Testen

De te discrete charme van de bourgeoisie

Verleden winter werd de Avensis volledig in het nieuw gestoken. In het erg betwistte segment van de hogere middenklasse heeft de auto een mooie plaats weten te veroveren. De evolutie laat zich dus best zachtjes voelen en Toyota heeft dat goed begrepen. De nieuwe Avensis ziet er dus vrij gewoontjes uit, bijna banaal zelfs en komt zich naast de C5, Laguna, Passat en andere familiale wagens positioneren.
  • Wouters Bruno
  • 14 april 2009
  • Toyota
Voor- en nadelen

      Wij kozen voor de Avensis Wagon die esthetisch gezien dynamischer voor de dag komt als de berline. Met de 2,2 liter diesel van 177 pk en 6 versnellingen in Premium-uitvoering, kregen we van de invoerder een top-versie ter beschikking. Deze erg luxueuze uitvoering krijgt met 36.840 € wel een behoorlijk prijskaartje opgespeld. Voeg daar nog 500 € voor de metaalkleur en 1890 € voor een GPS met harde schijf, touchscreen en achteruitrijcamera aan toe en de tijd dat Toyota's goedkoop waren is voorgoed voorbij. De lijn van de Avensis Wagon is erg evenwichtig, eerder discreet maar ook sober elegant. We maken met plezier van het “Smart Entry & Start”-systeem gebruik en glijden achter het stuur. Dadelijk overheerst het gevoel van kwaliteit en uitstekende afwerking. Alle onderdelen zijn voortreffelijk gemonteerd terwijl de bedieningen op een natuurlijke wijze in de hand vallen. Het stuur is net als de stoelen elektrisch regelbaar en beiden zorgen voor uitstekende en makkelijk te vinden rijpositie.

      Streng

      De bedieningen en boordinstrumenten staan erg intuïtief opgesteld behalve dan de elektronische handrem die een beetje verstopt op het dashbord staat. Het is trouwens niet dadelijk duidelijk of hij nu ingeschakeld is of niet. Zoals we zelf enkele keren mochten vaststellen zorgt dat voor nogal wat stress, als je op een parking plots de auto ziet bewegen. Gelukkig liep het telkens goed af, maar het ziet er toch wat l..llig uit als je met het portier in de hand probeert om de auto tegen te houden ! Desondanks is toch aangenaam rijden met de Avensis. Maar misschien had het interieur wat minder streng mogen overkomen. Zwart blijft nu eenmaal zwart. De boordplank is met zacht en aangenaam aanvoelend materiaal bekleed en de instrumenten worden leuk verlicht, maar toch missen we nog wat warmte en originaliteit. De discreet werkende motor verricht zijn taak erg zacht en heeft geen moeite om zelfs met lage toeren de auto in druk stadsverkeer voort te bewegen. Toch is het oppassen als je bruut accelereert. De wielen zoeken dan tevergeefs naar grip en spinnen wild door. Of je zou de “Johnny” willen uithangen, maar dan denken we toch dat je met de verkeerde auto op weg bent. Daarom leekt het ons dan ook volledig misplaatst om de testwagen van 18-duimers met 225/45-banden te voorzien.

      Tegengesteld

      Toegegeven, de velgen staan hem mooi en misschien kan je hiermee in Duitsland of in het Oostblok succes oogsten, maar ons lijkt dit volledig tegengesteld te zijn aan de roeping van de wagen. Bovendien zadelt het je met een behoorlijk hoge rekening op als je nieuwe banden moet laten monteren. We kunnen eigenlijk niet genoeg herhalen hoezeer we deze mode van reusachtige velgen en laag-profielbanden afkeuren. Op echt sportieve wagens zijn ze op hun plaats (en dan nog), maar op een “normale” auto brengen ze alleen maar nadelen. Rijgeluiden en vibraties verknoeien het comfort terwijl ze veel sterker aan aquaplanning onderhevig zijn. De velgen moeten meer schokken verwerken en de banden sneller slijten en zijn schandalig duur. Leuke dingen voor de mensen ! Maar we willen de steen niet naar Toyota gooien, die eigenlijk niets anders doet dan de vraag van een aantal klanten beantwoorden.

      Kalm blijven ...

      Gelukkig laten de Japanners hun klanten de keuze. En de Avensis heeft dergelijk rubber niet eens nodig. Hij reageert prompt op elke stuurbeweging maar stuurt veilig en gezond terwijl zijn “huisvader”-afstelling gauw zijn limieten toont. Daarbij legt hij zich duidelijk op de vooras en daar kunnen ook de brede banden niets aan verhelpen. Dit wat plompe rijgedrag laat de Avensis wat achterstand oplopen tegenover zijn Europese concurrenten en maakt hem een beetje vervelend om rijden. Toch zullen de meesten onder ons zich nooit geroepen voelen om met hun Avensis te gaan racen. Aan het stuur van de Avensis is “politiek correct” rijden een must en hoewel dit voor sommigen teleurstellend kan zijn, doet hij dit perfect. De auto voelt erg intuïtief aan, laat zich aangenaam en comfortabel rijden en je voelt je van bij de eerste meters relax. Wat kan je in het huidige verkeer nog meer vragen. Misschien wat meer zuinigheid. Tijdens onze test zakte het verbruik nooit beneden de 7,8 liter per honderd gemiddeld. Met een reservoir van slechts 60 liter lijkt de autonomie dan ook eerder beperkt...

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Toyota.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km