Testen

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

De Toyota Highlander is al 20 jaar op de markt in de VS en wordt daar ook gebouwd. Nu steekt hij de Oceaan over om zich op het Oude Continent te wagen. Heeft hij de nodige wapens om Europese klanten te verleiden?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 19 januari 2021
  • TOYOTA
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beheerst verbruik gezien het formaat
  • Koffer
  • Koffer, zelfs met 7 zitplaatsen
  • Ruimte binnenin
  • Lawaaierige motor bij hoge toerentallen
  • Personalisering centraal scherm
  • Te druk interieurdesign


Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

De Toyota Highlander, een dikke 7-zits SUV van bijna 5 meter lang, is voor het eerst beschikbaar bij Europese dealers. Toch is het geen nieuw model, want hij is al aan zijn vierde generatie toe. Het Japanse merk verkoopt hem namelijk al sinds begin de jaren 2000 in de Verenigde Staten. Kan de Highlander met zijn 7 zitplaatsen en hybride motorisering ook in Europa meespelen?

Groot maar niet intimiderend

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,93 meter en een hoogte van 1,75 meter maakt deze Highlander indruk. Toch lijkt hij niet massief. Zijn design verwijst naar de overige modellen van het Japanse merk, met een groot radiatorrooster en fijne koplampen. Deze Japanner heeft een Amerikaanse uitstraling. Dat is ook logisch aangezien hij daar wordt gebouwd.

7 plaatsen en een koffer

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Dankzij de grote wielbasis is er ruimte in deze Highlander, vooral voor de mensen op de tweede zitrij. Deze SUV heeft 7 zitplaatsen en is enkel in die configuratie beschikbaar. Toyota belooft dat elk van de zeven stoelen geschikt is voor een volwassene. En hoewel het klopt dat iedereen op de plaatsen in de koffer kan gaan zitten, zal een volwassene er niet graag lang blijven zitten. De knieruimte is er aanvaardbaar, maar zodra je zit, staan je knieën wel heel hoog. En voor wat de hoofdruimte betreft: laat ons zeggen dat je beter niet al te groot bent om comfortabel plaats te vinden.

Wanneer alle stoelen neergeklapt zijn, is de laadvloer vlak en de koffer gewoonweg immens: de langste in zijn segment, zo beweert Toyota. Omgekeerd is de koffer met alle 7 stoelen op hun plek (veel) kleiner, maar hij is er toch. Goed gedaan, Toyota.

Kwaliteit, maar niet echt premium

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Eens je achter het stuur zit kan je niet naast het grote centrale scherm van 12,3 duim kijken. Het reageert snel, de scherpte is goed en het oogt aangenaam. Het is opgedeeld in twee aparte delen, maar slechts één ervan kan op het hele scherm worden getoond. Helaas gaat het niet om het nuttigste van de twee. Je kan namelijk enkel de gegevens van de klimaatregeling of het rijden in het groot tonen, maar niet de kaart of de multimedia. Jammer. Dit centrale scherm neemt plaats op een dashboard met kwalitatieve materialen, zoals in de rest van het interieur: leder, hout, zachte kunststoffen enzovoort. Toch hangt hier geen premiumsfeer. Misschien als gevolg van het algemene design, dat zeer druk is…

Er zijn ook luxefuncties: verwarmde en geventileerde stoelen, semizelfstandig rijden, een 360-gradencamera enzovoort. Na een druk op een knop verandert de binnenspiegel in een scherm dat is gekoppeld aan een camera achterop. Dat detail is meer dan aangenaam wanneer alle 7 stoelen bezet zijn of de koffer vol zit. Praktisch.

Rustig rijden, graag

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Om de grote SUV in beweging te brengen, biedt Toyota slechts één enkele motor aan: een niet-oplaadbare hybride 2.5 van 248 pk. Dit blok laat de Highlander naar 100 km/u optrekken in 8,3 seconden, maar maakt er niet bepaald een renpaard van. Hij is wel meer dan voldoende sterk om comfortabel met het verkeer mee te stromen.

De Japanse autobouwer zegt veel werk te hebben gemaakt van de geluiddemping in deze dikke SUV. Bij het rijden hoor je nagenoeg geen wind- of stroomlijngeluiden. Ook de motor toont zich heel discreet wanneer hij bij lage snelheden werkt. Zodra hij echter wordt aangesproken en toeren maakt laat de 2.5 van zich horen. Door zijn formaat, zijn gewicht, zijn motor die luidruchtig wordt bij hoge toerentallen en zijn ophanging die de weg goed filtert geeft deze SUV je meer zin om hem rustig te gebruiken, zoals een goede (kroostrijke) gezinsvader. Deze Highlander is een vierwielaandrijver, maar enkel dankzij een elektromotor. Enkel die laatste drijft namelijk de achterwielen aan, terwijl de vooras door de verbrandingsmotor wordt aangedreven.

Beheerst verbruik

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Zoals in de meeste recente Toyota’s staat op de middenconsole een EV-knop waarmee je puur elektrisch kunt rijden. En zoals in de meeste recente Toyota’s geraak je dan maar een paar honderd meter ver, net genoeg om in stilte van je woning weg te rijden. Het Japanse merk is een meester in het bouwen van niet-herlaadbare hybrides en dat blijkt ook in deze Highlander. Toyota kondigt een WLTP-normverbruik aan van 6,6 l/100 km. Het traject van deze eerste test bracht ons door kleine dorpjes en door het platteland van België eerder dan op onze snelwegen. Toch hebben we niet geaarzeld om deze Highlander wat te ‘misbruiken’ om zijn dynamiek en zijn prestaties uit te proberen. Het resultaat? Een mooi beheerst verbruik van 7 l/100 km. A priori verbruikt deze SUV dus vrij weinig gezien zijn formaat.

Welke concurrenten?

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Hoeveel moet je uitgeven om deze 7-zits SUV te kopen? De prijzen beginnen bij 56.460 euro voor de basisversie en gaan tot 66.490 euro voor onze testvariant Premium Plus. De twee plaatsen in de koffer zijn standaard, ongeacht de versie, dus je moet er nooit voor bijbetalen. Ook de basisuitrusting is genereus. We kunnen dus moeilijk klagen over deze 7-zits SUV.

Ons verdict

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Deze vierde generatie van de Highlander, die voor het eerst in Europa op de markt komt, is een goede auto. De achterste stoelenrij is misschien niet ideaal voor lange trajecten, maar een volwassene kan er perfect plaats nemen. En de motor, die wat luidruchtig is bij hoge toerentallen, lijkt zijn dorst heel goed onder controle te houden.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Toyota ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Toyota zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 24.500
2021
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 109.900
52 km

Elektrisch, Automaat

€ 32.900
2020
50 km

Elektrisch, Automaat

€ 108.900
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 33.000
2018
40.522 km

Diesel, Automaat

€ 35.799
2020
14.000 km

Benzine, Automaat

€ 38.999
2019
22.000 km

Diesel, Manueel

€ 7.999
2012
66.000 km