Testen

Mercedes C-Klasse 220 CDI: de tellers weer op nul

Alles is nieuw! Van het platform tot het koetswerk, de uitrusting en zelfs de filosofie van het model. Deze nieuwe C-Klasse trekt een streep onder het verleden en heeft comfort nog altijd als prioriteit, maar is meer high-tech en dynamischer dan vroeger. Wordt deze nieuwe C de Mercedes voor jongeren?

  • Piette François
  • 30 april 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Hoog comfortniveau
  • Leuk weggedrag
  • Soberheid
  • Spitstechnologie
  • Hoofdruimte achterin
  • Luidruchtige motor bij belasting
  • Motorgeluid bij belasting
  • Tarief
  • Tarieven
  • Te lange pedaalslag koppeling
  • Weg van ontkoppelingspedaal is te lang

Het eerste wat in het oog springt, is de stijl. Deze C-Klasse profileert zich als een miniatuur van de S-Klasse, waardoor hij sportiever is dan ooit tevoren. Maar ook wat onder dat uiterlijk zit, loont de moeite: het modulaire platform (zoiets is in de mode) laat allerlei fantasietjes toe, zoals de inbouw van een Renault-motor (1.6 dCi 130) of een pneumatische ophanging (als optie).

Een wereld van luxe en welzijn

Maar het meest geslaagd is het interieur: warm, met een onberispelijke afwerking en opvallende sportieve accenten. De materialen en het multimediasysteem zijn een S-Klasse waardig, maar alles wordt hier luchtiger en eenvoudiger gepresenteerd dan in het vlaggenschip. Ons hoor je niet klagen. Geslaagd dus over de hele lijn? Neen, want we betreuren de nipte ruimte achterin (hoofdruimte voor grote personen) en de onregelmatige vormen van de koffer.

Multimedia

Je kunt onmogelijk naast het gigantische multimediascherm kijken (7 of 8,4 duim), dat herinnert aan het feit dat we in een tijd van allerhande connecties leven. Er is een internetverbinding, ruime integratie van de smartphone, webradio, … Dat wordt allemaal bediend met een draaiknop en een groot touchpad … die niet zo intuïtief is als gehoopt, tenminste tijdens de eerste gebruiksdagen. Maar alles is een kwestie van gewoonte …

Na het spelen …

… tijd voor het echte werk: rijden. In dit geval met een 220 CDI, het goede oude Mercedes-blok met 2,1 liter en 163 of 170 pk. Een motor die hier bijgestaan wordt door een manuele versnellingsbak. Traditioneel vormt die een zwak punt van het merk, maar de bediening is nu aangenamer. De koppeling met zeer lange pedaalslag helpt echter niet.

De motor blijkt nog in verrassende gezondheid en geeft gemakkelijk zijn Newtonmeters af vanaf de laagste toeren. Hij klinkt wel minder aangenaam. Nog een kleine teleurstelling: de ellenlange spreiding van de versnellingsbak, die ten koste gaat van de hernemingen.

Nauwkeurig onderstel

En wat een comfort! De pneumatische ophanging van ons testexemplaar leek alle oneffenheden die we tegenkwamen uit te wissen. Dit hoogstaande comfort zou een klasse hoger niet misstaan. Lange trajecten zijn een formaliteit en bovendien heerst bij een stabiele snelheid absolute stilte aan boord.

Het goede nieuws is dat je deze zachte behandeling voor de rug niet moet betalen met een boterzacht weggedrag. Beter nog: de nieuwe C-Klasse houdt koetswerkbewegingen goed onder controle en biedt nauwkeurigheid en wendbaarheid. Hij hoeft zich zeker niet te schamen tegenover zijn concurrenten.

Veiligheid

De elektronica en de ontelbare hulpsystemen houden altijd een oogje in het zeil. De C-Klasse zit boordevol veiligheidsuitrusting: een automatische noodrem als een ongeval dreigt, een head-updisplay, voetgangersdetectie, waarschuwing voor wegmarkeringen, een automatische piloot voor files, … Echt hightechmateriaal.

Gebruikskosten

Met een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km is de C-Klasse spaarzaam in gebruik. Helaas ligt de aankoopprijs erg hoog. Weet ook dat je van een C-Klasse vooral geniet wanneer hij uitgerust is met de nodige opties.

Conclusie

Met zijn bekende meesterschap schotelt Mercedes een nieuwe C-Klasse voor die op bijna alle vlakken indruk maken. De S-Klasse toonde de weg en de C-Klasse volgt met veel plezier en grote knowhow. Het comfort en het uitrustingsniveau bereiken een ongelooflijk hoog niveau en vegen de concurrentie weg. BMW en Audi kunnen maar beter hun lessen trekken voor de volgende 3-Serie en A4.   

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km