Testen

Mercedes S500 L: de beste auto van de wereld?

Dat beweert het persdossier toch. Maar met technologie waar de NASA jaloers op zou zijn, een nooit geziene uitrusting in een productiewagen en een hallucinante obsessie voor details, profileert deze S500 zich misschien wel terecht als de beste auto van de wereld. 

  • Piette François
  • 07 juli 2014
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • De beste auto van de wereld?
  • Eindeloze hightechuitrusting
  • Surrealistisch comfort (magic body control)
  • Zeer krachtige motor
  • Ergonomie niet altijd vanzelfsprekend
  • Gevoelloze besturing
  • Magic body control alleen optioneel met v8
  • Prijs van de technologie

Discreet

“Tiens, ik dacht dat je vandaag een limousine zou testen?”, merkt mijn vriendin op wanneer ze zich naast dit vlaggenschip parkeert. Verbaasd en nieuwsgierig kijk ik haar aan en inspecteer ik mijn vervoermiddel van vandaag om te zien of hij echt zo banaal is dat hij verward kan worden met een gewone berline. Zijn sierlijke maar niet zo flamboyante stijl en statige maar niet echt uitgesproken lijnen maken er inderdaad een vrij discrete auto van. Nochtans laten de afmetingen geen twijfel: in deze lange versie is de S-Klasse 5,25 meter lang.

Achterin

De buitenkant maakt niet echt indruk op haar, maar wat zou ze zeggen van de binnenkant? Ik open de rechterachterdeur en nodig haar uit om plaats te nemen. “Ja, dit is echt zoals een limousine!” Oef, de prijs van 180.000 euro van dit testexemplaar vol opties valt toch te verklaren. Het klassevolle interieur mengt leder, hout en metaal in een gedistingeerde en zeer luxueuze sfeer.  

Kwestie van fatsoen?

Uit respect voor de buren geef ik geen volledige demonstratie, maar de gelukkige die achterin de S-Klasse mag zitten kan, als hij of zij de juiste optie heeft aangevinkt, zijn zetel bijna helemaal plat leggen. De zetel rechts vooraan schuift genoeg naar voren om plaats te maken voor de benen van de directeur/fils à papa/graaf (schrappen wat niet past). Schitterend.

Zitten of rijden

En dat is het probleem van deze auto: om van elk moment te genieten zou je eigenlijk tegelijk achter het stuur en achterin moeten zitten. Zo’n mastodont besturen is meesterlijk. Vooral omdat Mercedes avantgardistische technologie gebruikt voor het comfort en welbehagen van de passagiers. Dankzij de dubbele beglazing heerst stilte. De V8 van deze S500 draait zachtjes en de rij- en rolgeluiden worden tot nul herleid. Wat een luxe.

Verloren in de gadgets

En dan is er nog het gigantische centrale scherm met duizenden mogelijkheden, zowel inzake multimedia (internettoegang, apps, webradio, …) als comfort (regeling van het interieurlicht, klimaatregeling, massage volgens de hotstonetechniek, …). De menu’s en de mogelijkheden lijken eindeloos. Het enige probleem is dat je alle functies niet altijd gemakkelijk terugvindt.

Genieten van de ervaring

We kunnen ons maar beter concentreren op de weg, ook al kan de S-Klasse zelfstandig rijden in files en beschikt hij over een stuurbekrachtiging die lichte correcties uitvoert om dit vlaggenschip op de juiste rijstrook te houden.

Laten we eerst het comfort en de Magic Body Control bespreken, een optie die alleen beschikbaar is op deze S500. Een camera scant de weg en in functie van het wegprofiel wordt de ophanging aangepast. Hij maakt zijn naam waar: dit is magisch. Rijd over een verkeersdrempel met 25 km/u en je moet achter je kijken om er zeker van te zijn dat je hem gepasseerd bent. Natuurlijk vlakt dit systeem niet alles weg, maar je hebt de indruk over oneffenheden te vliegen.

Rijdend tapijt

Door de schok- en geluiddemping ben je volledig geïsoleerd van de buitenwereld en voel je geen nood om de kracht van de motor aan te spreken. Nochtans is de V8 overdonderend sterk. Het kan nog pittiger met de S63 AMG, maar nu we deze S500 getest hebben, vragen we ons af waarom je nog meer nodig zou hebben. Uit een cilinderinhoud van 4,7 liter haalt hij 450 pk en een koppel van een tractor: 700 Nm. In combinatie met de zeventrapsautomaat wordt 0 tot 100 km/u afgelegd in minder dan vijf seconden.

«Een beest!»

Een overtuigende druk op het gaspedaal en de duw in de rug herinnert je meteen aan de technische fiche van deze auto, ondanks het gewicht van meer dan twee ton. Het evenwicht is dynamisch en de wendbaarheid verrast, maar zelden ga je in deze auto de limieten opzoeken. Daar zijn twee redenen voor: ten eerste is het tegennatuurlijk met zo’n grote machine en ten tweede filtert de S-Klasse alles weg, ook het gevoel van de bediening en vooral de besturing.

Prijs

Van een S-Klasse en zeker een S500 geniet je optimaal met veel opties. De Magic Body Control is onmisbaar, net als heel wat comfortuitrusting. De Burmeister-stereo met ontelbaar veel luidsprekers (zelfs in het plafond) is trouwens een meesterwerk. Vergeet de cinemazaal, jouw Mercedes klinkt beter.

Uiteindelijk wordt het een dure zaak: 180.000 euro voor onze testwagen, waarvan iets meer dan 60.000 euro aan opties. Het verbruik blijft op een redelijk niveau gezien de prestaties: 12,5 l/100 km zonder te forceren. Taksen, verzekering en onderhoud zijn natuurlijk ook niet te onderschatten.

Conclusie

Dit is een geweldige demonstratie. Nooit heeft een limousine de lat zo hoog gelegd qua technologie: het comfort van deze S-Klasse overstijgt alles wat we tot vandaag kenden en de Magic Body Control verricht mirakels. De V8 biturbo is de perfecte partner voor deze S-Klasse, al moeten we toegeven dat zelfs de V6 diesel al ruim volstaat. Maar wanneer wordt de Magic Body Control beschikbaar op alle modellen?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km