BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De verbrandingsmotor is nog niet dood. Sterker nog: hij verzet zich nog wat langer!
De Volkswagen-groep wil de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen terugschroeven ten voordele van de huidige modellen met verbrandingsmotor. Enerzijds vordert de verkoop van batterij-elektrische wagens niet zo goed als gehoopt, en anderzijds heeft Europa zich teruggetrokken wat de nieuwe Euro 7-uitstootnorm betreft. Het resultaat: de Duitse groep zal zijn Polo, T-Cross en Fabia langer dan voorzien in de verkoop houden, terwijl de ID.3, ID.4 en Enyaq worden afgeprijsd om de kassen te spijzen.
Op het eerste gezicht betekent dit goed nieuws voor consumenten die een nieuwe wagen willen kopen voor een redelijke prijs. Het addertje is dat deze strategie ook betekent dat de toekomstige kleine en betaalbare elektrische modellen van de groep worden uitgesteld. De ID.2 en zijn SUV-afgeleide waren oorspronkelijk gepland voor 2025 en 2026, maar deze twee modellen en hun Skoda- en Cupra-broertjes zullen uiteindelijk pas een jaar later op de markt komen.
Dit uitstel zou weleens geweldig nieuws kunnen betekenen voor Renault, Citroën en de rest van de Stellantis-groep, en misschien zelfs voor Tesla. Het uitstel naar 2026 en 2027 voor de ID.2 en zijn hogere broertje maakt namelijk de baan vrij voor de Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3, Fiat Pandina en misschien wel voor de toekomstige Tesla Model 2. Is het uitstellen van zijn compacte EV's een goede of een slechte zet van de Volkswagen-groep? De tijd zal het leren...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!