Testen

Porsche Panamera S e-Hybrid: culturele revolutie

Een fiscaal interessante Porsche: het bestaat wel degelijk. Hij heet Panamera S e-Hybrid en combineert tegenstrijdige eigenschappen: 416 pk en 270 km/u topsnelheid maar toch een gemiddeld verbruik van 3,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 71 g/km. Wie doet beter?

  • Piette François
  • 11 april 2014
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • De beste panamera?
  • Fiscale voordelen
  • Perfect geslaagd concept
  • Prestaties en werkingscomfort behouden
  • Fluogeel « too much »
  • Gepeperde prijs en opties
  • Multimediasysteem beetje achterhaald
  • Zicht ¾ naar achteren

Ter gelegenheid van het salon van Sjanghai 2013 gaf Porsche de Panamera een grondige opfrisbeurt. Niet zozeer op stilistisch vlak, maar eerder technisch. De diesel kreeg een stevige boost en de atmosferische V8 werd geruild voor een V6 biturbo. Ook verscheen de nieuwe variant S e-Hybrid die door zijn lage CO2-uitstoot op dit moment zeer in de gunst valt van de Belgen.

Spierkracht

Deze versie is gebaseerd op de oude Panamera S Hybrid, maar geeft de ‘S’ meer inhoud en krijgt er een kleine ‘e’ bij. De ‘S’ staat namelijk voor Sport en die naam is zeker verdiend: de V6 benzine blijft hetzelfde (dankzij twee turbo’s levert hij 333 pk) en de elektromotor wordt opgevoerd tot 83 pk. Voldoende voor 0 tot 100 km/u in 5,5 seconden.

Ecologisch bewustzijn

De ‘e’ verwijst dan weer naar de elektrische modus. Deze keer kun je de hybride Panamera ook thuis opladen: in 4 uur aan een gewoon stopcontact en in 2 uur 30 minuten via een wallbox. Deze Panamera kan tussen 18 en 36 km rijden zonder een druppel brandstof te verbruiken.

Bling-bling

Vaak onderscheiden hybrides zich alleen door enkele logo’s op het koetswerk. Hier wilde Porsche het verschil meer in de verf zetten met … fluorescerend geel op de logo’s, de remklauwen en de wijzers van de tellers. Het komt de discretie niet bepaald ten goede …

Korte rondleiding

Een topafwerking, veel ruimte voor vier personen, het contact aan de linkerkant en een toerenteller in het midden van vijf meters: geen twijfel mogelijk, dit is een echte Porsche. Zelfs al gebeurt er niets wanneer je het contact omdraait. Enkele wijzers bewegen, maar geen enkel geluid of geen enkele trilling verstoort de rust binnenin.

Nieuw soort Porsche

Een Porsche herken je doorgaans aan zijn metaalachtige klank en onnavolgbare rauwe stem. Dat ontbreekt hier allemaal en toch voel je meteen de genen van het merk, vooral in de nauwkeurige besturing met uitzonderlijke feedback. De appel valt niet ver van de boom. Zelfs een stille Porsche blijft een Porsche. En zodra de V6 ontwaakt, laat hij discreet zijn potentieel merken.

De te volgen weg

De Panamera is niet echt bestemd voor stadscentra. Zodra je gewoon bent aan het problematische zicht naar achteren en de grote afmetingen, doet de Panamera het uitstekend. De elektrische modus heeft genoeg reserves om vlot in te halen, zonder de slapende V6 wakker te moeten maken. Zelfs een tripje op de autosnelweg gebeurt in stilte (tot maximaal 135 km/u).

Het regent rijmodi

Naargelang de omstandigheden kan de bestuurder kiezen uit heel wat rijmodi: e-power geeft de voorkeur aan elektrische energie (dit is de standaardmodus, afhankelijk van de lading van de batterijen), e-charge herlaadt de batterijen tijdens het rijden en gebruikt de V6 benzinemotor (snel en doeltreffend, maar het verbruik stijgt), Sport haalt het beste uit de twee motoren en Hybride zorgt ervoor dat de twee motoren zo weinig mogelijk verbruiken. 

Werkingscomfort

Een Porsche wordt soms gekocht voor zijn badge, maar vaak voor zijn rijplezier. Deze Panamera vormt hier geen uitzonderling op. Integendeel, zijn elektrische modus werkt stil, het chassis garandeert een uitzonderlijk evenwicht en grip, terwijl de prestaties uitstekend zijn wanneer de twee motoren samen functioneren. In alle omstandigheden voelt deze ‘kameleon-Panamera’ zich op zijn gemak.  

Prijs                         

Toptechnologie, hoogstaande prestaties en een prestigieus merklogo: het spreekt voor zich dat deze Panamera S e-Hybrid geen koopje is. De basisprijs bedraagt 113.619 euro. De CO2-uitstoot verzacht de rekening wel, maar het Voordeel Alle Aard (VAA) bedraagt nog 3.895,51 euro … zonder opties. En precies daar doet het pijn, want zoals altijd zijn er veel opties waarvoor je fors moet bijbetalen.

Verbruik

Een delicaat onderwerp, want alles hangt af van jouw rijprofiel. Werk je twintig kilometer verder en heb je een stopcontact op kantoor? Dan zul je helemaal geen benzine verbruiken. Maal je veel kilometers, dan liggen de zaken anders. Hoe langer de afstand, hoe minder vaak je elektrisch kunt rijden en hoe hoger het verbruik oploopt. Het lijkt ons wel moeilijk om meer dan 9 l/100 km te verbruiken op een snelwegtraject van een honderdtal kilometer.

Conclusie

Met deze Panamera S e-Hybrid biedt Porsche meerdere auto’s in één: een stille en zachte elektrische auto voor de stad, een hybride voor andere wegen en tot slot een sportwagen voor het circuit. Ongeacht de omstandigheden, hij rijdt opwindend. Dit opent deuren: zelfs elektrisch biedt een Porsche rijplezier. Iets voor de toekomst? Daar lijken de nieuwste realisaties van het merk toch op te wijzen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km