Testen

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Alvorens de SUV XC40 de puur elektrische aandrijving introduceert bij Volvo kiest hij eerst nog voor plug-inhybride techniek. Op die manier verlaagt de toegangsprijs tot deze technologie bij de Zweden. Maar blijven de praktische voordelen ervan gevrijwaard?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 september 2020
  • Volvo
  • 5.998 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking / silhouet
  • Overtuigende algemene prestaties
  • Verhouding afmetingen/interieur/koffer
  • Matige opslagcapaciteit batterij
  • Stevig comfort
  • Weinig natuurlijk rempedaal
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Volvo is zonder twijfel een van de pioniers in de plug-inhybride technologie, want zijn XC90 T8 is al eind 2014 onthuld. Sindsdien is die aandrijflijn, op basis van een 2.0-turboviercilinder op benzine voorin en een elektromotor op de achteras, uitgerold naar alle grote modellen van de Scandinavische catalogus. De SUV XC40 van zijn kant start een tweede, meer betaalbare golf van de Volvo’s stekkerhybrides.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Driecilinder

Deze keer wordt de ruggengraat van deze aandrijflijn gevormd door een 1.5-driecilinder. Bovendien drijft de elektromotor hier niet langer de achterwielen aan, maar geeft hij zijn kracht ook door aan de voorwielen via een gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Als gevolg daarvan kan de XC40 niet de vier wielen aandrijven zoals de grotere plug-inhybrides van het merk dat wel kunnen. Maar hij is meteen ook de enige PHEV van het Volvo-aanbod die minder dan 50.000 euro kost.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

T4 of T5 Recharge

Maar niet veel minder. Volvo biedt zijn XC40 met stekker aan in twee versies: T4 Recharge en T5 Recharge. In de praktijk verschillen de twee door het vermogen van de driecilinder. In de T5 Recharge ontwikkelt die namelijk 180 pk, in de T4 Recharge 129 pk. De elektromotor blijft echter identiek (60 kW/82 pk), net zoals de batterij. Het prijsverschil tussen de twee versies is dan ook maar 1.100 euro: 46.780 euro voor de T4 Recharge, 47.880 euro voor de T5 Recharge zoals onze testauto.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

10,7 kWh

De batterij heeft een opslagcapaciteit van 10,7 kWh, waarvan 8,5 kWh bruikbaar is. Dergelijke batterijen vind je ook in de plug-inhybride SUV’s van massaconstructeurs, die doorgaans minder duur zijn. Die van de 4xe-modellen van Jeep is bijvoorbeeld 11,4 kWh groot (9,1 kWh bruikbaar), maar die heb je al voor een dikke 10.000 euro minder.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Verzorgde afwerking

De XC40 rechtvaardigt zijn hoge prijskaartje door zijn premium positionering. Wanneer je instapt, word je begroet door een mooi afgewerkt interieur – al blijven nog een paar minder flatterende materialen zichtbaar. Praktisch gezien valt de verhouding afmetingen-binnenruimte goed mee. Of toch voor vier mensen, want de middelste zitplaats is minder bruikbaar. De koffer blijft daarentegen voldoende en slikt nog steeds 405 liter (443 liter voor de modellen met enkel een verbrandingsmotor.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

35 kilometer

Hoewel Volvo een puur elektrisch rijbereik van 47 tot 50 kilometer belooft in functie van de gekozen banden moet je in de praktijk eerder uitgaan van 35 tot 40 kilometer. In puur elektrische modus rijdt de XC40 T5 Recharge in de tweede versnelling van de zevenbak. Hij glijdt dan soepel en stil door het verkeer… of toch bijna, want de elektromotor ‘fluit’ behoorlijk sterk wanneer je de oren spitst. Vanaf 95 km/u koppelt de motor zich vervolgens aan de vierde verhouding van de versnellingsbak, wat doorgaans met een vrij uitgesproken schok gebeurt. Je kan puur elektrisch rijden tot 125 km/u.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Wanneer de batterij leeg is, kiest de XC40 voor de hybride modus. Bij een rustige rijstijl blijven de tussenkomsten van de benzinemotor vrij discreet en volgen de zeven versnellingen elkaar vloeiender op. Het gecumuleerde vermogen van de XC40 T5 Recharge piekt op 262 pk. Dat is behoorlijk indrukwekkend op papier, maar het maakt van de (zware) SUV geen sportwagen. Hij kan weliswaar van 0 naar 100 km/u optrekken in 7,3 seconden, maar je moet dan wel kunnen leven met de behoorlijk sterke koppelreacties in de stuurkolom bij sterk accelereren en met het trekkrachtverlies op slechte wegen. Een ander minpunt is dat het gevoel in het rempedaal onnatuurlijk is. Dat is iets wat we bij wel meer hybrides vaststellen, maar hier is het nog wat meer uitgesproken. De XC40 T5 Recharge zet echter meer aan tot een ontspannen en anticiperende rijstijl dan tot dynamisch sturen.

Wat verbruikt hij dan?

Wie regelmatig oplaadt (4 uur aan een gewoon stopcontact) en vooral korte trajecten rijdt, kan het verbruik rond de 4 à 5 l/100 km houden. Wie de verbrandingsmotor echter intensiever gaat aanspreken, ziet de dorst al snel naar de 8 l/100 km schieten of zelfs meer. De gehomologeerde CO2-uitstoot ligt echter onder de 50 g/km, waardoor deze stekkerhybride XC40 voor professionele klanten fiscaal veel interessanter is dan de versies op benzine of diesel.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Ons verdict

De XC40 T5 Recharge maakt Volvo’s plug-inhybride technologie iets meer ‘betaalbaar’. Maar de kleine Scandinavische stekker-SUV moet vooral verleiden met zijn merkimago en zijn uitrusting, en niet zozeer met zijn technologische inhoud…

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km