
Sinds de
geslaagde lancering van zijn atypische Kona heeft Hyundai beslist om in te
zetten op een ‘polariserend’ design voor zijn SUV-familie. Sindsdien hebben zowel
het vlaggenschip op waterstof Nexo als de Santa Fe en de Tucson zich aan de
oefening gewaagd. Niet geheel verrassend zet ook de jongste telg van de
familie, de Bayon, op zijn in op een ‘atypisch’ uiterlijk. Je zal zijn looks
weten te smaken of net niet, maar deze Bayon zal in elk geval niet verzinken in
de anonimiteit temidden van dit heel drukke segment.

Cross-over
Technisch gezien
profileert de Bayon zich als een cross-overafgeleid van de recente i20. Hij kan
dus geen aanspraak maken op vierwielaandrijving zoals de andere SUV’s in het
Koreaanse aanbod. In de praktijk speelt de Bayon in feite dezelfde kaart als de
voormalige i20 Active. Al neemt hij deze keer niet gewoon genoegen met
kunststof bescherming die niemand meer om de tuin kunnen leiden in deze tijd
waar de SUV koning is. Naast een iets hogere bodemvrijheid dan de i20 krijgt de
Bayon hier namelijk ook een heel eigen koetswerk. Het enige gemeenschappelijke
punt is een ‘valse’ lichtstrip tussen de achterlichten. Net zoals op de i20 kan
die ook op de Bayon niet oplichten.

Tegelijk rekt de
Bayon zich licht uit om zijn praktische kant te versterken. Hij behoudt
namelijk exact dezelfde wielbasis (2,58 meter) als zijn broer i20, maar de SUV
met de naam van de Franse stad Bayonne rekt zijn koetswerk 14 centimeter verder
op.
Valse broer?
Met zijn lengte
van 4,18 meter komt deze Bayon eigenlijk in het vaarwater terecht van de even
grote Kona (4,16 meter, maar sinds zijn facelift 4,20 meter dankzij nieuwe
bumpers). De Bayon speelt technisch echter wel op een ander niveau. Hij neemt
genoegen met een meer eenvoudige technische basis en is daarom niet
verkrijgbaar als hybride, noch als 4x4 of in een elektrische versie, in tegenstelling
tot de Kona. Die ‘bescheidenheid’ maakt het hem echter wel mogelijk om zijn
praktische kant te versterken dankzij een eenvoudiger te benutten ‘packaging’.
Zijn koffer is bijvoorbeeld 411 liter groot, tegenover slechts 374 liter voor
de Kona met vergelijkbare verbrandingsmotor.

Plaatsrovende
48V-batterij
Zoals in de i20
dwingt de keuze voor de microhybride van 48V in de Bayon je tot het opgeven van
een deel van dit laadvolume. De batterij zit dan onder de dubbele laadvloer en
eist 90 liter aan volume op, waardoor de bagageruimte krimpt tot 321 liter. In
de praktijk vertoont de Bayon echter toch een behoorlijk interessante
verhouding formaat-binnenruimte-koffer voor zijn segment, al moet hij wel
genoegen nemen met een vrij gewone moduleerbaarheid.

(Zo goed als)
maar één motor
Als we abstractie
maken van de instapversie met een atmosferische 1.2 van 84 pk die puur bedoeld
is om het instapkaartje van de Bayon onder de psychologische grens van de
20.000 euro te brengen (19.299 euro), dan bestaat het motorenpalet uitsluitend
uit de 1.0-turbodriecilinder met 100 pk van de Koreaanse groep. De enige keuze
die de toekomstige bestuurder kan maken, is die tussen de manuele
zesversnellingsbak of de gerobotiseerde overbrenging met dubbele koppeling (7
versnellingen). In functie van het gekozen uitrustingsniveau geniet hij
vervolgens al dan niet de microhybridisering van 48V. In de niveaus Air (20.349
euro) of Twist (21.799 euro) blijft het blok daarvan verstoken. In de
topversies Techno (24.599 euro) of Sky (27.299 euro) is het systeem automatisch
onder de motorkap van de Bayon aanwezig.

Efficiënt
De Bayon is meer
een cross-over dan een echte avonturier en voelt aan het stuur niet heel
dominant aan. Hij vertoont daarentegen wel een eerder dynamisch rijgedrag en
wordt daarbij goed geholpen door zijn vrij stugge ophanging – zonder echter
oncomfortabel te zijn. De Bayon is niet zo dynamisch of speels als een Ford
Puma of Opel Mokka, maar hij toont zich wel efficiënt en uiteindelijk
behoorlijk aangenaam om mee te rijden. De kleine drukgevoede driecilinder
volstaat dan weer om met het verkeer mee te stromen. Of toch in elk geval met
de microhybridisering van onze testwagen.

Het blok krijgt
dan namelijk een kleine duw in de rug van zijn alternator-starter om de
hernemingen bij lage toerentallen te versterken. Hij komt daardoor heel rond
voor de dag. Dankzij de microhybridisering rijdt de auto ook heel vaak in alle
discretie in vrijloop, en dat zowel met de automaat met dubbele koppeling als
de ‘intelligente’ manuele bak met gerobotiseerde koppeling.

Technologisch
De Bayon neemt genoegen
met een vrij basic motorenpalet, maar qua technologische inhoud is hij echter
wel een referentie in zijn segment. Dat geldt zowel voor zijn elektronische
rijhulpmiddelen als voor het infotainmentsysteem. Het van de i20 overgenomen
dashboard combineert twee grote schermen van 10,25 duim en verleidt geeks met
zijn talrijke geconnecteerde functies.

Aan boord zijn
helaas wel bijna uitsluitend harde en weinig aangenaam aanvoelende kunststoffen
gebruikt.
Ons verdict
De Bayon breidt
het SUV-aanbod van Hyundai op intelligente wijze uit door in te zetten op
technische soberheid en stilistische originaliteit. Je moet echter genoegen
nemen met een krap motorenpalet en een beperkende prijspolitiek. Bij gebrek aan
afzonderlijke opties moet je dus verplicht voor een hoger uitrustingsniveau
kiezen als je de ene of de andere extra attentie wil.

Op zoek naar een nieuwe wagen?
Ben jij op zoek naar een Hyundai Bayon ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Hyundai Bayon zoekertjes nu hier: