Testen

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

De Zweeds-elektrische berline krijgt een instapversie met één enkele motor, een kleinere batterij en… een lager prijskaartje. Eens zien hoe hij zich uit de slag trekt.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 27 juli 2021
  • POLESTAR
  • 190 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Competitieve prijs in vergelijking met Tesla
  • Verhouding comfort/weggedrag
  • Zeer geconnecteerd Google-multimediasysteem
  • Minder performant dan basisversie Tesla Model
  • Oncomfortabele middelste zitplaats achterin

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Het in 2017 opgerichte Polestar is eigendom van Volvo en van diens moederhuis Geely. De elektrische berline 2, een rivaal voor de Tesla Model 3, kwam eerst op de markt in de versie Long Range Dual Motor (twee motoren, 408 pk, 660 Nm, batterij van 78 kWh, WLTP-rijbereik van tot 480 kilometer, 53.900 euro). Het gamma telt sinds vandaag echter ook nog twee andere varianten: de Long Range Single Motor (1 motor, 231 pk, 330 Nm, batterij van 78 kWh, officieel rijbereik van 540 kilometer, 49.900 euro) en de Standard Range Single Motor (1 motor, 224 pk, 330 Nm, batterij van 64 kWh, officieel rijbereik van 440 kilometer, 45.900 euro). En in de loop van 2022 lanceert Polestar ook nog de elektrische SUV 3.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Puur en hip interieur

In het interieur is geen verschil te zien tussen de basisversie en zijn duurdere broers. Deze in China gebouwde berline heeft een Scandinavische inborst en de binneninrichting doet denken aan die van Volvo, met een stijlvol en puur interieur.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Ondanks een aantal minder mooie kunststoffen is de afwerking beter dan bij Tesla. In het midden van het interieur prijkt een tablet van 11,6 duim. Dat bedient een multimediasysteem van de jongste generatie met het besturingssysteem Android Automotive. Dat staat in voor navigatie via Google Maps en maakt het mogelijk om apps rechtstreeks op het scherm te downloaden. En de assistent van Google reageert intuïtief op vragen van de passagiers.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

De stoelen gemaakt op basis van gerecycleerde visnetten zijn in het algemeen comfortabel. Achterin is de beenruimte genereus, maar de middelste zitplaats is er krap en te hard en wordt bovendien nog ingeperkt door de forse middentunnel. De koffer is eenvoudig toegankelijk dankzij de vijfde deur. En de achterbank kan worden neergeklapt. Voorin is ook een klein koffertje vrijgemaakt om er de laadkabels op te bergen.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Op de weg

Met 224 pk schiet hij niet als een speer uit de startblokken, maar de prestaties blijven interessant, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden en pittige hernemingen dankzij het continu beschikbare koppel van 330 Nm. De topsnelheid is daarentegen begrensd op 160 km/u. Hoewel hij enkel de voorwielen aandrijft vertoont de Polestar een goede trekkracht. En ondanks een gewicht van 1.940 kilo is de wegligging efficiënt: de voortrein is snedig en wordt geleid door een precieze besturing, het chassis is evenwichtig en rolneigingen worden goed onderdrukt.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

En daarbij heeft het comfort niet te lijden. Je verveelt je met andere woorden geen seconde aan het stuur van deze ‘basis’-Polestar.

Rijbereik en oplaadtijd?

Tijdens onze test, bij een temperatuur van 25°C over een gemengd parcours van stad, voorstad en snelweg, gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 17,7 kWh/100 km. Dat komt overeen met een rijbereik van zo’n 345 kilometer (maar het zal veel minder zijn in de winter…). Een traject door de stad en de voorstad aan een rustig tempo bracht het verbruik naar 15,8 kWh/100 km, wat dus goed is voor een bereik van ongeveer 385 kilometer.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Een volledige oplaadbeurt aan een klassiek stopcontact duur een uur of 30. Aan een laadpaal van 11 kW is dat 7 uur en aan een (heel dure…) gelijkstroom-snellader van het Ionity-netwerk 35 minuten. Bij zo’n snellader kan de batterij een maximaal laadvermogen aan van 116 kW.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Prijs en uitrusting

Voor 45.900 euro biedt deze instapversie van het gamma zaken als stoelverwarming, automatische airco, Apple CarPlay en Android Auto, 4 USB-C-stekkers, twee laadkabels (een voor het stopcontact en een voor een laadpaal), een achteruitrijcamera en lichtmetalen velgen van 19 duim. Het pack Performance van de Dual Motor-versie is hier niet verkrijgbaar, maar de klant kan wel nog een pack Plus bijbestellen voor 4.500 euro, dat bestaat uit een panoramisch dak, een audiosysteem van Harman Kardon, een verwarmd stuurwiel, stoelverwarming achterin, volledig elektrisch verstelbare voorstoelen en een nieuwe warmtepomp die bij zeer koud weer tot 10 procent meer rijbereik zou moeten opleveren.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Verder is er nog het pack Pilot van 3.500 euro (actieve snelheidsregelaar met volgen van de wegbelijning, 360-gradencamera en dodehoekdetectie), naast een paar afzonderlijke opties: metaalglanslak (999,5 euro), 20-duimse velgen (999,5 euro), een inklapbare trekhaak (1.100 euro) en een stoelbekleding in Nappaleder (4.500 euro).

Je kan de auto bestellen via het internet of in een van de vier Polestar Spaces in Brussel, Luik, Antwerpen of Gent. Kortingen geeft Polestar niet, maar er is wel een systeem om je vorige wagen over te nemen.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Ons verdict

Deze instapversie houdt veel steek. Ze is 4.000 euro minder duur dan de goedkoopste Tesla Model 3, die hetzelfde officiële rijbereik haalt. En voor dezelfde prijs als de Tesla tik je de Polestar 2 Long Range Single Motor op de kop, die 100 kilometer verder geraakt. De Amerikaanse berline behoudt echter zijn voorsprong door zijn prestaties prestaties (325 pk, 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden) en het zeer uitgebreide en betaalbare Supercharger-snellaadnetwerk.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Polestar ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Polestar zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

De constructeur moet 14 fabrieken stilleggen.

21/09/2021 Meer lezen
Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Er waren natuurlijk wel maar 2.023 exemplaren beschikbaar van de Lyriq Debut Edition…

21/09/2021 Meer lezen
Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Twee maand na zijn onthulling publiceert het Britse Lotus officieel de technische fiche van zijn nieuwe sportwagen met zescilinder – en ook een paar prijzen.

21/09/2021 Meer lezen
Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Hoewel de Yaris GR op zich al meer rallywagen dan straatauto is, werkt Toyota aan een nog radicalere versie.

20/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km