Testen

Ford Ka+ 1.2 85: de wereldauto

Ford haalt de wereld in huis. Na de Mondeo en de EcoSport is de Ka+ het derde model dat overzees werd ontwikkeld voor het naar het Oude Continent kwam. En zoals de “plus” in zijn naam al aangeeft, heeft deze Ka+ nog maar weinig gemeen met zijn voorgangers.
  • Bervoets Wim
  • 27 april 2017
  • FORD
  • 744 weergaven
1,9
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
    • Afwerkingsdetails

    De eerste generatie van de Ka was een scherp getekend stadswagentje, dat met de StreetKa begin jaren 2000 zelfs nog een leuke roadster-afgeleide kreeg. Daarna volgde Ka twee, op het platform van de Fiat 500 maar dan minus de retroverpakking. En Ka drie? Die haalt Ford uit Brazilië.

    Uit Brazilië, zeg je?

    Inderdaad. Ford hanteert al enkele jaren het “One Ford”-principe, waarbij modellen van bij ons, zoals de Fiesta en Focus, ook in andere werelddelen verkrijgbaar zijn. In ruil daarvoor krijgen wij modellen uit Noord-Amerika, zoals de Fusion (die bij ons Mondeo heet), en uit Zuid-Amerika, zoals de EcoSport en deze Ka+. Een wereldauto dus, deze stadswagen, temeer omdat hij in India van de band rolt.

    Merk je dat aan de afwerking?

    Ford wil met de Ka+ in de eerste plaats een betaalbaar instapmodel aanbieden, en zelfs een goedkoper alternatief voor de Fiesta. Verwacht dus geen lederen interieur of Vignale-versie, maar een eerlijke auto voor een eerlijke prijs. Dat betekent jammer genoeg ook enkele praktische details die op de besparingstafels sneuvelden, zoals de verstelling van de buitenspiegels, een stuur dat alleen in de hoogte verstelbaar is, en de afwezigheid van een handgreep op de kofferklep. Dat betekent ook harde plastics in het interieur, maar een vertrouwde omgeving voor wie een Ford gewend is. En bovendien degelijk geassembleerd.

    In welk opzicht is deze Ka+ een goedkoper alternatief voor de Fiesta?

    In de eerste plaats qua prijs natuurlijk, maar daar komen we meteen op terug. Daarnaast: in zijn afmetingen. Die zitten nauwelijks nog in de grootteorde van zijn voorganger: een lengte van 3,93 meter, een breedte van 1,70 meter en een hoogte van 1,52 meter. Het koffervolume bedraagt op zijn beurt 270 liter en is uitbreidbaar tot 849 liter dankzij de achterbank die je in een 60/40-verhouding kunt neerklappen. De Fiesta? Die doet het op alle vlakken slechts enkele centimeters en liters beter.

    Is er een verschil onder de motorkap?

    Jazeker. De Ka+ heeft slechts recht op één motor, in twee vermogensvarianten: een atmosferische 1.2 viercilinder met 70 of 85 pk. Wij gingen voor de krachtigste versie, die over een maximumkoppel van 112 Nm beschikt. Je raadt het al: sportieve prestaties zet die niet neer: de “sprint” van 0 tot 100 km/u duurt 13,9 seconden, en de topsnelheid ligt op 166 km/u. Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 4,8 l/100 km, maar wij klokten uiteindelijk af op 6,7 l/100 km.

    Hoe doet die motor het?

    Zoals gezegd: de vierpitter is geen snelheidswonder. Maar als je regelmatig aan de slag gaat met de manuele vijfversnellingsbak (Ford biedt geen automaat aan op de Ka+), dan slaag je er wel in om probleemloos door het verkeer te laveren. Bovendien klimt hij graag in de toeren, waar hij zijn stem dan wel duidelijk laat horen. Ford is er immers in geslaagd om het geluid van de viercilinder voor het grootste deel degelijk te dempen.

    Rijdt hij even dynamisch als een Fiesta?

    Nee. De rangorde moet natuurlijk gerespecteerd worden. Ford paste het chassis wel aan onze Europese wegen aan, dus een licht dynamisch randje ontbreekt gelukkig niet helemaal. Verder reageert de Ka+ eerlijk en efficiënt, en zorgt het feit dat hij oorspronkelijk ontworpen werd voor minder gladgestreken wegen ervoor dat het rijcomfort op alle momenten op peil is.

    Hoeveel kost hij?

    Ford zet zijn Ka+ met 85 pk sterke 1.2 in de prijslijsten vanaf € 11.825. Daarvoor zit je in het uitrustingsniveau Ultimate. De 70 pk-versie begint een trapje lager, in Essential, en kost dan € 10.200. Voor de volledigheid: de goedkoopste Fiesta – de 1.0 met 80 pk in het uitrustingsniveau Trend – kost als vijfdeursversie € 15.950.

    Het Ultimate-niveau van deze Ka+ biedt standaard onder meer manuele klimaatregeling, een infotainmentinstallatie met Bluetooth-verbinding – navigatie gebeurt middels je smartphone – mistlampen en een snelheidsbegrenzer. Uitgebreid is de uitrusting niet, maar correct zeker. De optielijst is beperkt, met esthetische items zoals metaalkleur, een snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling en zetelverwarming.

    Besluit?

    De Ka+ ruilt weliswaar de vrolijke en scherpe lijnen van zijn voorgangers in voor wat meer conformistische looks, maar de “+” is zeker een plus: in ruil krijg je een grotere auto die dus meer ruimte biedt, voor een eerlijke prijs en met een eerlijke uitrusting. Wie op zoek is naar een goedkoper alternatief voor de Ford Fiesta, hoeft het dus niet op een ander te zoeken.

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
    Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

    Aanbevolen nieuws voor jou

    Meer nieuws
    Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

    Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

    Nu ja, de nieuwe Mondeo voor de Chinese markt, want naar Europa komt hij niet...

    Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

    Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

    Deze auto wordt in het Engels benoemd als “Notably Fast Transport”, of NFT… en hij is voorzien voor februari 2022.

    BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

    BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

    BMW is nog niet meteen van plan om verbrandingsmotoren vaarwel te zeggen. Dat bevestigde ontwikkelingschef Frank Weber aan het Duitse Magazine Auto Motor und Sport.

    Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

    Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

    Geruchten doen de ronde over een kleinere Tesla Cybertruck, terwijl de lancering van de ‘full size’ versie nog maar eens uitgesteld is tot 2023.

    Aanbevolen tests voor jou

    3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

    Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

    Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

    Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

    Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

    Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

    3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

    Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

    Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

    4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

    Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

    Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

    Aanbevolen advies voor jou

    Meer adviezen
    Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

    Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

    De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

    Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

    Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

    Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

    Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

    Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

    Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

    5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

    5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

    Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Hybride - Benzine, Automaat

    € 51.490
    2021
    18 km

    Hybride - Benzine, Automaat

    € 51.490
    2021
    18 km

    Benzine, Automaat

    € 32.975
    2022

    Benzine, Manueel

    € 17.700
    5 km

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's

    Hybride - Benzine, Automaat

    € 59.799
    2021
    17.086 km

    Elektrisch, Automaat

    € 28.499
    2020
    8.895 km

    Benzine, Automaat

    € 25.995
    2019
    39.100 km

    Diesel, Automaat

    € 29.500
    2020
    36.307 km