Testen

Moderne traditie

70% van de verkopen van Volvo in België zijn breakversies, en 96% daarvan rijden met een dieselmotor. U ziet hier hoezeer dit nieuwe model van belang is voor de Zweedse constructeur…
  • Piette François
  • 05 juni 2007
  • Volvo
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Doeltreffende d5 diesel
  • Praktische eigenschappen
  • Veiligheid
  • Nuttigheid van het actieve raamwerk
  • Ongemakkelijke centrale achterzetel
  • Te volmaken geluiddemping (motor)
Het signaal van Volvo met zijn C30 was klaar en duidelijk : voorrang aan de verjonging van de klantenlijst. Ja maar, met deze C30, waren alle extravaganties toegelaten daar de constructeur sinds lange tijd afwezig was in dit segment. Maar geen sprake van om hetzelfde te doen met de V70. Al behoudt hij een uitgesproken gelijkenis met zijn voorganger, wordt deze nieuwe versie dynamischer en moderner in zijn voorstelling. Dezelfde waarneming binnenin waar originele kleuren en nog nooit vertoonde afwerkingen voorgesteld worden. Maar de V70 vergeet daarom zijn statuut niet van serieuze familiale break. Serieus want de afwerking is er onberispelijk en de veiligheid verzekerd (men komt er nog op terug). Familiaal want hij is ruim en praktisch in het alledaagse gebruik. Zowel op het niveau van de benen als de schouders, evolueert het nieuwe model op alle punten. Voortaan ook met zijn koffer, die 575 liters bevat (+ 60 l). Enkel de centrale plaats achteraan werd ietsjes opgeofferd wegens het gebrek aan comfort van de zitplaats. De laadruimte beschikt over twee rails in aluminium, voorzien van verschillende bevestigingspunten, die toelaten om er haken, bagagenetten of andere lastverdelers aan vast te hechten. Ook goed begrepen : de opbergruimte van 46 liters onder de vloer, die zich automatisch vergrendelt wanneer de achterklep met de sleutel afgesloten wordt. Men kan er in alle veiligheid zijn laptop in opbergen of andere waardevolle voorwerpen. Een verschuifbare vloer is eveneens verkrijgbaar in optie, net zoals een gemotoriseerde achterklep. De beschermde kinderen Een Volvo is een Volvo, en de veiligheid is hier dé voorrang. Tussen de talrijke systemen en beschikbare apparaturen die standaard of in optie voorzien worden, zijn er twee die in het bijzonder onze aandacht aantrokken. De eerste betreft de kinderen, die kunnen genieten van in de hoogte regelbare zetels ingebouwd in de zijdelingse plaatsen van de achterbank. Deze eigenaardigheid laat onder andere toe aan de kleintjes om goed door het raam te kunnen kijken zonder daarvoor zich de nek te moeten omwringen, maar tegelijkertijd ook de gordel goed aangepast te hebben. En the finishing touch : Volvo heeft de lengte van de zijdelingse airbags achteraan vergroot met 6 cm zodat de kinderen perfekt beschermd zijn. Tweede nieuwigheid qua veiligheid : de « Collision Warning with Brake Support ». Hier spreekt men van een radar op de radiatorrooster die onder andere toelaat de snelheid via de cruise control aan te passen aan het voorafgaand voertuig. De andere functie bestaat in het verwittigen van de bestuurder van een eventuele aanrijding indien hij te vlug een voorafgaande wagen benardert. De waarschuwing gebeurt via een geluidssignaal samen met een visuele (rode) projectie in de voorruit. Door hem zelf in werkelijke conditie te hebben getest, kan ik u zeggen dat ik de doeltreffendheid van het systeem betwijfel daar de sensoren te gevoelig zijn en hij de bestuurder dus teveel ondoordacht verwittigt. Krachtiger, stijver Berustend op een volledig nieuw raamwerk, werd het chassis van deze nieuwe V70 versterkt met 15% tegenover het vorige model. Dit laat zich onmiddellijk voelen in de woekerende trillingen die zich vroeger op elk slecht wegdek lieten voelen. Ander vrolijk onderwerp, de 5 cilinder dieselmotor D5 die voortaan (dankzij onder andere een nieuwe turbo en een herziene injectie) 185 pk ontwikkelt en vooral een koppel van 400 Nm. Wij hebben die getest in samenwerking met een automatische Geartronic aandrijving met zes schakelingen en het geheel was overtuigend, met uitzondering van een te hoog geluid bij volledige last. Maar het geruis van een 5 potige wagen is toch niet zó onaangenaam… Men kan zich daarentegen vragen stellen over de nuttigheid van het actieve Four-C koetswerk die drie verschillende veringen voorstelt (Comfort, Sport en Advanced), daar het verschil zo miniem is tegenover de klassieke verbinding vering-schokdemper.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volvo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km