Testen

Toyota RAV4 Hybride: a never ending story?

Met trots kan de Toyota RAV4 terugblikken op een succesvolle carrière, want het model gaat ondertussen al twintig jaar mee! In die periode rolden er niet minder dan 6,5 miljoen auto’s van de band, goed voor vier generaties van de RAV4. Niet te verwonderen dus dat deze RAV4 een vertrouwde verschijning op onze wegen is en de lancering van de nieuwe hybride versie gaat dit ongetwijfeld bestendigen.

  • Piette François
  • 21 januari 2016
  • Toyota
  • 552 weergaven
1,9
VROOM-score
  • 1,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfortabel interieur
  • Gekende betrouwbaarheid
  • Ruimte/koffervolume
  • Uitrusting
  • Zachtaardig weggedrag
  • Geen sportieve hernemingen
  • Interieur weinig verfrissend
  • Stuur geeft weinig feedback
  • Vaag rijgedrag (vooral 2wd)
  • Vrij prijzig

Toyota heeft als doel om voor elk type wagen uit het gamma als alternatief een volwaardige hybride versie aan te bieden. Nu was het de beurt aan de RAV4 om voor het eerst een hybride aandrijving aangemeten te krijgen. De eerste verkoopcijfers (wereldwijd en vooral in ons eigen landje) tonen dat het concept aanslaat, want het is de meeste gekozen uitvoering van de RAV4. Toch wel opmerkelijk want de RAV4 zit in het aanbod met een nieuwe dieselmotor van BMW die bij Toyota wordt omgedoopt tot de 2.0 D-4D.

Cijfermateriaal
Toyota vertrok niet van een blanco pagina, want deze RAV4 wordt gebouwd op basis van de Lexus NX waarmee hij het technische pakket deelt. Onder de motorkap schuilt een 2.5 liter benzinemotor. Samen met de elektromotor van dienst zet deze combinatie 197 pk op de testbank. Je kan kiezen tussen twee versies, de voorwielaangedreven RAV4 of de AWD (vierwielaangedreven). In deze laatste versie zorgt een 50 kW sterke elektromotor voor de aandrijving van de achterwielen.

Opvallende stijlkenmerken
De hybride RAV4 biedt duidelijk meer aan dan alleen deze populaire en succesvolle vorm van aandrijving. Halverwege zijn levenscyclus krijgt de Japanner een fikse facelift, want de nieuwe, moderne voorpartij van de RAV4 kun je niet missen. Ook de achterkant is door de nieuwe lichtblokken duidelijk opgesmukt. In welke mate de styling aan zal slaan bij het koperspubliek, zullen de verkoopcijfers uitwijzen.

Subtiele vernieuwende klemtonen in de afwerking van het interieur zullen ook daar het potentiële koperspubliek over de streep moeten trekken.

Inhoud belangrijker dan vorm
Zoals we van een Japanner mogen verwachten bevestigt het afwerkingsniveau ook hier weer zijn superioriteit (op slecht wegdek valt geen enkel kraakje of piepje te bespeuren) maar het geheel vervalt een beetje in soberheid… Niettegenstaande het gebruik van lederen inzetstukken en Alcantara bekleding komt het interieur onvoldoende vernieuwend en verfrissend over. Een aantal bedieningsknoppen uit plastic lijken echt uit een ander tijdperk af te stammen.

We mogen ons echter in ons oordeel niet laten afleiden door details want uiteindelijk heeft de Toyota een indrukwekkend ruim interieur voor de vijf inzittenden. Ook de koffer is royaal bemeten. In de vierwielaangedreven-versie offer je door de aanwezigheid van de batterijen wel enkele tientallen liters kofferinhoud op en kan je de rugleuning niet volledig vlak neerklappen. Uiteindelijk doet dit geen afbreuk aan de kwaliteit van het concept.

Weggedrag
Vanachter het stuur domineer je de omgeving. De liefhebbers van een hoge zitpositie komen hier voluit aan hun trekken. Zozeer zelfs dat de grootsten (in gestalte weliswaar) onder ons gebaat zijn met een iets lagere zitpositie (voornamelijk op de passagiersstoel vooraan).

Hoe gedraagt deze hybride zich op de weg? Wanneer je de baan op gaat, hangt alles af van het gekozen traject en de rijstijl die je jezelf aanmeet. In de stad bijvoorbeeld voelt de RAV4 zich echt lekker thuis. De continu elektrisch beschikbare aandrijving en de automatische versnellingsbak garanderen hier een rustgevend en comfortabel gebruiksgemak. Je krijgt dezelfde ervaring op de secundaire wegen op voorwaarde dat je het gaspedaal netjes doseert en bruuske manoeuvres uit de weg gaat.

Altijd comfortabel maar nooit sportief!
De Japanse SUV-glorie verdwijnt recht evenredig met de snelheid waarmee je het gaspedaal indrukt. Het koetswerk helt ongemakkelijk over in snelle bochten, onder snelheidsdruk schreeuwen de banden om rijassistentie, het te fel bekrachtigde stuur geeft weinig informatie door aan de sportieve bestuurder en het onderstreept uiteindelijk het ontoereikende karakter van de ophanging. Als je er verder de zweep op legt en bruuske hernemingen afdwingt, dan kreunt het onderstel onder de te leveren inspanningen en gaan de wielen snel doorspinnen.

Dwing de RAV4 dus niet tot sportief rijden want daar is hij niet voor gebouwd.

Weet wel dat de AWD de sportieve rijstijl veel beter weet te verwerken. De aandrijving wordt optimaal verdeeld tussen de voor- en de achteras waardoor ook de vering stugger aanvoelt. Hoe dan ook, de autosnelweg is niet het natuurlijke habitat van deze SUV: dit is geen kwestie van rijcomfort want dat is alom tegenwoordig. Het punt is dat de hybride aandrijving in de stad of op secundaire wegen veel vaker kan worden aangesproken en zijn nut kan bewijzen.

Prijzen en uitrusting
De allernieuwste veiligheidsuitrustingen zitten ook bij Toyota in het beschikbare optiepakket: een adaptieve snelheidsregelaar, een “pre-collision assist”, zelf inschakelende koplampen, rijwegassistentie en een camera met een bereik van 360 graden wat dan weer erg handig blijkt bij het (in)parkeren. Toyota biedt keuze uit vijf uitrustingsniveaus en zelfs het instapmodel scoort goed qua aangeboden uitrusting.

Aan de hybride uitvoering hangt onvermijdelijk een bijpassend prijskaartje. De tweewielaangedreven-basisversie gaat voor 34.990 euro van de hand. Voor het vierwielaangedreven-broertje tel je minstens 38.770 euro neer. Het verbruik hangt volledig af van je rijstijl en traject. In de stad is hij bijzonder zuinig terwijl hij het op de snelweg uitsluitend moet hebben van zijn 2.5 liter benzinemotor!

Besluit
De RAV4 is een bijzonder originele hybride SUV geworden die je als familiewagen voor honderd procent kan inzetten in en rond de stad. Hij straalt rust en kalmte uit als je hem met gepast respect behandelt. De hybride aandrijving bezorgt de RAV4 het gedroomde rijcomfort en hij laat zich ontspannen en gedwee besturen. Aan sportief rijden heeft hij een broertje dood maar hij staat garant voor een royaal interieur, subliem rijcomfort en zachtaardig weggedrag. Dien je beroepshalve snelwegkilometers te vreten dan is de dieselversie een volwaardig alternatief.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km