Testen

Mercedes C220 CDI Break: demonstratie

In het rijk van de premiumwagens kiezen we voor breaks. Ze worden net zo geprezen als de berlines, maar voegen praktische troeven toe. Een klassieker in het genre is de C-Klasse break, die volledig vernieuwd werd.

  • Piette François
  • 23 maart 2015
  • Mercedes-Benz
2,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort (adaptieve ophanging)
  • Leuk weggedrag
  • Presentatie binnenin
  • Soepele en zuinige motor
  • Uitrusting van zeer hoog niveau
  • Iets te harde schokdemping (standaardophanging)
  • Middelmatige ruimte achterin en in koffer
  • Motorgeluid
  • Talrijke en dure opties
  • Zeer hoge prijs

Met zijn optionele AMG-kit ziet onze testwagen er geweldig uit. Het beeld van ‘bompa’s break’ ligt echt wel achter ons. Mercedes heeft zijn imago drastisch verjongd. Word je verleid door zijn sportieve uiterlijk, dan zul je ook houden van het interieur. Terwijl BMW stagneert en de laatste jaren weinig verandert aan de sfeer, innoveert Mercedes met een puur, warm en sfeervol interieur dat luxe uitstraalt.

Correcte ruimte

Kreeg stijl de voorkeur op functionaliteit? Dat zou je denken. De ruimte voorin is vorstelijk, maar achterin zit je krapper. Niet dramatisch, maar gezien de afmetingen van de auto hadden we op meer gehoopt. Zelfde vaststelling in de kofferruimte: het volume van 490 liter onder het bagagescherm is zeker niet buitengewoon. De neerklapbare achterbank (40/20/40) verhoogt het volume tot 1.510 liter en vormt een vlakke vloer.

Het regent gadgets

Mercedes weet de inzittenden wel bezig te houden. De lijst van de beschikbare uitrusting (meestal in optie … het blijft Mercedes) verbaast zelfs de meest verwende klanten: een automatische piloot in files tot 30 km/u (snelheidsregelaar en actieve besturing), een adaptieve ophanging, een head-upscherm in kleur, een automatische noodrem, een infotainmentsysteem met internet- en volledige smartphoneverbinding, een app voor mobiele toestellen waarmee je verschillende functies van de auto bedient, …

Aanrader: adaptieve ophanging

Tijdens de eerste test beschikten we over testwagens met adaptieve ophanging. Die is zeer zacht waardoor ik erin slaagde mijn aanhoudende rugpijn te vergeten. Een rijdend tapijt. Onze testwagen had deze optie niet. Dat voel je aan het comfort. De ophanging is droger, vooral bij lage snelheden. Geen schade, want het algemeen comfort blijft op een hoog niveau.

Soepel maar luidruchtig

De 220 CDI is uitgerust met de 2,1 l diesel uit eigen huis (163 pk). Die staat bekend om zijn soepelheid bij lage toerentallen, zijn lage verbruik en … zijn tractorgeluid. In zo’n zacht en ontspannende omgeving is dit dieselgeluid niet op zijn plaats. Gekoppeld aan de automaat met zeven versnellingen geniet je van een groot werkingscomfort. Voor sportieve bestuurders mocht de automaat wellicht nog wat sneller.

Dynamisch

Voor hun rijdynamiek verdienen de wieltreinen lof. De directe besturing maakt het mogelijk om de voortrein ideaal te plaatsen bij het ingaan van de bocht. Bij het uitgaan laat de uitstekende grip toe om zeer vroeg op het gas te gaan. Deze C-Klasse is een achterwielaandrijver, maar rijdt zeer veilig en nooit verraderlijk.

Budget

Conform de traditie van deze motor blijft het verbruik zeer laag: 6 l/100 km gemiddeld gedurende een week, op een gemengd parcours. Bewonderenswaardig. Maar wat je bespaart aan de pomp heb je al uitgegeven bij de aankoop: de C220 CDI break vraagt een stevige prijs van 39.325 euro voor zijn troeven. Voeg ongeveer 2.500 euro toe voor de automaat.

Conclusie

Het is niet de meest praktische break op de markt en al zeker niet de goedkoopste. Maar deze C-Klasse break kun je moeilijk vergelijken met de andere leerlingen van de klas: zijn uitrusting uit de S-Klasse, zijn verzorgde presentatie en zijn afwerking op het allerbeste niveau maken er een uniek product van. Helaas moet je diep in de optielijst duiken om van alle voordelen te genieten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km