Testen

Test: Ford Ranger 2.0 EcoBlue, het beschaafde beest

Hoewel hij nog zijn beestachtige look en capaciteiten heeft, is de Ford Ranger pick-up ook duidelijk hoogwaardiger geworden met zijn nieuwe generatie. We zouden hem zelfs een verfijnd bedrijfsvoertuig durven noemen...

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 15 november 2023
  • Ford
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Praktische elementen goed voor elkaar
  • Terreincapaciteiten
  • Balans comfort/rijgedrag voor het segment
  • Redelijk brandstofverbruik in de praktijk
  • Standaarduitrusting
  • Beperkt gamma
  • Fors formaat

Het lijkt al lang geleden dat de eerste Ford Ranger toekwam in Europa. Het model werd in het begin van de jaren 2000 gecommercialiseerd op ons continent en was toen nog een ‘pure’ en eenvoudige pick-up. Daar kwam duidelijk verandering in met de vorige generatie Ranger, die in 2011 werd gelanceerd en een facelift kreeg in 2016. Hoewel hij zijn kwaliteiten voor laden, slepen en vervoeren behield, was de pick-up van Ford ook duidelijk opgeschoven richting het segment van de personenwagens met een verzorgde look, een aangenaam rijgedrag en een mooie uitrusting. Een positionering die geen windeieren heeft opgeleverd: de Ford Ranger werd al snel de best verkochte pick-up in Europa. En het is duidelijk dat de nieuwe Ranger modeljaar 2023 op hetzelfde elan verder wil gaan!

Charismatische look...

Gezien zijn afmetingen, is een pick-up gewoonlijk al vrij imposant op het eerste gezicht. In het geval van de nieuwe Ranger wordt dit nog versterkt door zijn ‘Amerikaanse’ look. Zijn grille, die nog steeds even charismatisch oogt, wordt nu omkaderd door een C-vormige LED-dagrijverlichting. De koplampen zijn overigens standaard uitgerust met een automatische grootlichtfunctie. Een detail dat niet alleen de mars naar boven bewijst van de pick-up van Ford, maar het maakt hem ook aangenamer om mee in het donker te rijden.

... stralend...



Het zijn overigens niet enkel de grootlichten die de nieuwe Ranger stralend maken. Hij toont zich ook praktisch dankzij de nieuwe ‘zoneverlichting’ die je kan bedienen via het centrale aanraakscherm of zelfs via de FordPass-app op je smartphone wanneer de pick-up geparkeerd staat. Concreet worden de koplampen, achterlichten, de nummerplaatverlichting en de laadbakverlichting ingezet om aparte zones rondom, of zelfs de hele omtrek van de Ranger te doen oplichten. Een extraatje dat echt handig bleek tijdens onze testweek.

... en praktisch!

Tijdens het gebruik merk je ook al snel dat de nieuwe Ranger duidelijk ontworpen is om het leven van zijn gebruikers te vergemakkelijken, of het nu om professionals of particulieren gaat. De kleine opstaptrede in de achterbumper maakt het bijvoorbeeld een stuk gemakkelijker om de laadbak te gebruiken dan bij andere pick-ups.

Of ze nu moeten dienen om de batterijen van draagbaar gereedschap voor professionals op te laden, of om een koelbox van stroom te voorzien tijdens een familie-uitje: de geïntegreerde 12 V- (180 W) en 230 V-stopcontacten (400 W) komen ook enorm van pas. Voor jonge schermliefhebbers zijn er ook USB- en 230 V-aansluitingen voor de achterbank.



Daarnaast zitten er nog extra schakelaars geïntegreerd in de dakhemel om extra accessoires te kunnen aansluiten (lier, extra lichten, enzovoort) zonder in het dashboard te moeten snijden om extra knoppen toe te voeren. Het soort traditionele gebruik voor pick-ups dat niet helemaal lijkt te passen in dit interieur, dat duidelijk niet meer zo spartaans is als vroeger!

Indrukwekkende tablet

Als je vooraan plaatsneemt, krijg je namelijk een dashboard te zien dat veel meer lijkt op dat van een premium SUV dan dat van een ordinair bedrijfsvoertuig. Toch qua presentatie, want de gebruikte materialen blijven eerder hard en stevig om lang mee te gaan en een professioneel gebruik te kunnen weerstaan.



Naast het instelbare display dat de traditionele tellers vervangt (en dat toegang geeft tot heel wat gedetailleerde informatie), is de verticaal gepositioneerde tablet centraal op het dashboard duidelijk het orgelpunt van dit interieur. Naast zijn genereuze grootte (12 inch) onderscheidt het zich met zijn snelle reacties en zijn complete uitrusting. Het SYNC 4-systeem van Ford omvat namelijk draadloze Apple CarPlay/Android Auto, een navigatiesysteem, een achteruitrijcamera en een geluidssysteem met standaard 6 luidsprekers (een hoogwaardig Bang & Olufsen-systeem met 10 luidsprekers wordt aangeboden op de Platinum-uitvoering). Verwarmde (en vooraan elektrisch instelbare) zetels, automatische airco in twee zones, een verwarmd stuur, LED-sfeerverlichting en nog heel wat meer zorgen ervoor dat je je eerder in een luxueuze SUV waant dan in een bedrijfsvoertuig.

Fors formaat...

