Test de Lexus RZ zelf Boek uw testrit
Testen

Test: Lexus RZ 450e, absolute zen

De combinatie van het premium universum van Lexus met elektrische mobiliteit heeft een SUV opgeleverd die autorijden tot een zeldzaam zenmoment verheft. Een verslag van een week ontspannen rijden in de Lexus RZ 450e.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 26 september 2023
  • Lexus
4,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal

Lexus is een pionier op het gebied van hybridisatie, maar nu stelt het zijn gamma geleidelijk open voor andere soorten elektrificatie. Plug-inhybrides, bijvoorbeeld, met de SUV’s RX 450h+ en NX 450h+. Maar ook volledig elektrische mobiliteit komt aan bod. Na een eerste poging met de elektrische versie van zijn compacte SUV UX, schakelt Lexus nu een versnelling hoger met de RZ. Dit is geen elektrische versie van een bestaand model, maar een auto die vanaf het begin is ontworpen als EV. Dat heeft hij te danken aan zijn e-TNGA-platform, dat speciaal gemaakt is voor emissievrije aandrijflijnen. Dit opent een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden!

Lexus-sfeertje

Voordat we in detail ingaan op de praktische aspecten van dit eerste exclusief elektrische model van het Japanse premiummerk, willen we het eerst hebben over de typische Lexus-uitstraling die de RZ zo aantrekkelijk maakt. Zowel zijn moderne en elegante exterieurdesign (met scherpe en aerodynamische lijnen, een tweekleurige lak, enzovoort) als het knap getekende interieur maken indruk. De afwerking is onberispelijk, de materialen zijn hoogwaardig en de intuïtieve ergonomie zorgt voor een gevoel van welzijn aan boord. En dan zijn er nog de luxueuze extra’s. Zoals de kleine knoppen om de deuren te openen, of het grote glazen panoramadak dat verduisterd kan worden met een druk op de knop. En dan vergeten we nog het fameuze ‘One Motion Grip’-stuur, dat in 2025 op de markt komt.

Opmerkelijke binnenruimte

Op praktisch vlak merk je voor het eerst de impact van het gebruik van het nieuwe volledig elektrische e-TNGA-platform wanneer je plaatsneemt op de achterbank: de RZ 450e heeft een indrukwekkende binnenruimte voor zijn formaat. De grote wielbasis van 2,85 m zorgt namelijk voor een royale beenruimte voor de passagiers achterin. Zelfs met een lengte van 4,81 m is de RZ daarmee net zo ruim als een grote luxeberline van meer dan 5 meter lang! Daarnaast zorgt de zo goed als vlakke bodem ervoor dat je comfortabel met 3 volwassenen kan zitten op de achterbank, wat vrij zeldzaam is. Vooral op een model met vierwielaandrijving, zoals hier ook het geval is.

e-Axles

In tegenstelling tot een SUV met verbrandingsmotor en vierwielaandrijving die een grote transmissietunnel nodig heeft, maakt de RZ gebruik van zijn twee elektromotoren om vierwielaandrijving te bieden (Direct4) zonder enige mechanische verbinding tussen de assen. De RZ heeft nieuwe elektrische assen, die Lexus ‘e-Axles’ noemt. De motor aan de voorkant levert 150 kW (204 pk) en de unit achteraan levert 80 kW (109 pk), voor een gecombineerd vermogen van 230 kW (313 pk).



Praktische koffer

Door de lithium-ionbatterij (71,4 kWh bruto) volledig in de bodem te verwerken, geeft het e-TNGA-platform de RZ ook een ruime koffer. Een grote ruimte (522 liter) die bovendien gemakkelijk toegankelijk is dankzij zijn grote achterklep. De RZ heeft echter geen kleine tweede frunk onder de ‘motorkap’ vooraan, zoals het geval is bij sommige andere elektrische modellen. Maar omdat er een grote ruimte onder de dubbele bodem van de koffer achteraan zit (58 liter), levert dat geen problemen op voor dagelijk gebruik.

