Testen

In de ban van de nostalgie

Nostalgie is een hippe trend. Na de voorstelling van de eerder sportieve nieuwe versie van de Beetle krijgen we nu de cabrioversie. Een model dat vanaf deze lente bij de Volkswagen-dealers staat. Dit zijn onze eerste indrukken ...
 

  • Piette François
  • 21 februari 2013
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Een echte cabriolet
  • Leuke uitvoering
  • Volautomatische en snelle kap
  • Wegligging
  • Gierige garantie
  • Ietwat tegenvallende afwerking
  • Moeilijke toegang tot de koffer
  • Verouderd multimediasysteem
  • Voorbijgestreefd multimediasysteem

Sinds 1949!

Volkswagen weet ondertussen beter dan wie dan ook hoe het een cabrioversie van de Kever moet bouwen. Het eerste model ging in productie in ... 1949. Tot 1970 werden er niet minder dan 330.000 exemplaren van verkocht. In 2002 haalde de New Beetle met succes de herinneringen aan zijn succesvolle voorganger opnieuw op. Elf jaar later is het opnieuw van dat, met een nieuwe Beetle Cabriolet, maar deze keer in een sportiever kleedje. Het gebruikte platform is een oude bekende, dat van de Golf VI. 

Derde editie

De komst van de nieuwe Golf Cabriolet deed de geruchten oplaaien dat de Eos wel eens zou kunnen verdwijnen uit het gamma. Volkswagen veegt die geruchten duidelijk van tafel en presenteert zelfs een derde model onderin het gamma, de Beetle Cabriolet. Uiteraard neemt ook hier de nostalgie een belangrijke plaats in. De geslaagde neoretrostijl van de 4,28 m lange cabrio knipoogt naar het verleden met het typische Kever-profiel en de driedelige «K-opvouwing» van het dak.

Soepel dak

De stoffen kap is terug van weggeweest. En we begrijpen waarom: het is lichter, neemt minder plaats in en gaat sneller open en toe. Maar in dit geval werd vooral voor historische redenen voor een kap in stof gekozen. Ook al is het systeem sinds de jaren ’50 een pak geëvolueerd. Vandaag is het een volledig elektrisch systeem dat in 9,5 seconden de kap kan openen of sluiten, en dat tot een snelheid van 50 km/u.

Koprolsysteem

Aan boord van de nieuwe Beetle Cabriolet is er ruim plaats voor vier personen. Achterin is er geen overschot aan plaats, maar voor volwassenen van middelmatige grootte blijft het comfortabel. Om de inzittenden te beschermen mocht de wagen over kop gaan, heeft Volkswagen een koprolsysteem voorzien. Een systeem dat onopvallend achter de rugleuning van de achterbank geïnstalleerd werd.

105 tot 200 pk

Het motorenaanbod van de Beetle Cabriolet komt uit de bestaande schappen van de Volkswagen-groep. Het aanbod gaat van de 1.2 TSI van 105 pk tot de 2.0 TSI van 200 pk, via de 1.6 TDI (105 pk) en de 2.0 TDI van 140 pk. Voor de 1.6 TDI kondigt Volkswagen een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km aan.

Suggestief

Voor we plaatsnemen achter het stuur van deze Beetle gaan we er nog even rond, op zoek naar die typische kenmerken. Volkswagen heeft drie speciale series en themamodellen voorzien, één voor elk décennium van de lange Kever-carrière. Zijn glimlachende blik, typische vleugels, de lange deuren, ... : de Kever-attitude is wel degelijk van de partij. De eerder moeilijke toegang tot de koffer inbegrepen. De motor zit echter niet langer achterin, maar zit wel degelijk vooraan onder de motorkap.

Volkswagen-kwaliteit?

Wat opvalt, is het aantal kleurmogelijkheden voor het dashboard. Die kleuren zijn in perfecte harmonie met de gekozen koetswerkkleur, wat voor een heel geslaagde retrolook zorgt. Eindelijk een leuke Duitser, zouden we bijna durven te zeggen. Ja, maar … Als we het interieur van wat dichterbij bekijken valt een eerder matige afwerking op, een pak minder dan in de nieuwe Golf bijvoorbeeld. Ook op technologisch vlak merken we diezelfde trend op, met een verouderd multimediasysteem van de Golf VI.

Haren in de wind

Nice, zijn bochtige wegen en zijn zon: de ideale omgeving en omstandigheden om een cabriolet te testen. Een cabrio met een redelijk verticale voorruit die toelaat om maximaal van het cabriorijden te genieten. Heel wat meer dan in een Golf Cabriolet of een Eos bijvoorbeeld. Het noodzakelijke windscherm laat een hoorbare conversatie toe tot, laat ons zeggen ongeveer 120 km/u.

Leve de benzine 

Een cabrio zet niet meteen aan tot een ultrasportieve rijstijl. De 1.6 TDI, en vooral de 1.2 TSI blijken ruim voldoende voor deze Beetle. Eigenlijk hoeven we niet verder te gaan dan één van die twee versies. Mocht je wat stevigere acceleraties missen, of regelmatig lange afstanden afleggen, dan zal de 2.0 TDI een mooi alternatief bieden. Het goede nieuws is dat de twee dieselmotoren aan de stille kant zijn, ook al klinken ze soms een beetje als een tractor met de ramen of het dak open.

Wat de wegligging betreft, blijft de Beetle Cabriolet trouw aan wat we van Volkswagen gewoon zijn geraakt. Met de kap open verliest hij niets aan stabiliteit en blijft het comfort van een goed niveau.

Tarieven

De 1.2 TSI heeft een prijskaartje van 21.600 euro, voor de 1.6 TDI is dat 23.580 euro. De prijzen lopen op tot  30.030 euro voor de 2.0 TSI van 200 pk met DSG-versnellingsbak.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km