Focus ook veelzijdig: comfortabel voor de huisvader, doeltreffend voor het dynamische kaderlid en misschien iets te soepel voor de veeleisende sportieveling.

Prijzen                                                                                     

Voor wie weinig kilometers rijdt en niet sportief rijdt, is er de 1.6 benzine met 85 pk. Zijn verdienste is vooral een leuke instapprijs (16.100 euro). De afwerking Trend met 1.5 TDCI (115 pk, 88 g CO2/km) kost 21.250 euro. De Clipper-versie kost 750 euro extra.

Conclusie

De Focus is ongetwijfeld sexyer dan vroeger, maar is ook niet de pin-up van zijn segment geworden. Hij legt wel uitstekende argumenten voor, zoals hoogwaardige technologie, zuinige en doeltreffende motoren en een hoog comfort. Kers op de taart is het uitstekende onderstel. Deze dynamische rijkwaliteiten spreken misschien maar een kleine kopersgroep aan, maar het doet altijd goed om te zien dat constructeurs rijplezier hoog in het vaandel dragen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Chris Gommeren.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km