Testen

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Hyundai blijft zijn gamma van SUV’s met een sterke persoonlijkheid uitbreiden en voegt de Bayon toe. Die is compact, maar heeft nog steeds een heel eigen stijl en is praktisch.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 juli 2021
  • HYUNDAI
  • 183 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Hightech-uitrusting voor het segment
  • Originele stijl
  • Soepele microhybride driecilinder
  • Verhouding afmetingen/interieur/koffer
  • Beperkende optiepolitiek
  • Harde plastics in interieur
  • Motoraanbod te beperkt
  • Plaatsrovende 48V-batterij

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Sinds de geslaagde lancering van zijn atypische Kona heeft Hyundai beslist om in te zetten op een ‘polariserend’ design voor zijn SUV-familie. Sindsdien hebben zowel het vlaggenschip op waterstof Nexo als de Santa Fe en de Tucson zich aan de oefening gewaagd. Niet geheel verrassend zet ook de jongste telg van de familie, de Bayon, op zijn in op een ‘atypisch’ uiterlijk. Je zal zijn looks weten te smaken of net niet, maar deze Bayon zal in elk geval niet verzinken in de anonimiteit temidden van dit heel drukke segment.

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Cross-over

Technisch gezien profileert de Bayon zich als een cross-overafgeleid van de recente i20. Hij kan dus geen aanspraak maken op vierwielaandrijving zoals de andere SUV’s in het Koreaanse aanbod. In de praktijk speelt de Bayon in feite dezelfde kaart als de voormalige i20 Active. Al neemt hij deze keer niet gewoon genoegen met kunststof bescherming die niemand meer om de tuin kunnen leiden in deze tijd waar de SUV koning is. Naast een iets hogere bodemvrijheid dan de i20 krijgt de Bayon hier namelijk ook een heel eigen koetswerk. Het enige gemeenschappelijke punt is een ‘valse’ lichtstrip tussen de achterlichten. Net zoals op de i20 kan die ook op de Bayon niet oplichten.

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Tegelijk rekt de Bayon zich licht uit om zijn praktische kant te versterken. Hij behoudt namelijk exact dezelfde wielbasis (2,58 meter) als zijn broer i20, maar de SUV met de naam van de Franse stad Bayonne rekt zijn koetswerk 14 centimeter verder op.

Valse broer?

Met zijn lengte van 4,18 meter komt deze Bayon eigenlijk in het vaarwater terecht van de even grote Kona (4,16 meter, maar sinds zijn facelift 4,20 meter dankzij nieuwe bumpers). De Bayon speelt technisch echter wel op een ander niveau. Hij neemt genoegen met een meer eenvoudige technische basis en is daarom niet verkrijgbaar als hybride, noch als 4x4 of in een elektrische versie, in tegenstelling tot de Kona. Die ‘bescheidenheid’ maakt het hem echter wel mogelijk om zijn praktische kant te versterken dankzij een eenvoudiger te benutten ‘packaging’. Zijn koffer is bijvoorbeeld 411 liter groot, tegenover slechts 374 liter voor de Kona met vergelijkbare verbrandingsmotor.

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Plaatsrovende 48V-batterij

Zoals in de i20 dwingt de keuze voor de microhybride van 48V in de Bayon je tot het opgeven van een deel van dit laadvolume. De batterij zit dan onder de dubbele laadvloer en eist 90 liter aan volume op, waardoor de bagageruimte krimpt tot 321 liter. In de praktijk vertoont de Bayon echter toch een behoorlijk interessante verhouding formaat-binnenruimte-koffer voor zijn segment, al moet hij wel genoegen nemen met een vrij gewone moduleerbaarheid.

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

(Zo goed als) maar één motor

Als we abstractie maken van de instapversie met een atmosferische 1.2 van 84 pk die puur bedoeld is om het instapkaartje van de Bayon onder de psychologische grens van de 20.000 euro te brengen (19.299 euro), dan bestaat het motorenpalet uitsluitend uit de 1.0-turbodriecilinder met 100 pk van de Koreaanse groep. De enige keuze die de toekomstige bestuurder kan maken, is die tussen de manuele zesversnellingsbak of de gerobotiseerde overbrenging met dubbele koppeling (7 versnellingen). In functie van het gekozen uitrustingsniveau geniet hij vervolgens al dan niet de microhybridisering van 48V. In de niveaus Air (20.349 euro) of Twist (21.799 euro) blijft het blok daarvan verstoken. In de topversies Techno (24.599 euro) of Sky (27.299 euro) is het systeem automatisch onder de motorkap van de Bayon aanwezig.

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Efficiënt

De Bayon is meer een cross-over dan een echte avonturier en voelt aan het stuur niet heel dominant aan. Hij vertoont daarentegen wel een eerder dynamisch rijgedrag en wordt daarbij goed geholpen door zijn vrij stugge ophanging – zonder echter oncomfortabel te zijn. De Bayon is niet zo dynamisch of speels als een Ford Puma of Opel Mokka, maar hij toont zich wel efficiënt en uiteindelijk behoorlijk aangenaam om mee te rijden. De kleine drukgevoede driecilinder volstaat dan weer om met het verkeer mee te stromen. Of toch in elk geval met de microhybridisering van onze testwagen.

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Het blok krijgt dan namelijk een kleine duw in de rug van zijn alternator-starter om de hernemingen bij lage toerentallen te versterken. Hij komt daardoor heel rond voor de dag. Dankzij de microhybridisering rijdt de auto ook heel vaak in alle discretie in vrijloop, en dat zowel met de automaat met dubbele koppeling als de ‘intelligente’ manuele bak met gerobotiseerde koppeling.

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Technologisch

De Bayon neemt genoegen met een vrij basic motorenpalet, maar qua technologische inhoud is hij echter wel een referentie in zijn segment. Dat geldt zowel voor zijn elektronische rijhulpmiddelen als voor het infotainmentsysteem. Het van de i20 overgenomen dashboard combineert twee grote schermen van 10,25 duim en verleidt geeks met zijn talrijke geconnecteerde functies.

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Aan boord zijn helaas wel bijna uitsluitend harde en weinig aangenaam aanvoelende kunststoffen gebruikt.

Ons verdict

De Bayon breidt het SUV-aanbod van Hyundai op intelligente wijze uit door in te zetten op technische soberheid en stilistische originaliteit. Je moet echter genoegen nemen met een krap motorenpalet en een beperkende prijspolitiek. Bij gebrek aan afzonderlijke opties moet je dus verplicht voor een hoger uitrustingsniveau kiezen als je de ene of de andere extra attentie wil.

Test: Hyundai Bayon, praktisch formaat

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Hyundai Bayon ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Hyundai Bayon zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km