Testen

Drie liter als doel?

De kleine Lupo 3L uit 1999 kwam er op vraag van Ferdinand Piëch, de ‘keizer’ van het Volkswagen-imperium. Die schetste toen al de toekomst en was alle andere constructeurs voor. De Lupo 3L verbruikte 3 l/100 km met een beperkte CO2-uitstoot van 81 g/km en was een waar technologisch uitstalraam voor de knowhow van Volkswagen. Bijna vijftien jaar later haalt de Golf 7 BlueMotion geen recordcijfers, maar hij komt toch in de buurt. Bovendien is het een veel aantrekkelijker aanbod.

  • Wouters Bruno
  • 09 juli 2013
  • Volkswagen
Voor- en nadelen
  • Opmerkelijke verbruikscijfers
  • Prestaties blijven bewaard
  • Maar één koetswerkkleur

Het resultaat van de Lupo ging ten koste van een drastische jacht op kilo’s die hem zowel spartaans als duur maakte. De facto was het en soort ‘ingenieursauto’. Niets van dat met de BlueMotion-variant van de recente Golf 7. Deze Golf gebruikt een direct ingespoten 1.598 cc viercilinderblok dat 110 pk ontwikkelt van 3.200 tot 4.000 tr/min en een koppel van 250 Nm tussen 1.500 en 3.000 tr/min. De cijfers zijn aanlokkelijk: 3,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 85 g/km. Desondanks bereikt de Golf BlueMotion een topsnelheid van 200 km/u en ontvangt in alle comfort en veiligheid vijf inzittenden.

Elk detail telt

Om die opmerkelijke cijfers te bereiken, verzorgde de Golf zijn stroomlijn: het luchtweerstandscoëfficiënt is niet hoger dan 0,27. Het recept is bekend en beproefd: het onderstel ligt 15 mm lager, het radiatorrooster is bijna volledig gesloten, de achterspoiler en bekleding van de bodemplaat zijn specifiek en de luchtkanalen werden verbeterd.

De Golf BlueMotion geniet natuurlijk ook van de gewichtsvermindering van de zevende generatie, maar ook van bekende technieken zoals het start-stopsysteem, recuperatie van remenergie of banden met een lage rolweerstand. De motor kreeg ook heel wat aandacht, met veel zorg voor minder interne wrijving, het thermisch beheer en de recyclage van uitlaatgassen.  

Nog belangrijker is de komst van een nieuwe zesversnellingsbak met overdrive in de hoogste versnelling om het toerental te verlagen. Dit mechanisme werkt met een olie met lage viscositeit.

Gedaan met besparen

Ander goed nieuws is dat zuinigheid niet langer automatisch gepaard gaat met karigheid. In tegenstelling tot vorige BlueMotion-generaties, is de Golf 7 beschikbaar in de afwerkingen Trendline en Comfortline. De Trendline krijgt onder andere een TFT-scherm van vijf duim, een elektrische parkeerrem, bandendrukcontrole, een elektronisch differentieel, de automatische rem na een botsing (Multi Collision Brake), dagrijlichten, klimaatregeling en elektrische zijspiegels.

De Comfortline wordt verrijkt met de Park Pilot voor en achter, completere instrumenten, de radio Composition Touch met SD-kaart, de vermoeidheidsdetectie, schuiven onder de zetels, bijkomende 12V-stopcontacten, een lederen stuurwiel en 16-duimsvelgen (15 duim voor de Trendline).

Optiemogelijkheden zijn de waarschuwing voor wegmarkeringen (Lane Assist), de verkeersbordenherkenning, de parkeerhulp Park Assist, de verlichtingsfuncties Light Assist en Dynamic Light Assist en diverse infotainmentsystemen.

Zuinigheid niet ten koste van comfort

Deze derde generatie van de Golf BlueMotion is nog zuiniger dan zijn voorgangers. Het verbruik ligt 0,6 liter of 15 procent lager en de CO2-uitstoot daalde met 14 gram. Bij een korte test rond Amsterdam konden we al even proeven van het comfort van deze zuinige Volkswagen. De omstandigheden lieten een nauwkeurige verbruiksopname niet toe, maar door een beetje op te letten bleven we onder 4 l/100 km. We apprecieerden ook het gemak waarmee de BlueMotion rijdt met toerentallen die amper hoger liggen dan bij stationair draaien. De zuinigheid maakt de Golf niet smaakloos en zijn vermogen van 110 pk is perfect aanvaardbaar. In tijden van fiscale onzekerheid zijn de lage cijfers altijd mooi meegenomen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Volkswagen.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km