Testen

Audi A6 Avant vs Mercedes E-Klasse Break: magic boxes

Op verhuisdagen zijn ze magisch dankzij hun koffervolume van een kleine bestelwagen. De Audi A3 Avant en Mercedes E Break zijn nu ook beschikbaar met automatische versnellingsbakken met 7 of 9 verzetten. Zijn ook die magisch in gebruik?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 maart 2015
  • Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E
  • Binnenruimte/koffer
  • Zuinige en stille motor
Audi A6
  • Hoog comfortniveau
  • Koppelrijke motor
  • Hoge prijzen

Sommige professionele klanten verkiezen een stapje terug te zetten in de hiërarchie en een compacter model te kiezen als reactie op de berekeningsmethode van het voordeel alle aard (VAA). Anderen behouden hetzelfde koetswerk maar kiezen voor een ‘CO2-vriendelijke’ versie. Er is goed nieuws voor beiden: de Duitse constructeurs maken van de overgang naar Euro 6-normen gebruik om de CO2-uitstoot van hun dieselblokken te verlagen en de prestaties te verbeteren. Audi toont zich in deze discipline het meest overtuigend in het segment van de grote breaks. De A6 Avant ziet zijn CO2-uitstoot bij de facelift dalen tot slechts 115 g/km in de versie 2.0 TDI Ultra met de nieuwe S-Tronic-versnellingsbak, een bak met dubbele koppeling en zeven versnellingen die de oude continu variabele Multitronic vervangt. Dat geldt voor alle vermogens: 136, 150 of 190 pk.

BlueEfficiency                                                     

Met zijn nieuwe 9G-Tronic volgt de E-Klasse Break 220 CDI (2.1l met 163/170 pk) op de voet. De BlueEfficiency Edition stelt zich tevreden met 118g/km ondanks een vermogen van 170 pk. Rekening houdend met hun profiel van een dikke kast, is dat voor beide auto’s een mooi resultaat. Zeker als je weet dat hun leeggewicht flirt met twee ton.

Versnellingen bij de vleet

Tot zover de theorie. En de praktijk? In gebruik krijgt de 2.0 TDI de prijs voor meest aangename werking dankzij de grote discretie. Terwijl de 2,1 liter diesel van Mercedes vlot presteert – vooral dankzij het grote koppel van 400 Nm (tegenover ‘maar’ 350 Nm in de 2.0 TDI 150), is hij ook wat ruwer en luidruchtiger onder belasting. Qua verbruik hebben we te maken met twee kamelen. Je duikt gemakkelijk onder 7 l/100 km. Zeker als je aan constante snelheid kilometers maakt op de snelweg. Dankzij hun vele versnellingen kunnen deze langeafstandsbreak cruisen aan 1.500 tr/min zonder problemen. Ondanks twee extra versnellingen, draait de Mercedes uiteindelijk maar 100 tr/min minder bij gelijke snelheid dan de Audi.

G- of S-Tronic? 

Onderweg spelen deze twee kilometervreters in alle discretie met hun versnellingen. Verhoog je het tempo, dan blijkt de S-Tronic alerter bij het schakelen. De G-Tronic van Mercedes gebruikt zijn koppelomvormer vooral voor meer soepelheid bij een ontspannen rijstijl. De motor en de versnellingsbak zijn dus in beide modellen goed op elkaar afgestemd. De E-Klasse is altijd heel attent en comfortabel, terwijl de A6 dynamischer is. Jammer dat Audi niet van de facelift gebruik maakte om de A6 uit te rusten met een meer overtuigende besturing. Het gevoel blijft kunstmatig en de variabele bekrachtiging werkt vermoeiend. De Audi maakt dat wel goed met zijn uitstekende geluiddemping. Nog beter dan in de E-Klasse, waar de viercilinder diesel de rust van de inzittenden verstoort bij hernemingen. 

Sneltoetsen

Terwijl de facelift van de E-Klasse opvalt aan de buitenkant (in tegenstelling tot die van de discrete A6), evolueerde de boordplank amper. De centrale bedieningsknop wordt niet gecombineerd met sneltoetsen, waardoor je je hand moet uitsteken naar het centrale scherm of meer draaihandelingen moet verrichten om je doel te bereiken. Op dat vlak werkt de MMI van Audi intuïtiever. En ook sneller, dankzij de recente technische update. In beide gevallen is de afwerking voorbeeldig. Vooral in de onberispelijke Audi.

Verhuiswagen

Gezien de afmetingen van beide auto’s, die flirten met de grens van 5 meter, verwacht je veel binnenruimte. Maar ondanks die maten zijn deze twee concurrenten toch eerder bedoeld voor vier in plaats van vijf personen. Dat voel je vooral achterin de A6, waar de centrale tunnel veel plaats inneemt. De koffervolume is de Mercedes E Break de kampioen van de categorie met 600 liter, te verhogen tot 1.855 liter in de configuratie met twee plaatsen. Kleine bestelwagens zijn er jaloers op. Nu goed, zelfs om de ruimte van 565 liter (1.680 liter met twee plaatsen) in de A6 Avant te vullen, heb je al veel valiezen nodig.                

Conclusie 

Op dit niveau van perfectie kunnen we moeilijk een ‘goede’ en ‘slechte’ kandidaat aanduiden.  Met veel opties, een beetje geduld en vooral veel geld kun je beide modellen naar wens personaliseren. Moet je tevreden zijn met een instapversie als bedrijfswagen, dan is de Audi iets dynamischer en de E-Klasse een tikkeltje comfortabeler.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km