Audi
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De Fabia vernieuwt. Deze nieuwe generatie (de vierde al) staat op een nieuw platform (het MQB A0 van de Seat Ibiza en VW Polo) en meet zich een andere daklijn aan. Hij is vooral heel groot geworden: 4,11 meter, veruit de langste van alle stadswagens. Op die manier kan hij een heel genereuze binnenruimte voor zijn segment beloven.
Bij zijn generatiewissel is de Fabia met 11,1 centimeter gegroeid. 9,4 van die centimeters gaan naar de wielbasis, wat rechtstreeks de ruimte op de achterbank ten goede komt. De beenruimte is er namelijk vorstelijk, zelfs voor de grootste volwassenen. Maar zoals steeds in dit segment is de middelste plaats enkel voor kinderen geschikt.
Ook de koffer van de nieuwe Fabia is gegroeid: + 50 liter. Het bagageruim slikt voortaan 380 liter, of even veel als die van een… VW Golf uit het hogere segment. Uiteraard kan de achterbank worden neergeklapt (in twee delen), maar ook de rugleuning van de voorste passagiersstoel plooit naar voren om lange voorwerpen te kunnen vervoeren.
Het interieur bulkt van de bergvakken en je vindt er ook een resem aan slimme accessoires (“Simply Clever” zoals Skoda het zelf noemt), zoals de befaamde paraplu die in de bestuurdersdeur verscholen zit, een tasje voor een smartphone op de rugleuning van de voorstoelen, een flexibele en opplooibare draagbak in de koffer of een clip voor betaalkaarten en pennen in het bergvak voor de versnellingspook.
Een breakversie krijgt de Fabia echter niet meer omdat die variant te weinig klanten zou hebben verleid.
Voorin is geen gebrek aan elleboogruimte en de stoelen zijn in het algemeen comfortabel. Maar hoewel de boel stevig geassembleerd lijkt, is alles wel bedekt met harde, weinig flatterende en krasgevoelige kunststoffen.
Geeks zullen meer geïnteresseerd zijn in het infotainmentsysteem van de jongste generatie, dat wordt bediend via een centraal aanraakscherm (6,5, 8,0 of 9,2 duim afhankelijk van het uitrustingsniveau). Voor het eerst kan de Fabia ook worden besteld met een digitaal instrumentenbord (10,25 duim) waar de navigatiekaart in het groot achter het stuurwiel kan worden getoond. Maar dat is een optie, want standaard kijk je nog op analoge tellers.
Er zijn nog een paar andere nieuwe uitrustingselementen, zoals een verwarmde voorruit en stuurwiel, een klimaatregeling in twee zones (gescheiden temperatuurinstelling voor bestuurder en passagier) of een semizelfstandige rijhulp (actieve snelheidsregelaar en volgen van de rijstrook).
De Tsjechische stadswagen is ook helemaal mee op het vlak van connectiviteit, met een geïntegreerde SIM-kaart die toegang geeft tot allerlei onlinediensten. Verder beschikt de auto over een verfijnde en geconnecteerde spraaksturing (“Laura”). Ook Android Auto en Apple CarPlay worden aangeboden en beide systemen werken zelfs draadloos. Hetzelfde geldt voor het opladen van je smartphone. Alles werkt in de praktijk goed. Er zijn tot 5 USB-C-poorten (maar geen ‘klassieke’ USB) om andere toestellen aan te kunnen sluiten, waaronder een in de binnenspiegel om bijvoorbeeld een dashcam op te laden.
Van een diesel, hybride of elektrische versie is geen sprake meer. De Fabia is er enkel met benzinemotoren: 1.0 MPI van 65 of 80 pk, 1.0 TSI van 95 of 110 pk en 1.5 TSI van 150 pk. Er is ook geen microhybride met alternator-starter, die nochtans de werking van het stop-start in de stad vlotter en met minder trillingen had kunnen doen werken.
De versie van 95 pk (0 naar 100 km/u in 10,6 seconden) is stil en in het algemeen al vrij aangenaam, maar mist wat koppel onder de 2.000 o/m en neemt genoegen met slechts 5 versnellingen. Wij geven de voorkeur aan de 110 pk-variant, die wat meer reserve heeft (0 naar 100 km/u in 9,7 seconden) en die aan een zesbak is gekoppeld. Hij kan ook worden gecombineerd met een gerobotiseerde DSG-overbrenging met 7 verhoudingen. Op ons gemeenschappelijke parcours dat we aan een rustig tempo reden dronk de TSI 95 een kleine 5 l/100 km, terwijl de TSI 110 DSG een litertje meer nodig had.
In beide gevallen is het rijgedrag rigoureus, met een ‘op zijn Duits’ afgestelde ophanging: wat stug, maar nooit oncomfortabel. Deze stadswagen weet stroomlijngeluiden goed te onderdrukken en deinst niet terug voor de snelweg. Er is veel werk gemaakt van de stroomlijn (Cx van 0,28), met onder meer actieve kleppen in het radiatorrooster: wanneer ze gesloten zijn zouden ze bij 120 km/u het verbruik met tot 0,2 l/100 km verminderen, wat overeenkomt met 5 gram CO2/km minder.
Qua techniek en comfortuitrusting heeft de Fabia zijn neef Polo niets meer te benijden en qua koffer overtreft hij hem zelfs ruimschoots. Dit is een zeer veelzijdige en fijne stadswagen. Het is alleen afwachten wat hij zal gaan kosten en wat de uitrusting zal inhouden, want die zaken waren nog niet gekend toen we deze test schreven. De meer burgerlijk geworden Fabia blijft ongetwijfeld minder duur dan een Polo (en objectief gezien dus interessanter), maar zal hij nog betaalbaarder blijven dan zijn andere technische neef Seat Ibiza? We zijn benieuwd, want Skoda heeft vandaag zijn ‘discount’-statuut grotendeels afgeworpen…
Ben jij op zoek naar een Skoda Fabia ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Fabia zoekertjes nu hier:
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.