Modern infotainmentsysteem

Onderweg geniet je al snel van de moderne en premium sfeer die heerst vanop de bestuurderspositie. Het digitale cockpitscherm vervangt de traditionele tellers en blijft vrij conventioneel, maar het grote centrale infotainmentscherm van 14 inch is best indrukwekkend! Het reageert snel, heeft een complete connectiviteit (draadloze Apple CarPlay en Android Auto) en beschikt over een efficiënte stembediening, waardoor we niets op aan te merken hebben. Daarnaast zijn in het onderste gedeelte van het scherm de draaiknoppen voor de bediening van de klimaatcontrole rechtstreeks geïntegreerd. Dat werkt veel ergonomischer dan sommige concurrerende systemen, die soms meerdere handelingen vereisen om de temperatuur aan boord bij te stellen.

Royale stile en comfort

Deze gezellige sfeer aan boord van de RZ past perfect bij elektrisch rijden. Vooral omdat Lexus duidelijk veel moeite heeft gestoken in een maximaal comfort aan boord. De zetels zitten perfect en de actieve geluidsonderdrukking zorgt voor een indrukwekkende stilte aan boord. Kortom: de RZ 450e is een ware oase van rust.

Hoewel hij meer geschikt is voor ontspannen rijden, is de RZ echter geen boot op de weg. Zijn 313 pk maken het mogelijk om in 5,3 seconden vanuit stilstand 100 km/u te bereiken, terwijl zijn ophanging efficiënt de koetswerkbewegingen onder controle houdt. Natuurlijk is het geen dartelende ballerina, maar de RZ kan best een hoger tempo aan als je daar zin in hebt, zonder zijn evenwicht te verliezen. En gezien het comfort dat je krijgt bij een rustigere rit, is dat een mooie verrassing.

+/- 300 km rijbereik

Tijdens onze testweek, waarin we optimaal gebruik hebben gemaakt van alle comfortfuncties van de RZ en een soms sportieve rijstijl hanteerden, wisten we een gemiddelde dorst van 22 kWh/100 km te halen. Let je er iets meer op, dan zou je ongeveer 19 kWh/100 km moeten kunnen halen, wat dichtbij het officiële WLTP¨-verbruik van 18,8 kWh/100 km met de 20 inch-wielen ligt. In de praktijk, met een nettocapaciteit van 64 kWh om de levensduur te verlengen (Lexus rekent op 90% capaciteit na 10 jaar gebruik), kan de RZ 450e dus zonder problemen een autonomie bieden van 300 km (tegenover 395-440 km op papier, afhankelijk van de uitrusting). 

Een actieradius die voldoende zou moeten zijn voor het merendeel van de verplaatsingen. En omdat je tot 150 kW kan snelladen, kan je weer tot 80% laadniveau halen in 30 minuten tijd. Ook langere ritten kunnen dus met een gerust hard worden ondernomen. De interne lader kan tot 11 kW wisselstroom aan bij een gewone laadpaal.

Prijs Lexus RZ 450e

Lexus biedt de RZ 450e aan in verschillende uitvoeringen, met een prijsvork van 71.750 euro voor de ‘instapversie’ (die al zeer compleet is uitgerust, vooral op vlak van veiligheid) tot 82.020 euro voor de Privilege Line, zoals ons testmodel. Professionals die interesse tonen in dit model vanwege zijn belastingvoordeel, waarschijnlijk de grootste doelgroep van deze elektrische SUV, kunnen voor de Business Line gaan die een aantrekkelijke prijs/uitrustingsverhouding biedt voor 75.000 euro. Premiumprijzen, dat staat vast. Maar vergeet niet dat Lexus tot 10 jaar en 200.000 km garantie biedt. Andere premiummerken kunnen niet hetzelfde zeggen...



Ons verdict

Met de RZ 450e heeft Lexus een duidelijke stap gezet naar elektrische mobiliteit. Het model kreeg dezelfde aandacht voor detail, uitrusting en comfort als de andere modellen van het Japanse premiummerk, naast een elektrische aandrijflijn die overtuigende prestaties biedt. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Lexus? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Lexus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km