Testen

Test: Honda CR-V 2023, veelzijdige SUV met stekker

Voor zijn zesde generatie krijgt de Honda CR-V een hybride motorisatie die nu ook opgeladen kan worden, terwijl zijn praktische aspecten er enkel maar op vooruit gaan. Een geëlektrificeerde SUV voor het hele gezin, dus?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 september 2023
  • Honda
4,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficiënte hybride aandrijflijn
  • Binnenruimte en koffervolume
  • Comfort en geluidsisolatie aan boord
  • Complete uitrusting
  • Hogere prijs
  • Afwerkingsdetails voor die prijs
  • Geen 7-zitter

De CR-V-familie van Honda werd in 1995 opgericht, waarmee het een van de pioniers van het SUV-genre was. De zesde generatie die nu toekomt in Europa behoudt de praktische en gezinsgerichte insteek van zijn voorgangers, maar is voortaan enkel nog beschikbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Deze zesde generatie CR-V is ook de eerste Honda aan deze kant van de wereld die met een oplaadbare hybride motorisatie wordt verkocht. Je kan kiezen tussen een zelfladende hybride met een kleine batterij (1,06 kWh), de e:HEV, of voor een grote en oplaadbare batterij van 17,7 kWh in de gloednieuwe e:PHEV.

Efficiënte look en ruimte

Voor deze nieuwe generatie strekt de CR-V zich uit tot 4,71 m in de lengte (wat tegelijk meer ruimte laat voor de nieuwe ZR-V van 4,57 m lang), slijpt hij zijn proporties fijn (hij is langer en breder, maar minder hoog dan zijn voorganger) en krijgt hij een meer dynamische lijn. In alle gevallen krijgt het model ook een meer prominente grille. Toch blijft zijn uiterlijk zeer praktisch in gebruik. De grote achterdeuren kunnen tot bijna 90° openzwaaien en maken het erg gemakkelijk om achterin in te stappen. De binnenruimte is op zijn beurt ook nog groter dan vroeger, dankzij een licht verlengde wielbasis (+ 4 cm) en de mogelijkheid om de achterbank te verschuiven. Het comfortniveau van de passagiers op de achterbank wordt nog verhoogd dankzij een in 16(!) standen verstelbare rugleuning en de standaard aanwezigheid van een groot panoramisch open dak dat het interieur doet baden in het licht.

Ook de koffer, een van de pijlers van de CR-V, blijft zeer ruim voor het segment. Zijn volume neemt met zo’n 100 liter toe ten opzichte van de vorige CR-V, met voortaan tot 617 liter in de zelfladende hybride (waarvan de batterij in de vloer zit) of 587 liter in de plug-inhybride (waarvan de batterij onder de dubbele bodem van de koffer zit). Een groot en gemakkelijk bruikbaar volume dankzij een lage laaddrempel en vlakke oppervlakken. Jammer voor grote gezinnen zijn er echter geen 7 zitplaatsen te vinden in de CR-V.

Verzorgd en compleet, zonder meer

Ook voorin overheerst het ruimtegevoel. Het dashboard, dat zijn inspiratie haalt bij de recente Civic, is dan ook vooral voorzien van horizontale lijnen die de cockpit visueel verbreden. Het interieurdesign blijft over het algemeen echter vrij sober. Maar de ergonomie vanop de bestuurderszetel is efficiënt, ook dankzij de conventionele knoppen voor de klimaatcontrole. Het aanraakscherm van het Honda Connect-systeem staat bovenaan het dashboard en meet een ‘redelijke’ 9 inch. Het is standaard compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Er is ook een draadloos oplaadvak voor smartphones dat wordt gekoeld door een kleine ventilator om te voorkomen dat je telefoon oververhit raakt. Standaard krijg je ook een 10,2 inch groot scherm achter het stuur dat de traditionele tellers vervangt. Bovendien kan de CR-V voor het eerst uitgerust worden met een optioneel head-up display.

Hoewel de afwerking aan boord geen kritiek opwekt, is de keuze voor sommige vrij goedkope plastics een beetje een afknapper in dit over het algemeen verzorgde interieur. Vooral gezien de prijzen die Honda nu vraagt voor de CR-V...

Veilig en compleet

Op vlak van veiligheid heeft Honda niet beknibbeld, met standaard 11 airbags aan boord van de grote SUV, inclusief een centrale airbag vooraan die tussen de inzittenden opblaast om te voorkomen dat ze tegen elkaar botsen, en knieairbags voor zowel de bestuurder als de passagier vooraan. Het Honda Sensing 360-veiligheidssysteem houdt ook een oogje in het zeil via camera’s en radarsystemen. Een van de nieuwe functies van het systeem is een weergave van de dodehoekcamera’s op het centrale display wanneer je de knipperlichten gebruikt. De CR-V beschikt ook over een rijhulpsysteem dat in staat is om zelfstandig van rijstrook te wisselen.

