Testen

Test: Honda ZR-V, de Civic SUV

Met de nieuwe ZR-V combineert Honda de kwaliteiten van een hoogpotige SUV met die van een compacte berline, terwijl de nadelen van beide genres zo goed als afwezig zijn. Hoe dat kan? We zoeken naar het antwoord.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 20 juni 2023
  • Honda
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Knappe binnenruimte
  • Interessante hybride motorisatie
  • Uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek
  • Kwaliteit van sommige knoppen en plastics
  • Quasi 10.000 euro duurder dan de Civic

Honda heeft duidelijk zin in SUV's, en al zeker als het om geëlektrificeerde modellen gaat! In afwachting van de aanstaande CR-V PHEV en de volledig elektrische e:Ny1, introduceert de Japanse constructeur een volledig nieuw model in zijn gamma: deze ZR-V. Of moeten we zeggen 'deze ZR-V's', want Honda heeft namelijk verschillende varianten van zijn compacte SUV voorgesteld, die zich onderscheiden van elkaar op vlak van design, maar dan ook enkel qua design. Het geheel blijft echter vrij homogeen en sober, of je nu kiest voor de Elegance-uitvoering, de Sport of de Advance. Met zijn lengte van 4,57 m en zijn breedte van 1,84 m, heeft hij een vergelijkbare voetafdruk als die van de nieuwste generatie Civic. En, zoals je zal lezen, delen beide modellen nog veel meer dan dat!

Niet altijd sexy, wel gemakkelijk in gebruik

Als je plaatsneemt in de ZR-V, zit je namelijk tegenover exact hetzelfde dashboard als in de Civic. Het digitale instrumentenpaneel van 7 tot optioneel 10,2 inch en het centrale scherm van 9 inch zijn beiden identiek. Twee displays die nog kunnen worden bijgestaan door een derde, een head-updisplay van 6 inch. Net als in de compacte berline krijgt het infotainmentsysteem echter een vrij simplistische look. Gelukkig is het wel gemakkelijk in gebruik, en als je het verbindt met Apple CarPlay (draadloos) of Android Auto (met kabel), vergeet je al snel zijn droge gebruikersinterface. 

De fysieke bedieningen van de klimaatcontrole zijn ook dezelfde als in de Civic, net als de ventilatieroosters in honingraatvorm. Daarover hoor je ons niet klagen, maar wel een beetje over de kwaliteit van sommige plastics en de afwerking hier en daar. Het enige echte verschil tussen de SUV en de compacte berline is te vinden in de middenconsole, waar er enkele handige USB-poorten zijn geplaatst in de richting van de bestuurder en de passagier, terwijl het opbergvak onder de middenarmsteun groot genoeg is voor een tablet.



Kleiner, maar ruimer en praktischer

Dankzij zijn wielbasis van 2,66 m is er ook achterin voldoende ruimte in de ZR-V die, in tegenstelling tot de Civic, geen aflopende daklijn heeft. Het resultaat: er is meer ruimte voor je hoofd. De kofferruimte varieert dan weer van 380 liter met de achterbank overeind tot meer dan 1.300 liter met de zetels platgelegd. Op papier is die minimumwaarde wat minder dan bij zijn hatchbackbroertje, maar de SUV geniet wel van een vlakke laadvloer met de zetels plat en van een hogere kofferruimte. Elementen die zijn laadvolume praktischer en bruikbaarder maken bij dagelijks gebruik. Kortom, qua ruimte is er geen gebrek aan boord van de ZR-V.

Eén efficiënte motorisatie

Onder de motorkap van deze ZR-V zit opnieuw dezelfde 2 liter-benzinemotor bijgestaan door 2 elektromotoren, net als in de Civic. Deze combinatie ontwikkelt een totaal van 135 kW (184 pk) en 315 Nm aan koppel. Daarmee kan de SUV in net iets minder dan 8 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten, voor een topsnelheid van 173 km/u. Correcte prestaties voor een 1,6 ton zware SUV. Net als in de Civic kan je spelen met de lepels achter het stuur om het regeneratief remmen in te stellen, hoewel het niet echt mogelijk is om met één pedaal te rijden. Je zit er echter niet ver van. 

En ook hier werkt het elektrische gedeelte goed mee en neemt het de aandrijving van de ZR-V vaak op zich. Het resultaat: een laag verbruik en veel geruisloze periodes van de aandrijflijn. Hoewel je de 2-liter ook niet al te duidelijk hoort wanneer die uit zijn slaap ontwaakt. Dankzij het gebrek aan traditionele versnellingsbak, heeft Honda de motorruimte goed kunnen isoleren, waardoor je de verbrandingsmotor enkel hoort onder volle belasting. En ook dan is het geen al te onaangenaam geluid dat wordt geproduceerd.



Alleskunner

Als we zeggen dat de ZR-V en de Civic heel wat gemeen hebben, is het omdat je dat ook merkt onderweg. Naast alles wat we al hebben opgenoemd, delen de twee Japanners ook een uitstekende zitpositie! Hoewel je in de ZR-V iets meer uitkijkt over het verkeer, zit je ook niet al te rechtop. De twee modellen delen ook de voorste zijde van hun chassis, terwijl de achterkant van het platform van de SUV is geleend van zijn grote broer, de CR-V. En aangezien de techniek zo dicht aanleunt bij die van de Civic, mag het ook niet verrassen dat het rijgedrag ook vergelijkbaar is. Wat op zich best indrukwekkend is voor een 20 cm hogere SUV. Zijn voortrein is even scherp, terwijl zijn chassis zich op dynamisch vlak kan meten met de Civic. En net als in een hatchback weet de ophanging van de ZR-V perfect de balans te vinden tussen stijfheid, koetswerkrol en souplesse. Achter het stuur van de ZR-V is het zowel aangenaam kilometers malen op de snelweg als een bochtig bergweggetje overwinnen!

Hoge, maar concurrerende prijs

Hoewel hij standaard goed is uitgerust, beginnen de prijzen van de ZR-V pas bij 41.750 euro in België. Dat is bijna 10.000 euro méér dan een instap-Civic of dan zijn kleine broer, de HR-V. De Sport-versie laat zich bestellen vanaf 43.750 euro, terwijl de Advance pas bij 46.300 euro bereikbaar wordt. Niet goedkoop, maar desondanks blijft het een competitieve prijs als je vergelijkt met de Japanse concurrentie, met name de Toyota Corolla Cross.

Ons verdict 

De nieuwe Honda ZR-V voegt alle pluspunten van een SUV toe aan de reeds uitstekende Civic. Daarvan neemt hij de zuinige hybride motorisatie over, net als een deel van zijn chassis, dat uitblinkt qua balans tussen comfort en dynamiek. Daar telt het model nog een hogere bodemvrijheid en de praktische troeven van een SUV bij op, zonder de ophanging te hard te maken of te tasten aan het rijplezier. Extra troeven die helaas niet gratis worden meegegeven. Maar met een vanafprijs van 41.750 euro, blijft de ZR-V competitief in zijn segment.



Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Honda? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Honda-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km