Testen

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

De Toyota Highlander is al 20 jaar op de markt in de VS en wordt daar ook gebouwd. Nu steekt hij de Oceaan over om zich op het Oude Continent te wagen. Heeft hij de nodige wapens om Europese klanten te verleiden?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 19 januari 2021
  • Toyota
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beheerst verbruik gezien het formaat
  • Koffer
  • Koffer, zelfs met 7 zitplaatsen
  • Ruimte binnenin
  • Lawaaierige motor bij hoge toerentallen
  • Personalisering centraal scherm
  • Te druk interieurdesign


Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

De Toyota Highlander, een dikke 7-zits SUV van bijna 5 meter lang, is voor het eerst beschikbaar bij Europese dealers. Toch is het geen nieuw model, want hij is al aan zijn vierde generatie toe. Het Japanse merk verkoopt hem namelijk al sinds begin de jaren 2000 in de Verenigde Staten. Kan de Highlander met zijn 7 zitplaatsen en hybride motorisering ook in Europa meespelen?

Groot maar niet intimiderend

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,93 meter en een hoogte van 1,75 meter maakt deze Highlander indruk. Toch lijkt hij niet massief. Zijn design verwijst naar de overige modellen van het Japanse merk, met een groot radiatorrooster en fijne koplampen. Deze Japanner heeft een Amerikaanse uitstraling. Dat is ook logisch aangezien hij daar wordt gebouwd.

7 plaatsen en een koffer

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Dankzij de grote wielbasis is er ruimte in deze Highlander, vooral voor de mensen op de tweede zitrij. Deze SUV heeft 7 zitplaatsen en is enkel in die configuratie beschikbaar. Toyota belooft dat elk van de zeven stoelen geschikt is voor een volwassene. En hoewel het klopt dat iedereen op de plaatsen in de koffer kan gaan zitten, zal een volwassene er niet graag lang blijven zitten. De knieruimte is er aanvaardbaar, maar zodra je zit, staan je knieën wel heel hoog. En voor wat de hoofdruimte betreft: laat ons zeggen dat je beter niet al te groot bent om comfortabel plaats te vinden.

Wanneer alle stoelen neergeklapt zijn, is de laadvloer vlak en de koffer gewoonweg immens: de langste in zijn segment, zo beweert Toyota. Omgekeerd is de koffer met alle 7 stoelen op hun plek (veel) kleiner, maar hij is er toch. Goed gedaan, Toyota.

Kwaliteit, maar niet echt premium

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Eens je achter het stuur zit kan je niet naast het grote centrale scherm van 12,3 duim kijken. Het reageert snel, de scherpte is goed en het oogt aangenaam. Het is opgedeeld in twee aparte delen, maar slechts één ervan kan op het hele scherm worden getoond. Helaas gaat het niet om het nuttigste van de twee. Je kan namelijk enkel de gegevens van de klimaatregeling of het rijden in het groot tonen, maar niet de kaart of de multimedia. Jammer. Dit centrale scherm neemt plaats op een dashboard met kwalitatieve materialen, zoals in de rest van het interieur: leder, hout, zachte kunststoffen enzovoort. Toch hangt hier geen premiumsfeer. Misschien als gevolg van het algemene design, dat zeer druk is…

Er zijn ook luxefuncties: verwarmde en geventileerde stoelen, semizelfstandig rijden, een 360-gradencamera enzovoort. Na een druk op een knop verandert de binnenspiegel in een scherm dat is gekoppeld aan een camera achterop. Dat detail is meer dan aangenaam wanneer alle 7 stoelen bezet zijn of de koffer vol zit. Praktisch.

Rustig rijden, graag

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Om de grote SUV in beweging te brengen, biedt Toyota slechts één enkele motor aan: een niet-oplaadbare hybride 2.5 van 248 pk. Dit blok laat de Highlander naar 100 km/u optrekken in 8,3 seconden, maar maakt er niet bepaald een renpaard van. Hij is wel meer dan voldoende sterk om comfortabel met het verkeer mee te stromen.

De Japanse autobouwer zegt veel werk te hebben gemaakt van de geluiddemping in deze dikke SUV. Bij het rijden hoor je nagenoeg geen wind- of stroomlijngeluiden. Ook de motor toont zich heel discreet wanneer hij bij lage snelheden werkt. Zodra hij echter wordt aangesproken en toeren maakt laat de 2.5 van zich horen. Door zijn formaat, zijn gewicht, zijn motor die luidruchtig wordt bij hoge toerentallen en zijn ophanging die de weg goed filtert geeft deze SUV je meer zin om hem rustig te gebruiken, zoals een goede (kroostrijke) gezinsvader. Deze Highlander is een vierwielaandrijver, maar enkel dankzij een elektromotor. Enkel die laatste drijft namelijk de achterwielen aan, terwijl de vooras door de verbrandingsmotor wordt aangedreven.

Beheerst verbruik

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Zoals in de meeste recente Toyota’s staat op de middenconsole een EV-knop waarmee je puur elektrisch kunt rijden. En zoals in de meeste recente Toyota’s geraak je dan maar een paar honderd meter ver, net genoeg om in stilte van je woning weg te rijden. Het Japanse merk is een meester in het bouwen van niet-herlaadbare hybrides en dat blijkt ook in deze Highlander. Toyota kondigt een WLTP-normverbruik aan van 6,6 l/100 km. Het traject van deze eerste test bracht ons door kleine dorpjes en door het platteland van België eerder dan op onze snelwegen. Toch hebben we niet geaarzeld om deze Highlander wat te ‘misbruiken’ om zijn dynamiek en zijn prestaties uit te proberen. Het resultaat? Een mooi beheerst verbruik van 7 l/100 km. A priori verbruikt deze SUV dus vrij weinig gezien zijn formaat.

Welke concurrenten?

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Hoeveel moet je uitgeven om deze 7-zits SUV te kopen? De prijzen beginnen bij 56.460 euro voor de basisversie en gaan tot 66.490 euro voor onze testvariant Premium Plus. De twee plaatsen in de koffer zijn standaard, ongeacht de versie, dus je moet er nooit voor bijbetalen. Ook de basisuitrusting is genereus. We kunnen dus moeilijk klagen over deze 7-zits SUV.

Ons verdict

Test: Toyota Highlander, 7 plaatsen op zijn Amerikaans

Deze vierde generatie van de Highlander, die voor het eerst in Europa op de markt komt, is een goede auto. De achterste stoelenrij is misschien niet ideaal voor lange trajecten, maar een volwassene kan er perfect plaats nemen. En de motor, die wat luidruchtig is bij hoge toerentallen, lijkt zijn dorst heel goed onder controle te houden.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Toyota ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Toyota zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km