Testen

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Alvorens de SUV XC40 de puur elektrische aandrijving introduceert bij Volvo kiest hij eerst nog voor plug-inhybride techniek. Op die manier verlaagt de toegangsprijs tot deze technologie bij de Zweden. Maar blijven de praktische voordelen ervan gevrijwaard?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 september 2020
  • Volvo
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking / silhouet
  • Overtuigende algemene prestaties
  • Verhouding afmetingen/interieur/koffer
  • Matige opslagcapaciteit batterij
  • Stevig comfort
  • Weinig natuurlijk rempedaal
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Volvo is zonder twijfel een van de pioniers in de plug-inhybride technologie, want zijn XC90 T8 is al eind 2014 onthuld. Sindsdien is die aandrijflijn, op basis van een 2.0-turboviercilinder op benzine voorin en een elektromotor op de achteras, uitgerold naar alle grote modellen van de Scandinavische catalogus. De SUV XC40 van zijn kant start een tweede, meer betaalbare golf van de Volvo’s stekkerhybrides.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Driecilinder

Deze keer wordt de ruggengraat van deze aandrijflijn gevormd door een 1.5-driecilinder. Bovendien drijft de elektromotor hier niet langer de achterwielen aan, maar geeft hij zijn kracht ook door aan de voorwielen via een gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Als gevolg daarvan kan de XC40 niet de vier wielen aandrijven zoals de grotere plug-inhybrides van het merk dat wel kunnen. Maar hij is meteen ook de enige PHEV van het Volvo-aanbod die minder dan 50.000 euro kost.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

T4 of T5 Recharge

Maar niet veel minder. Volvo biedt zijn XC40 met stekker aan in twee versies: T4 Recharge en T5 Recharge. In de praktijk verschillen de twee door het vermogen van de driecilinder. In de T5 Recharge ontwikkelt die namelijk 180 pk, in de T4 Recharge 129 pk. De elektromotor blijft echter identiek (60 kW/82 pk), net zoals de batterij. Het prijsverschil tussen de twee versies is dan ook maar 1.100 euro: 46.780 euro voor de T4 Recharge, 47.880 euro voor de T5 Recharge zoals onze testauto.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

10,7 kWh

De batterij heeft een opslagcapaciteit van 10,7 kWh, waarvan 8,5 kWh bruikbaar is. Dergelijke batterijen vind je ook in de plug-inhybride SUV’s van massaconstructeurs, die doorgaans minder duur zijn. Die van de 4xe-modellen van Jeep is bijvoorbeeld 11,4 kWh groot (9,1 kWh bruikbaar), maar die heb je al voor een dikke 10.000 euro minder.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Verzorgde afwerking

De XC40 rechtvaardigt zijn hoge prijskaartje door zijn premium positionering. Wanneer je instapt, word je begroet door een mooi afgewerkt interieur – al blijven nog een paar minder flatterende materialen zichtbaar. Praktisch gezien valt de verhouding afmetingen-binnenruimte goed mee. Of toch voor vier mensen, want de middelste zitplaats is minder bruikbaar. De koffer blijft daarentegen voldoende en slikt nog steeds 405 liter (443 liter voor de modellen met enkel een verbrandingsmotor.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

35 kilometer

Hoewel Volvo een puur elektrisch rijbereik van 47 tot 50 kilometer belooft in functie van de gekozen banden moet je in de praktijk eerder uitgaan van 35 tot 40 kilometer. In puur elektrische modus rijdt de XC40 T5 Recharge in de tweede versnelling van de zevenbak. Hij glijdt dan soepel en stil door het verkeer… of toch bijna, want de elektromotor ‘fluit’ behoorlijk sterk wanneer je de oren spitst. Vanaf 95 km/u koppelt de motor zich vervolgens aan de vierde verhouding van de versnellingsbak, wat doorgaans met een vrij uitgesproken schok gebeurt. Je kan puur elektrisch rijden tot 125 km/u.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Wanneer de batterij leeg is, kiest de XC40 voor de hybride modus. Bij een rustige rijstijl blijven de tussenkomsten van de benzinemotor vrij discreet en volgen de zeven versnellingen elkaar vloeiender op. Het gecumuleerde vermogen van de XC40 T5 Recharge piekt op 262 pk. Dat is behoorlijk indrukwekkend op papier, maar het maakt van de (zware) SUV geen sportwagen. Hij kan weliswaar van 0 naar 100 km/u optrekken in 7,3 seconden, maar je moet dan wel kunnen leven met de behoorlijk sterke koppelreacties in de stuurkolom bij sterk accelereren en met het trekkrachtverlies op slechte wegen. Een ander minpunt is dat het gevoel in het rempedaal onnatuurlijk is. Dat is iets wat we bij wel meer hybrides vaststellen, maar hier is het nog wat meer uitgesproken. De XC40 T5 Recharge zet echter meer aan tot een ontspannen en anticiperende rijstijl dan tot dynamisch sturen.

Wat verbruikt hij dan?

Wie regelmatig oplaadt (4 uur aan een gewoon stopcontact) en vooral korte trajecten rijdt, kan het verbruik rond de 4 à 5 l/100 km houden. Wie de verbrandingsmotor echter intensiever gaat aanspreken, ziet de dorst al snel naar de 8 l/100 km schieten of zelfs meer. De gehomologeerde CO2-uitstoot ligt echter onder de 50 g/km, waardoor deze stekkerhybride XC40 voor professionele klanten fiscaal veel interessanter is dan de versies op benzine of diesel.

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Ons verdict

De XC40 T5 Recharge maakt Volvo’s plug-inhybride technologie iets meer ‘betaalbaar’. Maar de kleine Scandinavische stekker-SUV moet vooral verleiden met zijn merkimago en zijn uitrusting, en niet zozeer met zijn technologische inhoud…

Test: Volvo XC40 T5 Recharge, op bekend terrein

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km