Testen

Renault Mégane RS Trophy 275: Franse feestdag

Onze Franse vrienden staan altijd klaar met een antwoord en zijn onvermoeibaar. Wordt de Mégane RS van de troon gestoten door enkele nieuwe hot hatches? De ingenieur reageren met een nog sterkere versie: de RS Trophy 275.

  • Piette François
  • 29 september 2014
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Doeltreffend weggedrag
  • Motor onuitputtelijk
  • Uitstekende zetels
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Beperkt comfort
  • Grip op gladde ondergrond

De heerschappij van de Mégane RS leek even in gevaar door de Opel Astra OPC, de nieuwe Seat Leon Cupra en binnenkort de Honda Civic Type R. Maar Renault Sport reageert met een nog straffere speciale serie om aan de jonge wolven te tonen wie de koning is. Zo werd van de Mégane RS de Trophy 275-versie afgeleid, die zoals zijn naam doet vermoeden 275 paarden heeft, 10 stuks meer dan de standaardversie.

Cup-chassis

Ook de wieltreinen werden aangepast: de Trophy staat op het Cup-onderstel (optioneel bij de gewone RS) met Michelin-banden speciaal voor dit model en regelbare Öhlins-schokdempers. Maar … niet in België! Wat blijft er dan nog over? De Akrapovic-uitlaat voor een ‘kleurrijker’ geluid, een specifieke look met zelfklevers in allerlei soorten en dambordmotieven op de deuren, een zelfblokkerend differentieel, …

Vlotte jongen

De tweelitermotor blijft trouw op post, maar zijn vermogen klimt tot 275 pk met een koppel van 367 Nm. Hij wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Tegen de chronometer levert dat 0 tot 100 km/u op in 6 seconden en een topsnelheid van 255 km/u. Maar de cijfers zeggen niet alles. We merken vooral dat de motor altijd beschikbaar is, ongeacht het toerental. Bij dagelijks gebruik is het uiteraard aangenaam om lang in één versnelling te kunnen rijden.

Dagelijks gebruik?

Maar als je er elke dag mee rijdt wordt deze Mégane RS een beproeving: zijn Cup-chassis houdt niet echt van de Belgische wegen (en jouw onderrug). De prachtige kuipstoelen bemoeilijken de instap (een tip voor mensen die graag bewegen …) en de koppeling vraagt de nodige aandacht om de motor niet te laten afslaan. Kortom, dit is iets helemaal anders dan de veelzijdige Mégane 1.5 dCi.

Plankgas

Al bij lage snelheden geraakt de voortrein snel verzadigd. In de plaats van ‘onze’ Bridgestones hadden we liever de Michelins gezien, zoals oorspronkelijk voorzien. Bij hogere snelheden blijkt deze auto heel doeltreffend. De zelfsper, de rigiditeit en de onverwoestbare remmen maken het mogelijk om door bochten te vliegen aan ongelooflijke snelheden en er als een kogel uit te komen.  

Handleiding

Qua prestaties onderschatten minder ervaren bestuurders misschien wel de mogelijkheden van deze auto. De ‘gebruikshandleiding’ is speciaal: je moet elke keer wat harder en later remmen om snel door de bocht te gaan en de zelfsper optimaal te benutten, zodat je als een raket de bocht uitkomt. De koppelrijke motor verwent de omgeving met een rauw geluid, kleine ontploffingen als je van het gas gaat en een hete adem van de turbo. Zelfs zonder de andere banden en schokdempers kan het potentieel alleen op vrije wegen echt benut worden.

RS Monitor

Om jouw prestaties te meten heeft Renault de RS Monitor. Voor gebruikers van de openbare weg is dat meer een gadget. De anderen kunnen een reeks parameters controleren (al zien we die niet meteen zoeken naar de temperatuur in een bocht op het circuit) en hun rondetijden chronometreren.

Algemeen zijn zowel het gebruiksgemak als de presentatie van het interieur een beetje verouderd. Tot slot vermelden we de RS-modus (een knop verborgen onder het dashboard) die het sportieve temperament benadrukt en de (volledig uitschakelbare) elektronische hulpmiddelen inperkt.

Prijs

Het verbruik blijft redelijk (9,4 l/100 km gemiddeld), maar de prijs neemt een hoge vlucht: 37.950 euro of 7.450 euro meer dan een standaard Mégane RS, die ook al heel goed presteert.

Conclusie

Laat er geen misverstanden over bestaan: deze Mégane RS richt zich vooral op bestuurders die af en toe op het circuit rijden. Voor anderen zal de standaard Mégane RS meer comfort bieden bij gelijkaardige prestaties en voor een lagere prijs. Deze speciale serie is verbluffend doeltreffend en zet met gemak de stap van de openbare weg naar het circuit. Hij houdt het midden tussen de gewone Mégane RS en de R-versie die ontworpen is voor circuit maar gehomologeerd voor de openbare weg (waarover binnenkort meer op deze website!). Een waardig en schitterend alternatief.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km