Natuurlijk heb je in het dagelijkse leven nog steeds te maken met een flink beest. Met zijn lengte van 5,35 m, breedte van 2,21 m (inclusief zijspiegels) en zijn hoogte van 1,89 m is de Ranger nogal fors te noemen. In feite is dit het voornaamste dat ons eraan herinnert met een pick-up onderweg te zijn die gemaakt is om bergen te verzetten. Maar opnieuw wordt dit goedgemaakt door zijn moderne uitrusting. Zijn 360°-camera maakt het mogelijk om een duidelijk beeld rond het voertuig te krijgen om manoeuvres te vergemakkelijken. Het is een optie die beschikbaar is in het Technology Pack (of standaard op de Platinum) en wordt onder meer gekoppeld aan de automatische parkeerhulp Active Park Assist, voor zij die allergisch zijn voor parallel inparkeren.

... maar daarmee ook veel ruimte!

Dit forse formaat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. De Ranger ‘dubbele cabine’ (de enige versie die in België wordt aangeboden) biedt ruim plaats aan 5 personen. Maar je krijgt ook een zeer praktische laadbak. De voetafdruk van de nieuwe Ranger is namelijk lichtjes opgerekt om zowel de wegligging te verbeteren als de laadbak te vergroten (5 cm langere wielbasis en grotere spoorbreedte). Tussen de wielkasten passen nu bouwplaten tot 1.224 mm breed. Dit betekent ook dat een standaard europallet zonder problemen past. En voor uitstapjes met het gezin kan je koffers, kleine fietsen, strandspeelgoed en andere omvangrijke spullen voor op vakantie gemakkelijk opbergen. De optionele afdekking (1.600 euro) van Ford komt daarbij echt van pas, niet enkel omdat hij stevig is, maar ook omdat hij oprolt.

Instapmotor volstaat

In afwachting van de toekomstige plug-inhybride variant, en als je de sportieve Raptor even buiten beschouwing laat met zijn EcoBoost V6-benzinemotor van 292 pk, is de Ranger beschikbaar met twee dieselmotoren. De 3.0 V6 EcoBlue van 240 pk en 600 Nm staat bovenaan het gamma. Een soepele motor die we erg konden waarderen tijdens onze eerste test van de Ranger 2023. Voor deze meer diepgaande test, hebben we gekozen voor de 2.0 EcoBlue-basismotor. Dat is een viercilinder die 205 pk opwekt, naast een indrukwekkend koppel van 500 Nm dankzij zijn dubbele turbo (tegenover 600 Nm voor de 3.0 V6 EcoBlue).



In de praktijk is deze motor al meer dan voldoende om de Ranger vlot in beweging te brengen. En dat zowel leeg als in beladen toestand. De Ranger kan ook met deze 2.0 EcoBlue trouwens nog steeds tot 3.500 kilo trekken. De viercilinder geniet ook van een goede geluiddemping en is daardoor vrij stil in gebruik. Bovendien krijg je standaard al de uitstekende 10-trapsautomaat en de ‘slimme’ vierwielaandrijving van Ford. Daarmee kan je ook genieten van vierwielaandrijving op de weg dankzij zijn gestuurde middendifferentieel. Dat is toch wat meer geruststellend dan bij andere pick-ups, die je verplichten om voor achterwielaandrijving te kiezen op de weg. Vooral als de weersomstandigheden niet optimaal zijn.

Qua verbruik kunnen we bevestigen dat het mogelijk is om een reële dorst van minder dan 9 l/100 km te halen met de 2.0 EcoBlue, ook met een vlotte rijstijl.

Precies en comfortabel

Onderweg doet de Ranger je opnieuw vergeten dat het een lastdier is. Hij geniet van een verrassend comfort voor een pick-up die gemaakt is om zware ladingen aan te kunnen. De demping blijft geslaagd en de achteras begint niet te stuiteren, zelfs niet onbeladen, wat zeldzaam is voor het segment. Al blijft het natuurlijk nog iets zachter wanneer je wat extra kilo’s in de laadbak steekt. Ook de precisie van zijn stuur krijgt goede punten. Het voelt duidelijk meer aan als een personenwagen dan als een terreinwagen van dit kaliber.

Prijs Ford Ranger 2023

Gezien het succes van de nieuwe Ranger, heeft Ford (tijdelijk) het gamma vereenvoudigd. Concreet wordt de 2.0 EcoBlue enkel aangeboden als Wildtrak, terwijl de 3.0 EcoBlue enkel te bestellen valt als topversie Platinum. Qua prijzen levert dat een Ranger 2.0 EcoBlue Wildtrak op met een catalogusprijs van 45.415 euro exclusief btw (54.952 euro btwi), tegenover 51.115 euro excl. btw (61.849 euro btwi) voor de Ranger 3.0 EcoBlue Platinum. In beide gevallen is de standaarduitrusting al zeer compleet. Op de Ranger Wildtrak zouden we eventueel nog het Technology Pack (750 euro) toevoegen, met onder meer de 360°-camera, adaptive cruise control, een dodehoekmonitor, enzovoort.

Ons verdict

De Ranger 2023 liet al een uitstekende eerste indruk na. En die indruk wordt bevestigd na deze uitgebreidere test, zelfs met zijn instapmotor met vier cilinders. Voor dagelijks gebruik wordt zijn dubbele identiteit als lastdier en als gezinswagen enkel bevestigd. Dat is goed nieuws voor klanten die op zoek zijn naar een voertuig dat ze zowel professioneel als privé kunnen inzetten.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Ranger? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Ranger-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km