Testen

volkswagen touran ii

Na drie jaar ondergaat de Touran zijn eerste facelift. Volkswagen maakt van die verandering ook gebruik om het Park Assist systeem voor te stellen, een systeem dat de wagen in uw plaats zal parkeren.
  • Piette François
  • 23 november 2006
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Dsg
  • Lijn
  • Tsi motor
  • Wegligging
  • Park assist weinig doeltreffend in stadsverkeer
  • Talrijke opties
Kan U zich inbeelden aan het stuur van een Touran? Het is al niet gemakkelijk om een plaats voor zo’n wagen te vinden, laat staan het parkeren zelf. Gelukkig heeft Volkswagen daar een oplossing voor gevonden. In optie verkrijgbaar (van 350 tot 650 €, afhangend van de versie), kan U kiezen voor het Park Assist systeem, die parkeert de wagen in uw plaats. Receptoren aan de linker en rechter kant van de wagen sporen een parkeerplaats automatisch op, op voorwaarde dat niet sneller gereden wordt dan 30 km/u. Wanneer de computer een plaats gevonden heeft hoeft U enkel nog te stoppen, de achteruit in te schakelen, en de auto zorgt voor de rest, daarna is het voldoende om de eerste versnelling in te schakelen, en opnieuw draait het stuur van de Touran vanzelf. Parkeren met de Park Assist neemt ongeveer 15 seconden in beslag, en bij het eerste gebruik is het resultaat verbluffend. Park Assist, niet echt realistisch Er moet rekening gehouden worden met enkele factoren voor het dagelijkse gebruik van dit systeem. Dat begint bij de grootte van de beschikbare parkeerplaats, die moet minstens 70 cm groter zijn dan de lengte van de auto, zowel voor als achteraan. Iedereen weet dat in de stad zo’n plaatsen meer dan schaars zijn. Daar komt bij dat de wagens waar tussen moet geparkeerd worden, even ver van de stoep moeten staan, dit heeft als direct gevolg dat het systeem niet kan gebruikt worden bij het parkeren in een bocht. Een veelbelovend systeem, maar met mondjesmaat toepasbaar. EOS radiatorrooster De Touran, die sinds 2003 op de markt is, ondergaat voor deze tweede uitgave een kleine verjongingskuur. Aan de buitenkant karakteriseert die kuur zich met een nieuw radiatorrooster en koplampen afkomstig van de EOS. De achterkant blijft zo goed als onveranderd, buiten de expressievere achterlichten gerekend. Binnenin wordt nu een nieuw stuur gebruikt met drie spaken en aluminium inlegstukken. De echte nieuwigheden zitten onder de motorkap. De uitzonderlijke 1.4 TSI benzinemotor wordt nu samen met de Touran in twee uitvoeringen aangeboden, 140 en 170 pk. Uitgerust met een compressor en turbo zijn dit ongelofelijk levendige motoren! Het interessante benzineaanbod begint bij een 1.6 liter met 102 pk. De dieselmotoren blijven overheerst door de TDI, die wordt hier in verschillende variaties aangeboden. Een 1.9 liter met 90 of 105 pk, en een 2.0 liter met 136 of 170 pk. DSG voor iedereen Alle motoren worden standaard uitgerust met een zesvoudige en handgeschakelde versnellingsbak, voor motoren met minstens 105 pk kan ook gekozen worden voor de optionele DSG versnellingsbak met dubbele koppeling. Voor de TDI motor van 170 pk wordt de DSG standaard geleverd. Deze versnellingsbak blijft, zelf in vol automatisch gebruik, uiterst snel en doeltreffend. De concurrentie, die in het algemeen tragere automaten aanbied, heeft héél wat werk aan de winkel… Harde vering Op de Italiaanse wegen, waar we deze Touran hebben kunnen testen, kregen we te maken met een uitstekende wegligging, vooral dankzij een vering van het harde type. De 1.4 TSI met 140 pk is een gewillige motor, en wordt daarbij geholpen door koppel van 220 Nm. De TDI versie van 90 pk is minder spectaculair, maar zeker niet belachelijk. De zesvoudige versnellingsbak staat garant voor een sober verbruik van om en bij de 6 liter voor 100 km.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km