Testen

BMW 320d vs Mercedes C220 CDI: grootheidswaanzin

De strijd voor de fleetauto van het jaar is begonnen. De Mercedes C-Klasse werd volledig vernieuwd en wil de overheersing van de BMW 3-Serie beëindigen. Komt het ook zover?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 mei 2014
  • Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 220
    BMW

      De C-Klasse ondergaat een revolutie. Er was geen enkele reden waarmee hij niet zou meedoen met de ‘grootheidswaanzin’ van zijn eeuwige rivalen. Die grootheidswaanzin blijkt uit de ultramoderne uitrusting overgenomen uit de S-Klasse en uit de toegenomen afmetingen.

      Dat hadden we eigenlijk wel verwacht gezien de uitbreiding van het compacte gamma van Mercedes de laatste maanden. Om afstand te nemen van de recente CLA die komt aandringen, groeit de C-Klasse van 4,59 meter naar 4,69 meter. Hij steekt meteen ook de laatste generatie van de BMW 3-Serie voorbij (4,62 meter), die nochtans ook een dopingkuur kreeg (+9 cm tegenover voorganger).

      Praktisch

      De professionele klanten van de E-Klasse/5-Serie die door de nieuwe berekeningswijze van het voordeel alle aard verplicht worden om een stap terug te zetten in het gamma, zullen blij zijn. Of toch zeker hun passagiers achterin. In beide gevallen profiteren ze van de langere wielbasis. De ruimte in deze middelgrote berlines wordt zelfs genereus.

      De twee concurrenten hebben ook een ruime koffer, met exact hetzelfde volume (480 liter). In gebruik heeft de 3-Serie een licht voordeel dankzij de vlotter toegankelijke kofferopening. Met zijn korte kofferklep, die hem wel een origineel silhouet geeft, moet de C-Klasse het stellen met een iets krappere toegang.

      Technofiel

      Net als het uiterlijk werd ook de presentatie van de boordplank van de C-Klasse gevoelig moderner. Het interieur was vrij klassiek en sober in de vorige generatie, maar is nu eleganter en ‘technologischer’. Mercedes innoveert bijvoorbeeld met een touchpad om het infotainmentsysteem te bedienen; naast de klassieke draaiknop.

      Om die touchpad volledig correct te gebruiken, is een gewenningstijd nodig (voor ons in ieder geval meer dan een week). Maar dit zal wellicht in de smaak vallen bij de vele technologieliefhebbers. In vergelijking hiermee, lijkt de presentatie van het interieur van de 3-Serie weinig geïnspireerd. Of toch zeker klassieker. Het is typisch BMW: sober, ergonomisch en strak.

      Luchtkussen

      Op de weg verrast de BMW 320d met de uitstekende filtering van de ophanging. De vorige generaties waren minder zacht voor de rug. Zodra je het tempo verhoogt, valt de schokdemping wat tegen. Vooral van de voortrein. Op hobbels gaat die pompen en wordt de nauwkeurigheid verstoord. Om dit fenomeen tegen te gaan, mogen veeleisende bestuurders niet vergeten om de gestuurde ophanging aan te kruisen op de optielijst.

      Met zijn nieuwe wieltreinen toont de C-Klasse zich levendiger en snediger dan zijn concurrent. Zelfs met de basisophanging is er een uitstekend compromis tussen comfort en doeltreffendheid. Koop je hem met de pneumatische ophanging (een première voor dit segment), dan bereik je de zevende hemel dankzij het zachte comfort en de duivelse nauwkeurigheid, in functie van de gekozen modus. Uitstekend werk.

      VAA

      Zowel Mercedes als BMW biedt een versie met bijzonder lage CO2-uitstoot, op maat van de fleetkoper. De diesels met 163 pk en heel lange naam (BlueEfficiency Edition bij Mercedes, Efficient Dynamics bij BMW) stellen zich als zuinigheidskampioen tevreden met respectievelijk 109 en 106 g CO2/km. Rekening houdend met de geboden prestaties en de grootte van de koetswerken, is dat een heel competitief niveau.

      Bovendien zijn ze heel aangenaam in gebruik en haal je een bijzonder laag verbruik zonder ooit de indruk te hebben met een slak onderweg te zijn. Bij hernemingen geniet de Mercedes van meer koppel uit zijn 2,1 liter (400 Nm) om sterker voor de dag te komen. Je moet er wel een minder aangenaam geluid onder belasting bijnemen. De 2.0 diesel van BMW is ook hoorbaar, maar toont zich minder ruw in gebruik. Al is ook deze motor minder beschaafd bij acceleraties.

      Zeven tot acht

      Mercedes biedt C-Klasse Blue alleen met een zeventrapsautomaat. Dat verhoogt de instapprijs (40.293 euro tegenover 34.650 euro voor de BMW 320d ED), maar is uitstekend nieuws. Zeker omdat deze bak uit eigen huis soepeler werd in gebruik dankzij verbeteringen ontwikkeld voor de recente S-Klasse. Toch merkten we enkele kleine aarzelingen. De automaat met acht versnellingen  van ZF-origine die door BMW als optie wordt aangeboden op de 320d (2.190 euro) overtuigt iets meer.

      Conclusie

      Geen twijfel mogelijk; de nieuwe C-Klasse is goed gewapend om nieuwe klanten te winnen en de huidige hiërarchie te verstoren. De BMW 3-Serie is ruim en praktisch in gebruik, maar verliest punten door zijn verminderde dynamische doeltreffendheid. Hij maakt dat goed met zijn tweelitermotor, die iets discreter klinkt dan de 2.1 van Mercedes, die op dit vlak een beetje teleurstelt. Met de 1.6 dieselmotor die binnenkort verschijnt onder de kap van de C-Klasse, rijdt Mercedes misschien wel een foutloos parcours ...

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km