Testen

Test: Toyota Prius, UFO op wielen

Ja, dit is echt een Toyota Prius, hoe ongelooflijk het ook lijkt! En niet alleen zijn look is veranderd...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 23 juni 2023
  • Toyota
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Wat een look!
  • Mooi elektrisch rijbereik
  • Aangenaam weggedrag
  • Stevige ophanging
  • Enkele goedkope plastics aan boord
  • 50.000 euro voor een Prius

Neen, we hebben ons niet vergist: de UFO op wielen die je hier voor je ziet, is inderdaad een Toyota Prius! Het is duidelijk dat deze 5e generatie van het model sterk is veranderd ten opzichte van zijn voorgangers. Hij is 5 cm lager, 2,2 cm breder en 4,6 cm korter dan de vorige Prius, met nu een lengte van 4,6 m, een breedte van 1,78 m en een hoogte van amper 1,42 m. Toyota heeft briljant gespeeld met de zwarte en grijze details en de fijne lichtblokken om een harmonieus en dynamisch wagendesign neer te leggen. We zouden zelfs durven zeggen dat de nieuwe Prius best begeerlijk is geworden. Petje af voor Toyota!




Futuristische Prius, maar ook niet te veel

Aan boord is het dashboard ook grondig veranderd. Gedaan met de grote centrale tellerpartij, die is nu een stukje compacter met zijn doorsnede van 7 inch en wordt hoog in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatst boven het stuur, net als bij de bZ4X. Een configuratie die enige gewenning vereist om de ideale zitpositie te vinden. Het kleine stuur van 35 cm diameter is ook gelijkaardig aan dat van de elektrische SUV, met een best aangenaam gevoel in de hand.

In het midden van het dashboard prijkt een tweede display van 12,3 inch met het nieuwste infotainmentsysteem van het merk. Het reageert snel en is gemakkelijk in gebruik, maar de navigatie is niet altijd even helder, waardoor we soms rondjes zaten te rijden... Gelukkig is er standaard Android Auto met kabel en draadloze Apple CarPlay. Ondanks deze overvloed aan technologie, heeft Toyota de fysieke knoppen bewaard voor de bediening van de klimaatcontrole en het volume. Qua gebruiksgemak kan het haast niet beter. Wat de materialen en de afwerking betreft, is alles goed in elkaar gevezen zoals je zou verwachten van het Japanse merk. Toch merken we enkele goedkope plastics op doorheen het interieur. Niets om over te vallen, maar voor de prijs die tegenwoordig wordt gevraagd (en waar we later op terugkomen), hadden iets mooiere materialen niet misstaan.

Te compact?

Ondanks zijn kortere lengte, nam de wielbasis van deze 5e Prius wel toe met 5 cm, voor een totaal van 2,75 m. Als gevolg daarvan zit je best goed achteraan, zolang je niet groter bent dan 1,80 m. De lagere en aflopende daklijn beperken de hoofdruimte, wat kan storen als je wat groter gebouwd bent. Het koffervolume neemt ook toe, met 33 liter voor een totaal van 284 liter met de achterbank overeind. Dat is groter dan vroeger, maar nog steeds best klein...



Alleen als PHEV

Om deze wagen met zijn ruimteschipdesign aan te drijven, biedt Toyota slechts één motorisatie aan in België: een 2 liter-viercilinder... plug-inhybride! Een aandrijflijn die een totaal ontwikkelt van 164 kW (223 pk) en waarmee de Prius in 6,8 seconden van 0 tot 100 km/u kan optrekken, voor een topsnelheid van 184 km/u. Hij heeft ook een batterij van 13,6 kWh, waarmee hij een maximale elektrische actieradius haalt van 72 km. Het is ook mogelijk om dit rijbereik te evenaren, toch als je vooral in de stad rijdt. Dat gezegd zijnde, blijft het verbruik ook buiten de stad ruim binnen de perken, waardoor een elektrische autonomie van 60 km realistisch lijkt.



Echt begeerlijk!

Met meer dan 200 pk op de voorwielen en een sprint van 0-100 km/u in minder dan 7 seconden, is de Prius even dynamisch als zijn uiterlijk doet vermoeden. Invoegen op de snelweg is kinderspel geworden. Ook de wegligging is dik in orde, met een goede behendigheid, balans en stabiliteit. Een aangenaam weggedrag, dus! Helaas gaat deze dynamiek ten koste van het veercomfort. De demping is stug, wat je vooral voelt op kasseien, putdeksels en verkeersdrempels.

Dat maakt de Prius echter deels goed met zijn uitstekende stroomlijn. Wat niet mag verbazen, als je naar zijn carrosserie kijkt. Zelfs bij (zeer) hoge snelheden, hoor je amper windgeruis aan boord, met bovendien een vrij goed geïsoleerd interieur. De verbrandingsmotor blijft discreet in zijn werking, wat niet altijd het geval is bij Toyota, en je hoort maar weinig rolgeluiden.



Hoeveel kost deze Toyota Prius?

Qua prijs heeft Toyota niet bezuinigd op deze nieuwe Prius. In België, naast het feit dat er maar één motor beschikbaar is, kan je hem ook enkel kopen als Premium Plus, met een vanafprijs van 48.020 euro! Zoals de naam van dit uitrustingsniveau echter aangeeft, is de Prius daar wel zeer compleet mee uitgerust. Je kan zelfs geen opties meer kiezen, op een carrosseriekleur na. Bijna 50.000 euro voor een Prius is niet goedkoop, maar andere compacte plug-inhybrides zijn ook niet goedkoop! Reken op minstens 40.000 euro zonder opties voor een concurrerend model. Bovendien biedt de Prius, zoals elke Toyota, 10 jaar garantie.



Ons verdict 

Vroeger kocht je een Prius voor zijn zuinige hybride motorisatie of voor zijn betrouwbaarheid, maar vooral niet voor zijn looks of zijn weggedrag. Vandaag gaat die vlieger niet meer op, want de Prius is een begeerlijke auto geworden die ook aangenaan rijdt, vooral als plug-inhybride! Dat is de enige motorisatie die je kan kiezen in België, met 164 kW (223 pk) en een maximale elektrische autonomie van 72 km dankzij zijn batterij van 13,6 kWh. Aan goede eigenschappen geen gebrek, maar meer ruimte aan boord had wel gemogen... En terwijl zijn look er flink op vooruit is gegaan, heeft zijn prijs hetzelfde gedaan, want rijden in een nieuwe Prius kost voortaan bijna 50.000 euro!



Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Toyota? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Toyota-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km