Testen

Test: Mercedes-AMG EQE SUV, (te?) veelzijdige EV

AMG heeft zijn zinnen gezet op de Mercedes EQE SUV en heeft er meteen twee sportversies van uitgebracht! Maar kan een elektrische SUV als deze echt als een AMG beschouwd worden?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 11 december 2023
  • Mercedes-Benz
3,6
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Prestaties
  • Comfort
  • Binnenruimte
  • Prijs
  • Afwerkingsmissers
  • Indrukwekkend maar onnatuurlijk rijgedrag

De tijden veranderen en iedereen is bezig met het overwegen van een elektrische toekomst, inclusief AMG, dat gewend is om dikke V8-motoren in om het even welke Mercedes te lepelen. Dus heeft de sportdivisie van het Duitse merk zich gericht op de 4,88 m lange, 1,93 m brede en 1,67 m hoge EQE SUV. En het is wel degelijk een echte elektrische AMG, ook al ziet hij er niet zo uit. Er zijn geen ultrabrede wielkasten, een gewelfde motorkap of dikke dubbele uitlaatpijpen achteraan. De Mercedes-AMG EQE SUV moet zich tevreden stellen met grote velgen en een specifieke grille, maar dat is het zo’n beetje. De toekomst van AMG wordt duidelijk minder opvallend.



Discrete look, maar opvallend interieur voor de Mercedes-AMG EQE SUV

Aan boord wil de elektrische en sportieve SUV echter wel de blits maken met zijn gigantische Hyperscreen! Een indrukwekkend driedubbel schermpaneel van in totaal 56 inch of 141 cm breed, met displays die supersnel reageren en ook erg gemakkelijk in gebruik zijn. De talloze bedieningen aan het stuur zijn daarentegen iets moeilijker te beheersen vanwege hun kleine formaat en omdat het niet om echte knoppen gaat. 

De plaatsing is echter wel goed voor elkaar: bovenaan links bedien je het digitale instrumentenpaneel, terwijl de rechterzijde instaat voor de bediening van het centrale aanraakscherm. De draaiknoppen aan de onderkant van het stuur maken het mogelijk om snel de dynamische instellingen van de AMG EQE SUV te wijzigen, wat eveneens erg praktisch is. Kortom, je kan zowat de hele wagen bedienen zonder je handen van het stuur te halen, en eigenlijk zelfs zonder je vingers te moeten bewegen! De meeste instellingen kan je namelijk ook via je stem aanpassen. Het infotainmentsysteem kan verder draadloos verbinden met Apple CarPlay en Android Auto.



Foutje bij de afwerking

Al deze spitstechnologie is prachtig verpakt in premium materialen zoals leder, hout en Alcantara. Qua afwerking hadden we echter te maken met een teleurstelling. De bovenzijde van het deurpaneel van ons testmodel barstte zodra onze elleboog er tegenaan stootte. Een onaangename verrassing in een auto met slechts 1.000 km op de teller! Iets dat normaal gesproken niet vaak voorkomt in een Mercedes...

Ruimer dan hij lijkt

Naast zijn technologie, zijn materialen en zijn afwerking is het interieur van de EQE SUV erg ruim, zelfs ruimer dan je zou denken gezien zijn lengte van 4,88 m. Zijn wielbasis is dan ook 3,03 m lang, wat heel wat ruimte vrijmaakt voor de passagiers achterin om comfortabel plaats te nemen en te ontspannen. En hoewel deze Duitse EV geen frunk heeft onder de motorkap (die je zelfs niet kan openen), biedt hij daarentegen wel een ruime koffer met een volume van 520 tot 1.675 liter.



Redelijke 43 of geschifte 53?

AMG heeft duidelijk werk gemaakt van de SUV-versie van de EQE, want het heeft niet één, maar twee sportieve versies van de elektrische SUV ontwikkeld! De 43 is de meer redelijke van de twee. Zijn twee elektromotoren ontwikkelen samen tot 350 kW (476 pk) en 858 Nm. Daarmee haal je in 4,3 seconden de 100 km/u en een topsnelheid van 210 km/u. De geschiftere AMG EQE SUV 53 levert maar liefst 505 kW (687 pk) en 1.000 Nm als je hem uitrust met het Dynamic Plus Package! In deze configuratie duurt het nog maar 3,5 seconden om van 0-100 km/u te sprinten, terwijl zijn topsnelheid toeneemt tot 240 km/u! Bliksemsnel, dus.

