Testen

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 31 januari 2023
  • Mercedes-Benz
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Interieurruimte en koffervolume
  • Sterke prestaties
  • Gebruikscomfort
  • Hoge basisprijs
  • Ruime buitenafmetingen

Dankzij zijn afmetingen en de krachtige, stille elektrische aandrijving is deze MPV geschikt voor professionelen die een bedrijfsvoertuig zoeken dat voldoet aan al hun noden, maar tegelijkertijd van premium comfort willen genieten. Daarnaast komt deze luxueuzere versie van de eVito met dezelfde gunstige fiscaliteit, alsook met een beperkte gebruikskost.



Een flexibel inzetbaar interieur

Net als zijn door een verbrandingsmotor aangedreven tegenhanger, de V-Klasse, is de EQV verkrijgbaar in verschillende varianten. Zo is er de keuze uit twee wielbasislengtes van 3,2 of 3,43 meter voor respectievelijk de lange EQV (L2 - 5,14 meter) en de extra lange EQV (L3 - 5,37 meter). Door de flexibele inzetbaarheid van de zetels en de zitbanken kan geopteerd worden voor een klassieke dubbele cabine met 5 zitplaatsen, of voor versies met 6-, 7- of zelfs 8 zitplaatsen.



100 kWh

De wagen die wij een week lang konden testen kwam met 7 zitplaatsen, in een 2/3/2 configuratie. Wat ons onmiddellijk opviel was dat hoewel de wagen een ruime batterij van 100 kWh heeft, waarvan 90 kWh bruikbaar is, het volume van de batterij geen enkele invloed heeft op de beschikbare binnenruimte. Dit gezien de integratie ervan in de bodem.

De elektromotor, alsook de bijhorende technische componenten zitten aan de voorkant, onder de motorkap verwerkt, waardoor deze geen enkele belemmering vormen voor de binnenruimte. De EQV is dus voorwiel aangedreven, met een elektromotor op de vooras. Dit in tegenstelling tot de klassieke V-klasse met verbrandingsmotor, die achterwiel- of vierwielaangedreven is. Qua grip en controle ondervonden we hier tijdens onze test nooit een nadeel van, zelfs niet tijdens de barre weersomstandigheden waarmee we te maken hadden.



De prestaties die de EQV 300 levert zijn zeker en vast toereikend om deze ruime wagen op een aangename manier vooruit te drijven. Het vermogen van 150 kW (204pk) en het royale koppel van 362 Nm zorgen daarenboven voor pittige acceleraties en een krachtig rijgevoel. Via peddels achter het stuur kan het niveau van energierecuperatie eenvoudigweg aangepast worden. Standaard stuurt de EQV dit echter eenvoudigweg zelf aan, via zijn efficiënte “auto”-modus, waarbij op basis van sensoren het ideale niveau van energierecuperatie toegepast wordt.

Een minimaal, reëel bereik van 300 km

Met zijn bruikbare batterijcapaciteit van 90 kWh biedt de EQV 300 een officieel, WLTP-gehomologeerd rijbereik van 355 km, wat we tijdens onze testweek zonder al te veel moeite konden benaderen. Ondanks de winterse omstandigheden tijdens de testperiode, die niet optimaal zijn voor elektrisch rijden, alsook de heel wat snelwegritten die we aan een goed, toegelaten tempo reden, noteerden we een reëel gemiddeld verbruik van ongeveer 30 kWh/100 km. Een cijfer dat behoorlijk indrukwekkend is, gezien het zeer ruime volume van deze wagen. Dit verbruik werd gemeten terwijl we in de “Comfort”-mode reden en we het interieur comfortabel warm hielden. Door deze combinatie van factoren was ons minimale, werkelijke bereik 300km. Mocht het nodig geweest zijn, dan konden we echter eenvoudigweg overschakelen naar de “Maximum Range” modus.



Praktisch

De oplaadaansluiting van de EQV zit geïntegreerd in de voorbumper, wat praktisch bleek te zijn tijdens het openbaar opladen. Wij parkeerden steeds recht tegenover een openbaar laadpunt, en ervaarden nooit het probleem dat de publieke laadkabel niet lang genoeg was. De EQV komt met een driefasige boordlader, met een vermogen van 11 kW, die het mogelijk maakt om het volledige rijbereik thuis na ongeveer 10u te behalen.



Efficiënt snelladen

Mercedes geeft een officiële snellaadcapaciteit van 110 kW aan in gelijkstroom, die we tijdens onze test eenvoudig konden bereiken. Toen we gingen opladen met nog 20% batterijcapaciteit, was onze wagen al in minder dan 9 minuten voor 35% volgeladen. Na 40 minuten bereikten we 80% van het laadvermogen.

VIP-ervaring

Tijdens onze test hebben we het comfort van de EQV 300 zeer weten waardeerden. Ons testmodel was uitgerust met de optionele AIRMATIC ophanging met luchtvering, die niet alleen een 'lift'-functie biedt om de bodemvrijheid te vergroten wanneer nodig, maar ook een bijzonder soepel wegligging bood. Ook de afwezigheid van de trillingen en het lawaai van een diesel- of benzinemotor, bood een uitgesproken aangenaam akoestisch comfort in het dagelijks gebruik. Een echte VIP-ervaring. Daarnaast kan iedere passagier beschikken over een comfortabele zetel en voldoende ruimte.



Doordachte praktische aspecten

Hoewel we kunnen spreken over een bedrijfsvoertuig doet de uitrusting van de EQV eerder denken aan een premium personenwagen. Dit mede door de kleine, praktische zaken waaraan gedacht werd, zoals de apart openende achterruit, wat het in- en uitladen vereenvoudigd wanneer de ruimte rondom het voertuig beperkt is.



Hoeveel kost hij?

In de L2-uitvoering is de EQV verkrijgbaar voor een prijs vanaf €82.153 inclusief BTW of €67.895 exclusief BTW. De langere L3-variant kost niet extreem veel meer. Hier reken je op minimaal €83.006 inclusief BTW of €68.600 exclusief BTW.



Ons verdict

Tijdens onze test vonden we alle kwaliteiten en karaktertrekken terug die we van Mercedes-Benz kunnen verwachten. Daarenboven kon de EQV ons overtuigen door zijn sterke prestaties, in combinatie met zijn soepelheid en geruisloosheid en dit met een reëel stroomverbruik van om en bij de 30 kWh/100km, wat gezien het ruime volume een mooie prestatie is. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km