Testen

Ford Tourneo Courier: het beste zit vanbinnen

Groter vanbinnen dan vanbuiten. Zo zouden we de laatste nieuwigheid van Ford kunnen samenvatten. De Tourneo Courier vult de onderkant aan van een volledig gamma ‘bestelwagens’ voor het gezin. Best interessant, zeker bij ons.

  • Piette François
  • 06 mei 2014
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Connectiviteit
  • Dynamisch weggedrag
  • Functioneel
  • Ruimte binnenin
  • Kwaliteit van kunststof
  • Manuele vijfversnellingsbak

Het gamma

Wellicht denk je dat het Ford-gamma nogal ingewikkeld in elkaar zit en je hebt gelijk. Laten we het even verduidelijken: de Tourneo Custom is de ‘mastodont’ met een lengte tot 5,34 meter die tot negen personen kan vervoeren. De Tourneo Connect biedt ook twee wielbasissen, met een capaciteit tot zeven personen. Tot slot is er de Tourneo Courier, de benjamin van de bende: 4,16 meter lang, slechts één wielbasis en vijf personen aan boord.

In enkele woorden

Net als zijn grote broers, heeft de Tourneo Courier achteraan twee schuifdeuren in de flank en een stijl die typisch is voor een bestelwagen. De designers spanden zich nochtans in om de hoeken te verzachten en probeerden het geheel wat dynamischer te maken. Hij blijkt wel heel praktisch, met een buitengewone toegang achterin, een gigantische koffer (390 tot 1.656 liter) en de ruimte van een receptiezaal in het koninklijk paleis.

Sterke argumenten

Precies daar liggen zijn troeven: achter het weinig sportieve ‘bestelwagenuiterlijk’ schuilt een enorm interieur. Zelfs een grote loebas zoals uw dienaar kan zich comfortabel installeren, zowel voorin als achterin. De moduleerbaarheid loont ook de moeite. De achterbank plooit gemakkelijk samen en vormt, neergeklapt tegen de voorzetels, een vlakke laadvloer.

Connectiviteit

Terwijl de Tourneo Courier veel ruimte biedt, vergeet hij helaas zijn afwerking te verzorgen. De kwaliteit van de plastics laat te wensen over. De bestuurder kan zich troosten met de multimedia-uitrusting: je vindt een systeem met smartphone-integratie en de bijhorende apps, een noodoproepsysteem (in combinatie met Ford SYNC), Bluetooth-connectiviteit, …

Motoren

Onder de motorkap herleidt Ford de mogelijkheden tot drie motoren: de 1.0 Ecoboost benzine met 100 pk, de 1.5 TDCi met 75 pk en de 1.6 TDCi met 95 pk. Allen worden ze gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een beetje jammer, want een zesde versnelling had een betere spreiding en betere hernemingen mogelijk gemaakt.

Ecoboost, nog altijd aan de top

Een korte rit achter het stuur van de EcoBoost-versie herinnert ons waarom de kleine driecilinder benzine één van de beste motoren van het moment blijft. Soepel, volgzaam bij alle toeren, vol leven, stil en, wanneer je hem aanspoort, discreet muzikaal. Hij stapelt de kwaliteiten op. Dit is een uitstekende keuze voor wie vooral in een stedelijke omgeving rijdt.

De 1.6 TDCi heeft een rauwere stem maar schiet door zijn koppel van 215 Nm de benzine voorbij als hij bij lage toeren herneemt. Verwacht echter geen overvloed aan vermogen, want met 95 pk en een zeer relatieve ‘stroomlijn’ zul je niet kunnen wegrijden van de Duitse berline die aan jouw achterbumper kleeft.

Dynamisme?

Dynamisme is zeker aanwezig. Niet zozeer in de prestaties van de motoren, dat had je al begrepen, maar eerder in de afstelling van de wieltreinen. De Tourneo Courier is relatief comfortabel maar biedt een rijprecisie en schokdempingskwaliteit die niet zouden misstaan in een gereputeerde dynamische berline. Duw hem tot het uiterste en de achteras blijkt wispelturig wanneer je jouw voet van het gaspedaal licht in een bocht. Leuk, maar het wordt nooit gevaarlijk.

Prijs

Er staan drie afwerkingsniveaus op het programma (Ambiente, Trend en Titanium) met prijzen die beginnen bij 15.400 euro en eindigen bij 19.100 euro. Gezien de prestaties, de uitrusting en vooral de beschikbare ruimte is dat zeker niet duur.

Conclusie

Voor de prijs van een goed uitgeruste stadswagen presenteert Ford de Tourneo Courier. Misschien niet sexy, maar dat maakt hij goed met zijn niet te kloppen interieurruimte en functionaliteit. Stadsmensen en doe-het-zelvers, deze auto verdient jouw aandacht. En het is zeker geen straf om hem te besturen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km