Testen

Verborgen temperament!

Aan de buitenkant zie je alleen maar een Passat Break. Niet bepaald origineel gevormd, maar je komt ze wel met hopen tegen op onze wegen. En toch, onder het brave kleedje verstopt een erg sportief hart dat met alle plezier zijn 300 uiterst beschikbare pk aanspreekt.
  • Piette François
  • 08 oktober 2008
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Discreet voorkomen
  • Erg aangename motor
  • Functioneel en ruim
  • Geweldige dsg
  • Prestaties
  • Verbazend weggedrag
  • Gevaarlijk voor je rijbewijs
  • ‘logisch’ verbruik

Met uitroeiing bedreigd.

Het ziet er naar uit dat met de huidige « downsizing-trend » grote motoren zullen verdwijnen. Deze Passat is dus één van de laatsten die in het vooronder een grote V6 krijgt. Een V6 die zijn vermogen op een natuurlijke manier opwekt en zich niet geroepen voelt om op allerhande drukvoedingssystemen beroep te doen. Die eenvoud zorgt wel voor een hele hoop rijplezier, zeker als er dan nog eens een DQSG met zes versnellingen wordt aangekoppeld. Uiteraard werd ook de ophanging aangepast en om dat geweld te kunnen stoppen werden ook de remmen versterkt.

Om toch te laten zien dat er wat bijzonders onder de motorkap schuilgaat, kreeg deze Passat een dikke dubbele uitlaat, diepere deurdrempels en herwerkte bumpers. Het geheel werd ook nog eens lager gelegd en ziet er zo heel wat sportiever uit, zonder dat je evenwel het echte potentieel kan gissen. Ook het radiatorrooster duidt erop dat iets aparts voor de nodige paardenkracht zorgt, maar al bij al blijft het eerder discreet.

Verbluffende mechaniek

De V6 3.2 FSI heeft geen grootse indruk op ons gemaakt. Hij klinkt wel erg sympathiek, maar is wat te rond om echt temperament te etaleren. De verwachtingen waren bij deze 3.6 dus niet al te hoog gespannen. Wel, ik geef graag toe dat ik van bij de eerste meters besefte dat ik nog geen klein beetje ongelijk had. Deze V6 is een echte driftkikker en gaat met plezier de rode zone opzoeken. Hij levert 300 pk bij 6.600 toeren, terwijl het koppel over een uitgebreide toerentalzone bij 350 Nm piekt. En daarmee wordt hij tegelijkertijd soepel en volop beschikbaar. Als je het gaspedaal wat dieper indrukt laat hij zijn duivels kantje zien en klimt hij als geen ander in de toeren en laat daarbij zijn klankorgel een ware symfonie spelen, waarbij hij zelfs aan de betreurde Alfa V6 laat denken. Het is duidelijk dat deze motor heel wat aankan. Van een soepele, aangename en ronde cruiser verandert hij door een simpele druk van de rechtervoet in een onstuimige wildebras. In cijfers uitgedrukt geeft dit een top van 250 kmh en een sprint van 0 tot 100 in slechts 5,8 seconden!

De versnellingsbak is perfect op de motor afgesteld en de DSG-techniek zorgt voor bliksemsnelle wissels. Na wat gewenning is het een echt plezier om op kleine wegjes met de paddles te spelen, terwijl de V6 smeekt om er de pees op te leggen. Yaaah! Maar je mag wel niet vergeten om regelmatig te tanken! Met 12 tot 15 liter per honderd heb je bij de R32 niet de indruk om met een BleuMotion onderweg te zijn.

Een chassis van niveau !

Een schitterende sound, geweldige prestaties en een geslaagde styling maken dat de R 36 een echte « heb-je-me-gezien »- auto is. Maar de ingenieurs wilden niet alleen het showaspect benadrukken. Ze knutselden een ophanging ineen die tot in de puntjes afgesteld werd. Dankzij de vierwielaandrijving ken je bij de R 36 uiteraard geen verlies van motriciteit. De ophanging werd zo uitgekiend dat je met de lange Passat echt van bocht tot bocht kan dansen. Je kan hem perfect plaatsen bij de ingang van een bocht om daarna als een kanonskogel weer uit te accelereren. Efficiëntie die kan tellen! Soms heb je het moeilijk te geloven dat een 4m80 lange wagen zo levendig kan zijn. Voeg daar nog krachtige remmen en een gevoelig stuur aan toe en je bekomt een heuse GTI-killer. En laat die kleintjes maar eens optornen tegen het raffinement en de kracht van zes cilinders.

Duits hard!

De demping van de R 32 is erg geslaagd en houdt de koets goed vlak, terwijl het comfort er niet al teveel onder te leiden heeft. Lange afstanden kunnen zonder problemen afgelegd worden, als je tenminste het verbruik buiten beschouwing laat. De sportstoelen geven veel steun, maar zijn een beetje hard. Net als het algemene comfort trouwens. De geluiddemping is verzorgd en enkel de schitterende klank van de motor dringt tot het interieur door. Tot het grootste plezier van de liefhebbers uiteraard. Een speciale versie krijgt natuurlijk een speciale afwerking en de fabricagekwaliteit is, VW getrouw, werkelijk top. Maar voor 45.000€ mag je wel veeleisend zijn. De uitrusting is dan ook erg compleet. Elektrische sportstoelen, Xenon-verlichting, 18-duims lichtmetaal, automatische bi-zone airco, enz, enz….

Conclusie

In de verkoopcijfers zal de Passat R 36 slechts een figurantenrol spelen, maar de constructeur wil vooral een “image-maker” presenteren die vooral de know-how van VW wil etaleren. En op dat gebied is het een voltreffer! De wagen is erg geslaagd en ver verwijderd van sommige andere producten die er verleidelijk uitzien, maar op gebied van wegligging en rijplezier niet te hoog scoren. Ander voordeel is dat de R32 daarenboven erg discreet blijft. En in deze tijden is dat mooi meegenomen.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km