Zowel de 43 en de 53 zijn uitgerust met dezelfde batterij van 90,6 kWh. Daarmee halen ze respectievelijk 469 km en 450 km autonomie. In de praktijk lukt dat natuurlijk niet, maar je komt wel dichtbij. In de EQE SUV 43 konden we een gemiddeld verbruik meten van 21,85 kWh/100 km in bijna ideale weersomstandigheden. Maar we hebben wel veel snelwegkilometers gemaakt. Dat levert nog steeds een reële autonomie op van zo’n 415 km, wat niet slecht is. Is de batterij leeg, dan kunnen beide AMG-versies standaard gebruik maken van een boordlader van 22 kW. Aan een snellader halen ze tot 170 kW, om van 10% tot 80% bij te laden in 32 minuten.

Te wendbaar?

Tot hier toe scoort de AMG EQE SUV uitstekend, op een afwerkingsprobleempje na. Goed nieuws! Maar het model heeft echter een (groot) nadeel: zijn gewicht. De 43 weegt namelijk 2,53 ton, terwijl de 53 zelfs 2,62 ton op de weegschaal legt! Om dat te proberen compenseren, heeft de constructeur geen half werk geleverd: een meesturende achteras tot 9 graden, een variabele koppelverdeling voor de vierwielaandrijving en de AMG 53 heeft zelfs recht op elektromechanische antirolstangen op 48 V die in twee delen zijn opgedeeld! En met resultaat, want de AMG EQE SUV’s reageren zeer scherp op het stuur, zijn bloedsnel in een rechte lijn en ook bijzonder wendbaar. Zelfs iets te wendbaar, want in alle moeite om het gewicht te maskeren wordt de rijdynamiek wat minder precies en zelfs wat onnatuurlijk. Achter het stuur waan je je soms in een computerspel.

Eersteklas comfort

Het is duidelijk dat het chassis van deze AMG EQE SUV’s indrukwekkend is, maar of we ze plezierig zouden noemen? Comfortabel in ieder geval wel. Ondanks de 21-inch velgen van ons testexemplaar, behield hij een zeer hoog comfortniveau en een uitstekende geluidsisolatie. Kilometers vreten achter het stuur van deze elektrische SUV is kinderspel, ook dankzij zijn uitstekende semi-autonome rijhulp. De EQE SUV volgt niet alleen zijn voorligger en blijft in het midden van zijn rijstrook rijden, hij kan zelfs van rijstrook wisselen op de snelweg met een ruk aan de knipperlichten.



Prijs Mercedes-AMG EQE SUV

De Mercedes-AMG EQE SUV zit boordevol technologie en is dan ook geen goedkope elektrische wagen. De AMG 43 wordt namelijk aangeboden vanaf 129.591 euro, terwijl de krachtigere AMG 53 minstens 148.588 euro vereist! Gelukkig is hun basisuitrusting al erg goed voor elkaar. Ze worden namelijk standaard uitgerust met het Hyperscreen, een warmtepomp en een boordlader van 22 kW. Maar het is natuurlijk nog steeds mogelijk om enkele duizenden euro’s aan de totaalprijs toe te voegen in de optielijst.



Ons verdict

De Mercedes-AMG EQE SUV kan alles minstens even goed als (of zelfs beter dan) een equivalent model met verbrandingsmotor. Helaas voelt hij erg onnatuurlijk aan tijdens het rijden door alle technologie die hem wendbaar, snel en efficiënt maakt, ondanks zijn gewicht van meer dan 2,5 ton. En zijn prijs is simpelweg astronomisch! Of hij zijn AMG-badge waard is? Het zijn wel degelijk de snelste versies van de EQE SUV. En met een 0-100 km/u in amper 3,5 seconden voor de AMG 53, kunnen we ons niet inbeelden welke badge Mercedes anders had kunnen gebruiken. Bovendien staat AMG niet altijd meer synoniem voor een dikke V8. Ook de A-Klasse en C-Klasse moeten zich tevreden stellen met een ‘eenvoudige’ viercilinder voor hun sportversies... De tijden veranderen, en we zullen eraan moeten wennen...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Mercedes? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km