Testen

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Voor zijn beperkte reeks JCW GP belooft Mini “een exclusief en compromisloos karakter gericht op extreem rijplezier”. En wees gerust dat dit geen loze beloften zijn…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 november 2020
  • MINI
  • 1.882 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Levendige motor
  • Sterke prestaties
  • Toekomstig collectorsitem
  • ‘Ouderwets’ rijgedrag
  • Geen manuele bak
  • Praktische beperkingen (strikte tweezitter)
  • Rechtuitstabiliteit
  • Rolgeluiden van semislickbanden

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Liefhebbers van kleine bommetjes weten dat de letters “GP” al twee keer op een tot 2.000 exemplaren beperkte reeks van sportieve Mini’s hebben gekleefd, in 2006 en in 2013. Deze derde versie trekt het aantal op tot 3.000 stuks… en dat is niet het enige wat fors is verhoogd.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

306 pk en 450 Nm

Het meest indrukwekkende is het vermogen van deze minder dan vier meter lange auto. De allereerste GP hield het nog bij ‘slechts’ 218 pk om van bocht naar bocht te knallen, maar deze keer is de symbolische kaap van de 300 pk overschreden. Je hebt namelijk 306 pk en 450 Nm ter beschikking. En dat alles gaat enkel naar de voorwielen.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Competitiegeest

De ingenieurs zijn niet spaarzaam geweest met technische aanpassingen om de 2.0-turboviercilinder van de Mini John Cooper Works meer spierballen te geven. Onder de diverse aanpassingen waarvoor inspiratie is gevonden in de autosport zien we een versterkte krukas, specifieke zuigers, een nieuwe en in de uitlaatcollector geïntegreerde turbo, een compressieverhouding die is verlaagd van 10,2 naar 9,5 : 1, een injectiedruk van 350 bar en een specifiek oliecarter met een grotere inhoud. Hier is kortom meer gebeurd dan wat moeren extra sterk aandraaien. En dat voel je zodra je start.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

De motor zingt doorheen twee uitlaatpijpen in matgeborsteld roestvrijstaal met een diameter van 90 millimeter. En hij lijkt niet liever te hebben dan dat hij zijn zuigerstangen mag laten dansen op een circuit. Als gevolg van nieuwe homologatienormen mag hij niet meer knetteren zoals vorige GP-generaties, maar hij verspreidt wel nog steeds een behoorlijk suggestieve, diepe en rauwe klank.

Radicaal

De radicale transformatie van de Mini JCW naar een GP beperkt zich niet tot puur het motorblok. Net zoals bijvoorbeeld de Renault Mégane RS Trophy-R wordt de GP namelijk ook soberder om zijn gewicht te beperken. Dat betekent dat de achterbank eruit is gehaald, net zoals een resem andere ‘nutteloze’ accessoires zoals bijvoorbeeld de achterruitenwisser.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

En dan is er natuurlijk heel dat koetswerkpakket van de GP waar je niet naast kunt kijken. De enorme dakspoiler trekt de aandacht, net zoals de vleugelverbreders in met koolstofvezel versterkte kunststof.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen
Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Op al die elementen is bovendien het serienummer van de auto aangebracht. Als je binnenkort in de zoekertjes op VROOM.be dus op Mini GP 0313 stuit, dan weet je dat dit het exemplaar is dat door de pers is gebruikt (of misbruikt?).

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Semislicks

Een ander opmerkelijk element van deze Mini GP is dat je kan kiezen voor semislickbanden van Hankook. Deze Ventus TD’s gaan wel snel op je zenuwen werken. Ze verbeteren namelijk wel duidelijk het rijgedrag van deze explosieve Mini bij een stevige rijstijl (en geven hem een verbluffende trekkracht), maar ze vormen ook onmiskenbaar een bron van storende geluidshinder bij dagelijks gebruik. Op grote verkeersassen lijkt het alsof er permanent een helikopter net boven het dak van de auto vliegt… Maar goed, Mini belooft dan ook een “exclusief en compromisloos karakter”.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Klassiek

Hetzelfde geldt voor het rijgedrag. Deze Mini GP zal “zondagscoureurs” er snel aan herinneren dat een echte sportwagen zich niet nonchalant met één hand op het stuurwiel laat mennen.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Waarom niet? Omdat de 450 Nm vanaf 1.750 o/m op enkel de vooras worden losgelaten via een agressief afgesteld sperdifferentieel en een radicale ophanging (met vooral een toegenomen camber), waardoor je bij sterk optrekken het stuur heel stevig moet vasthouden. En dan nog volstaat een “sterke hand” niet altijd om te vermijden dat de neus van de Mini GP onder vollast naar links of rechts gaat snuffelen.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Die onwil om rechtdoor te rijden kan je van je stuk brengen bij een eerste korte kennismaking, maar in kort op elkaar volgende bochten leer je deze Mini GP daarentegen meer op prijs stellen. Hij duikt naar de koord met een onmiskenbare levendigheid en hapt nog meer naar het traject wanneer je gas bijgeeft. Dat leidt tot behoorlijk indrukwekkende bochtsnelheden.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Hij krijgt ook punten voor de natuurlijke ijking van zijn bedieningselementen en voor het uithoudingsvermogen van zijn “dikke” remmen, of toch op de openbare weg…

Geen manuele versnellingsbak?

Gezien de ‘ouderwetse’ instelling van deze Mini GP zou je verwachten dat het geheel wordt gecombineerd met een goede manuele versnellingsbak. Die kers op de taart is echter niet voorzien. De Mini GP is standaard uitgerust met een achttrapsautomaat met een ‘eerlijke’ werking en in Sport zelfs een vrij agressieve afstelling. Maar voor echt radicaal gebruik zullen ‘puristen’ toch liever zelf de controle nemen via de schakelhendels.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Hoeveel kost hij?

Het zal niet verbazen dat de 105 exemplaren die waren gereserveerd voor de Belgisch-Luxemburgse markt allemaal al lang verkocht zijn. Maar we kunnen wel meegeven dat onze testwagen inclusief opties exact 48.000 euro kostte. Voor dat geld koop je een in beperkte aantallen gebouwde bolide die van 0 naar 100 km/u optrekt in slechts 5,2 seconden.

Ons verdict

Op het eerste gezicht kan de Mini GP je overdonderen en komt hij wat ‘slordig’ over. Maar onder druk begint hij te schitteren, zodanig zelfs dat hij echt opwindend wordt wanneer je hem tot het uiterste drijft. Een ouderwets soort speeltje, waardoor hij zijn statuut van toekomstig verzamelaarsobject nog versterkt.

Test: Mini John Cooper Works GP, belofte nagekomen

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km