Testen

Leve het achteruitparkeren !

Voor de families met kinderen is het momenteel de mode om een monovolume aan te schaffen. Liefst een gezellige, praktische en goed uitgeruste monovolume… Om comfortabel en zonder problemen de kinderen naar de dorpskermis te brengen… Zonder problemen, of bijna : de moeilijkheid bij het parkeren is altijd aanwezig. Het is inderdaad niet altijd gemakkelijk om een dergelijk type auto ergens te plaatsen, en zeker niet als het met overhaast moet gebeuren (zie brullende horde toeterende wagens die achteraan met groot licht staan te knipperen) !
  • Piette François
  • 20 augustus 2007
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Doeltreffend park assist systeem
  • Goed presterende motoren
  • Polyvalentie en leefbaarheid van de touran
  • Redelijke kost van de optie
  • Algemeen duur tarief
  • Luidruchtige tdi
Gebruiksvriendelijk Dit is het topargument van dit soort voertuig. Hij moet comfortabel, praktisch, goed uitgerust en bovendien gemakkelijk te besturen zijn ! De Touran beantwoordt aan al deze criteria : zijn leefbaarheid, zijn laadvolume en zijn ergonomie zullen de moeilijkste onder ons overtuigen. Dit gezegd zijnde : deze kwaliteiten zijn ook van toepassing voor de Citroën Picasso, de Renault Scenic en de Opel Zafira… Men heeft dus dé Truc moeten vinden die de concurrentie niet heeft, dé Uitrusting bieden die de buur met zijn Scenic jaloers zal maken, dé Gadget uitvinden die het leven van de bestuurder zo zal vergemakkelijken. En Volkswagen heeft juist gemikt : een Park Assist systeem ! Onder deze bekende benaming schuilt niet alleen de voor- en achtersensoren… Dit systeem laat gewoonweg toe om de wagen automatisch te laten parkeren ! De chauffeur hoeft enkel nog te versnellen of te remmen, het stuur draait wel vanzelf ! Hoe werkt het? Dit systeem wordt actief door een simpele druk op de knop. Tot 30 km/u, detecteren de ultrasonore trillingen van de sensoren de beschikbare plaats. Deze moet wel parallel met de weg zijn (schuine parkeervakken of supermarktplaatsen zijn dus uitgesloten) en mogen zowel links als rechts van het voertuig staan ! Eens de plaats gevonden, analyseert een beheereenheid het ideale traject om de wagen optimaal te parkeren. Het systeem, via een gebruikersinterface geplaatst op het dashboard, vraagt aan de bestuurder om zich te richten tot het controlelampje « R » aanslaat : dan wordt het tijd om achteruit in te schakelen en om vooral absoluut niet meer aan het stuur te komen ! Tijdens het manoeuvre (ongeveer 15 seconden), moet de bestuurder enkel nog zorgen voor het remmen of het versnellen, de Park Assist doet de rest. Indruk Werkelijk… indrukwekkend ! Men vraagt zich af of een kleine kabouter de wagen niet op afstand bestuurt ! Eén van de pluspunten van het systeem is dat hij geen bovenmatige plaats nodig heeft om de wagen degelijk te parkeren. Daar lag mijn grootste schrik ! Amper één keer is het systeem zich erin gemist en een plaats aangeduidt waar de Touran onmogelijk in kon parkeren, zelfs niet met de beste wil of de handigste schoenlepel ! En wat betreft de omgekeerde situatie (een plaats groot genoeg, maar dat het systeem niet opmerkt), dit gebeurde één of twee keer (in een week tijd) zonder hiermee het systeem in twijfel te trekken! Het stuur op zijn eigen zien bewegen aan een snelheid die een beetje duizelig maakt, heeft toch een ietsjes bovennatuurlijk… En verontrustend : de nuttigheid van een bestuurder wordt hier ter sprake gebracht ! Maar laat ons plezier niet bederven, het systeem laat de Touran toe zich gemakkelijk te parkeren, perfect lijnrecht en dicht genoeg van het voetpad. Vergeet echter niet te remmen, het systeem beheert enkel het stuur ! U moet dus met de gaspedaal én de rempedaal spelen (ons model was bovendien voorzien van de uitstekende DSG doos) om de ontmanteling van de voor u liggende voorbumper te vermijden ! Vreemd genoeg, spoort het systeem geen te grote plaatsen op. Indien u zin heeft om u op een vliegveld te parkeren, zal u aan het werk moeten gaan om het stuur zelf te draaien ! Eveneens het geval indien u absoluut tussen twee bomen wilt parkeren, de kans zit er dik in dat het systeem absoluut niets detecteert ! Daarentegen, voor deze die zich in de straat wensen te plaatsen, waar het parkeren gedeeltelijk op de rand en op de baan moet gebeuren, heeft het Park Assist systeem geen enkel probleem en zal het met plezier (men denkt dat toch) in uw plaats doen ! Maar indien de rand te hoog is, zal het systeem misschien weigeren… Uiteindelijk, vermijd het tempo te dwingen bij het manoeuvreren ! Door indruk te willen maken op uw buren, zou het Park Assist systeem u durven in de steek laten om u zelf verder te laten parkeren ! Besluit Natuurlijk veroorzaakt dit Park Assist systeem spotternij. Zogezegd voorbehouden voor diegene die zich met het oor parkeren, wachtend dat de bumper van de wagen voor- of achteraan uitvalt om te stoppen met manoeuvreren… Maar bovenop deze overwegingen moet men de aangename kanten bij dagelijkse gebruik toegeven aan dit systeem! Het wordt een werkelijk plezier om zich te parkeren ! Wat aan de wanhopige stadsinwoners een zekere troost biedt ! En een goed nieuws komt nooit alleen, het Park Assist heeft bovendien het goed idee om schappelijk in prijs te zijn : ongeveer 700 €, wat een redelijke bijkomende kost betekent tegenover een klassieke bijstand met voor & achtersensoren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km