Complex op papier, gemakkelijk in gebruik

De hybride aandrijflijn van Honda is gebaseerd op een 2.0-benzinemotor van 109 kW (148 pk) die volgens de Atkinson-cyclus draait (wat voor een hogere efficiëntie en dus een lager verbruik zorgt) en twee elektromotoren (waarvan een hoofdmotor van 135 kW/184 pk en 335 Nm), en kan volgens verschillende modi werken. Je kan elektrisch rijden op de batterij, elektrisch via de stroom die wordt gegenereerd door de verbrandingsmotor die als generator werkt, of rechtstreeks op benzine. Om deze laatste mogelijkheid nog efficiënter te maken, heeft Honda een tweede (kortere) overbrenging toegevoegd om de verbrandingsmotor ook aan lagere snelheden aan de wielen te kunnen koppelen. Wanneer deze oplossing de meest efficiënte is (vooral bij constante snelheden), kan de verbrandingsmotor voortaan dus ook rechtstreeks de wielen aandrijven binnen bebouwde kom, en dus niet meer exclusief aan hogere snelheden zoals bij de vorige CR-V hybride.

Maar voor bestuurders die allergisch zijn aan technische details: weet dat de sterkte van het systeem van Honda ligt in zijn gebruiksgemak. Je zet de transmissie in ‘D’ en je hoeft nergens over na te denken: het systeem wisselt vlekkeloos tussen zijn verschillende modi, en dat met een rustgevende souplesse of, indien gewenst, met vlotte prestaties. De 0 tot 100 km/u is voorbij in 9 seconden. In de praktijk kan je ook rekenen op een verbruik van ongeveer 6 l/100 km, wat zeer dichtbij het officiële WLTP-cijfer van 5,9 l/100 km ligt. Niet slecht voor een SUV van dit formaat. Tenslotte biedt Honda de CR-V hybride ook met vierwielaandrijving aan, indien gewenst.

Kies je voor de PHEV-variant (die enkel met voorwielaandrijving beschikbaar is), dan blijft de algemene werking identiek en ook net zo overtuigend. Het grote verschil zit hem in de mogelijkheid om veel langere afstanden in de volledig elektrische modus af te leggen. De batterij van 17,7 kWh zorgt voor een WLTP-rijbereik van 82 km. Hier bedraagt het officiële verbruik 0,8 l/100 km, wij haalden 1,8 l/100 km op een rit van meer dan 100 km. Is de batterij leeg, dan gedraagt de CR-V plug-in zich weer als een gewone hybride. Honda vermeldt zelfs zijn officiële verbruik met een lege batterij, dat amper hoger ligt dan dat van de zelfladende hybride (6,2 l/100 km) door het wat hogere gewicht.

Comfort en efficiëntie

Onderweg onderscheidt de CR-V zich met zijn uitstekende algemene comfort. Het maakt niet uit of je onderweg bent met de zelfladende hybride met zijn passieve ophanging, of met de plug-inhybride en zijn gestuurde demping. Als je de motor niet forceert, is de stilte aan boord eveneens opmerkelijk. Je hebt zelfs de indruk met een elektrische SUV onderweg te zijn, vooral in de PHEV. Ondanks zijn vrij comfortabele karakter is de CR-V echter ook nog steeds een efficiënte en dynamische SUV. Hij heeft zijn koetswerkbewegingen perfect onder controle, helt niet over en laat een hoog tempo toe zonder uit balans te geraken. Ook zijn bedieningselementen zijn perfect gekalibreerd. Het is dus een aangename SUV om mee te leven, maar ook een leuke om mee te rijden.

Prijs Honda CR-V e:HEV en e:PHEV

De CR-V van de vorige, vijfde generatie had op het einde van zijn carrière een basisprijs van 39.995 euro voor de hybride motorisatie als instapversie Comfort (43.270 euro als Elegance). De zesde generatie vraagt voortaan een minimum van 48.150 euro als hybride e:HEV met voorwielaandrijving (Elegance) of 50.200 euro voor de beter uitgeruste vierwielaandrijver (Advance). De plug-inhybride is dan weer pas te bestellen vanaf het topniveau Advance Tech en dat voor een catalogusprijs van 63.400 euro in België. Hoge prijzen, die je misschien kunnen afschrikken, maar die wel nog competitief zijn, rekening houdend met de zeer complete standaarduitrusting.

Ons verdict

De Honda CR-V 2023 is een interessante geëlektrificeerde gezins-SUV. Hij is ruim, comfortabel maar ook best dynamisch en blinkt uit met zijn lage verbruik. En dat geldt nog meer voor de nieuwe plug-inhybride. Maar de prijzen flirten nu met die van zijn premium revalen, al blijft de prijs/kwaliteitsverhouding overeind dankzij een mooie standaarduitrusting.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Honda CR-V? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Honda CRV-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km