Testen

Peugeot RCZ R: leeuw toont zijn klauwen

Dit is de krachtigste seriegebouwde Peugeot ooit. De passie voor autosport leeft dus nog in Sochaux en zo hoort het. Met 270 pk op de vooras doet de RCZ R het nodige stof opwaaien. Tot zover de theorie, hoe zit het in de praktijk?

  • Piette François
  • 05 juni 2014
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Exclusieve presentatie
  • Rijplezier
  • Verbazend onderstel
  • Wilde en soepele motor
  • Afwerkingsdetails
  • Gedateerde gps
  • Gepeperde prijs
  • Motorgeluid op snelweg
  • Toegang tot het interieur

De sportieve coupé RCZ is niet verouderd. Met zijn dak met bulten, katachtige blik (verfijnd met een facelift) en evenwichtige proporties is de RCZ getekend als een sportwagen. De specifieke trekken van deze R-versie versterken alleen het gespierde uiterlijk: een vaste achterspoiler, gescheiden uitlaten en specifieke velgen van 19 duim bekennen kleur.

Welke motor?

De grootste motor waarover de ingenieurs van Peugeot konden beschikken, was de 1.6 THP. Ze bogen zich over dit blok en gaven hem alle attributen van een echte racemotor: versterkingen voor de bewegende onderdelen, een nieuwe turbo, een andere uitlaat, … Uiteindelijk trokken ze een vermogen van 270 pk bij 6.000 tr/min uit het blok. Dagelijks gebruiksgemak werd niet vergeten, want het maximumkoppel (330 Nm) is al beschikbaar vanaf 1.900 tr/min. Er is alleen een manuele zesversnellingsbak beschikbaar.

Alleen op de voorwielen?

Tot voor kort vonden ‘specialisten’ dat een voorwielaandrijver maximaal 250 paarden kan verwerken. De Ford Focus RS met 300 pk bewijst het tegendeel. Maar die heeft een heel arsenaal om de woeste vijfcilinder te beheersen. Peugeot pakte de zaken even serieus aan: een 10 mm lagere vloer, specifieke afstelling voor de ophanging, versterkte remmen en een Torsen-zelfsper op de voorwielen.

Afwerking op niveau?

We kunnen niet ontkennen dat de Franse merken het altijd moeten afleggen tegen de Duitsers qua afwerking. In de RCZ R leverde Peugeot heel wat inspanningen voor de presentatie: zwart leder met rode stiksels op de boordplank en de deurpanelen, een pookknop in aluminium (gloeiend heet in de zomer, ijskoud in de winter), een specifiek RCZ R-plaatje, …

Het straalt allemaal luxe en sportiviteit uit, maar kijk je meer in detail dan vallen sommige zaken tegen: harde kunststoffen onderaan de boordplank, een verouderd multimediasysteeem, een goedkope centrale console, …

Dagelijks gebruiksgemak

Deze RCZ mag dan een R-versie zijn, hij blijft dagelijks bruikbaar. Zijn koffer is groot genoeg, de motor is soepel en rond bij lage toeren, de ophanging filtert relatief correct voor een sportieveling en de grote achterruit komt het zicht naar achteren ten goede. Maar voor je kunt genieten van dit mooie speeltje, moet je er eerst in geraken: de kuipzetels bieden een goede steun, maar om te gaan zitten, de gordel vast te maken en de zware deur te openen moet je in goede conditie verkeren.   

Zijn alle 270 paarden aanwezig?

Jazeker! Geen enkel paard is ontsnapt uit de stal. De motor is heel soepel en zacht tot 3.500 tr/min, komt daarna helemaal los en valt hongerig de rode zone aan. Hij is levendig en alert en zijn rauwe stem is duidelijk aanwezig, aangestuurd door de blazende turbo. De versnellingsbak heeft een pook zoals we die graag zien en is perfect gespreid. Toch een klein gebrek: het lyrische geluid is leuk in volle actie maar het zware gegrom bij stabiele toerentallen is minder aangenaam.

Verwachtingen ingelost?

Laten we geen blad voor de mond nemen: deze auto maakt ons gelukkig. De 270 paarden geraken allemaal op het asfalt, weliswaar met kleine reacties in het stuur, maar niets dat verontrust. De zelfsper en de vooras zijn opmerkelijk: de Fransman springt van bocht naar bocht, klampt zich vast bij het insturen en zet zijn klauwen in het asfalt bij het uitgaan van de bocht. De remmen zijn krachtig en voldoende duurzaam voor gebruik op de weg.

Voor wie graag speelt: de achtertrein aarzelt niet om een stapje opzij te zetten bij een goed geplaatste ruk aan het stuur, wanneer je plots je voet van het gas haalt in een bocht of bij stevig remmen bij het ingaan van de bocht. Deze auto kleeft goed aan de weg, komt levendig over en is moeilijk bij te houden. De droge omstandigheden lieten niet echt toe om een oordeel ten gronde te vellen (uitzonderlijk in België), maar op een nat wegdek moet je jouw testosteron wellicht een beetje kalmeren.

Tegen welke prijs?

Qua prijs heeft Peugeot zich zeker niet ingehouden. Tegenover een ook al heel geslaagde RCZ THP met 200 pk kost deze exclusieve uitvoering ongeveer 9.000 euro extra: 40.740 euro. Gelukkig is bijna alles inbegrepen. Goed nieuws is dat het verbruik bescheiden blijft: op een gemengd parcours met hoog, soepel tempo moet je rekenen op een gemiddelde van 8 l/100 km. Bestuurders die graag contant de rode zone opzoeken hebben 4 à 5 liter extra nodig, naargelang het enthousiasme.

Wat te denken?

Nee, dit icoon van het merk Peugeot is zeker niet perfect. Maar wat een karakter! We verkiezen absoluut een goed uitgebalanceerde voorwielaandrijver zoals deze RCZ, boven een ‘lompe’ achterwielaandrijver. De kleine R voegt een welkome extra ziel toe, die het temperament van deze mooie auto bevestigt: je geraakt snel verslaafd aan de woeste manier waarop hij in de toeren klimt en de bijtende voortrein. Peugeot ging helaas een beetje te ver bij het vastleggen van de prijs.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km