Testen

De legende bewaren

De Kever is een echte mythe en legende. Ruim 20 miljoen exemplaren werden wereldwijd verkocht en zijn carrière is eigenlijk nooit echt gestopt. Het bewijs: na de New Beetle in 1998 maakt ‘het kevertje’ opnieuw zijn comeback. Maar deze keer trekt hij een andere kaart: die van de sportiviteit. Een geslaagd concept?

  • Piette François
  • 16 maart 2012
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Leuk weggedrag
  • Nostalgische lijn
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Plaats aan boord
  • Schitterende 1.2 tsi-motor
  • Matig zicht rondom
  • Opbergvakken
  • Slechts twee jaar garantie
  • Vrij gulzige motor

Somber ontstaan

De Kever mag dan wel een mythe zijn, Volkswagen vermijdt om lang stil te staan bij zijn ontstaan. Alles begon met een van de grootste criminelen ooit, Adolf Hitler, en zijn ambitie om Duitsland mobiel te maken. Zo werd de Volkswagen of de ‘auto van het volk’ geboren. Na de oorlog werd toch besloten om dit bolletje in productie te nemen, met het gekende succes. De Kever maakte niet alleen Duitsland maar de hele wereld mobiel.

Nieuwe koers

Bij de eerste terugkeer in 1998 trok VW de kaart van de nostalgie met een ronde New Beetle die duidelijk verwees naar de bolvorm van zijn voorouder. Deze keer mag het allemaal iets sportiever: het dak werd verlaagd en het koetswerk verbreed. Belandde hij onder een pletwals? Laten we zeggen dat hij sportiviteit uitstraalt net als enkele top chops, zonder te vervallen in een karikatuur. De Beetle is duidelijk mee met zijn tijd en heeft juiste proporties. Zijn snoetje is nog altijd even leuk.

Toebehoren

Volkswagen monteert ook enkele snufjes van de “echte” Kever. Zo lijdt hij aan het Mini-syndroom: je kunt allerhande stickers en andere versieringen aanbrengen op het koetswerk of in het interieur om het neoretrokantje van de Beetle te accentueren. Van de gekleurde strepen met het nummer 53 die verwijzen naar Herby van Walt Disney tot verchroomde wieldeksels en een achterspoiler: de Beetle trekt de kaart van de nostalgie. Alles is mogelijk. In het interieur plaatst Volkswagen voor een kitscherige sfeer drie metertjes bovenaan de boordplank: een olietemperatuurmeter, een turbodrukmeter en … een chronometer. Nog een sportief accent.  

Welkom aan boord

Vergeet het sobere interieur van de eerste Kever, waarin de instrumenten eerder een karikatuur waren. Vandaag telt de charme: we waarderen de drie ronde tellers (snelheidsmeter, toerenteller, brandstofmeter), het bijkomende handschoenvak bovenaan het instrumentenbord en de vele kleuren om het interieur aan te kleden. En dan is er nog de afwerkingskwaliteit, typisch voor Volkswagen. De Golf scoort wat dat betreft zelfs nog beter.

Plaats?

Hoe groot je ook bent, je zult niet veel moeilijkheden ondervinden om een goede rijpositie te vinden. Dat is traditioneel één van de sterke punten van Duitse wagens. Alles is duidelijk en functioneel. Het interieur is zelfs praktisch: de plaatsen achterin zijn helemaal niet belachelijk en groot genoeg voor twee volwassenen, ook voor lange afstanden. Is alles dan uitstekend? Nee, er is één zwakke plek: het zicht. De afmetingen van het koetswerk inschatten is verre van gemakkelijk. En de opbergvakken zijn nogal krap bemeten. De koffer haalt wel wat schade in met een volume van 310 liter en een neerklapbare achterbank (50/50).

Kleine motor

Onder de motorkap kozen we de kleinste krachtbron: een 1.2 TSI viercilinder. De cilinderinhoud (1,2 liter) herinnert aan de eerste Kevers, maar de prestaties zijn van een andere wereld. De huidige motor heeft een heel ander temperament dan de lome flat four van de eerste Kever. Hij levert 105 paarden en een koppel van 175 Nm vanaf 1.550 tr/min en heeft dus geen gebrek aan pit. Bovendien maakt de uitstekende manuele zesversnellingsbak het mogelijk om het potentieel van de kleine motor te benutten. De motor is levendig, soepel, ruim berekend op zijn taak en voorzien van een rauwe, sportieve stem. Geslaagd over de hele lijn? Bijna, daar komen we later nog op terug.

Weggedrag

De Beetle rust op het platform van de Golf en kan dus moeilijk ontgoochelen. Hij is stevig gebouwd en biedt een veilig en doeltreffend weggedrag in alle omstandigheden. De tijd waarin Kevertjes direct een pirouette draaiden bij de minste fout van de bestuurder ligt ver achter ons. De Beetle is zelds verbazingwekkend precies voor een compacte gezinswagen.

Ophangingscomfort

En voor de rug? Daar valt niet op aan te merken. Je voelt natuurlijk dat je over asfalt beweegt en dat de ophanging door een Duits team werd afgesteld. Putten in de weg voel je in je wervels maar zonder dat het oncomfortabele proporties aanneemt. We waarderen ook de kwaliteit van de geluiddemping.

Prijs en uitrusting

17.290 euro voor een Beetle met een kleine 1.2 benzine lijkt een stevige prijs. Maar we zijn ervan overtuigd dat je een betere prijs kunt onderhandelen bij de dealer. Als de standaarduitrusting presenteert de Beetle in de hoogte regelbare voorzetels, alle gebruikelijke elektronische hulpmiddelen, een driespakig stuurwiel in leder, een vertrekhulp voor hellingen, een aux-contact voor de radio, enzovoort. De optielijst is zoals gewoonlijk aan de lange kant.

En dan komen we bij het verbruik. De motor heeft een aangenaam temperament, maar laat dat ook voelen aan de pomp. Bij een normale rijstijl verbruikten we gemiddeld 7,5 l/100 km. En die waarde loopt snel op …

Conclusie

Sommige modellen hebben het eeuwige leven. De Beetle is er zo een, al moeten we toegeven dat de nostalgie vooral van esthetische aard is. Des te beter, want wie wil er nu nog een Kever die onbestuurbaar is bij nat weer en even veilig als een kajak in een storm? De Beetle is neoretro en blijft perfect dagelijks bruikbaar. Het is een aangenaam verplaatsingsmiddel met een uitgesproken persoonlijkheid die het geheel een ziel geeft. De kleine 1.2 TSI zit hem als gegoten! Ga wel voorzichtig om met het gaspedaal: deze jongen drinkt graag.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km