VW herziet zijn elektrische strategie

De verbrandingsmotor is nog niet dood. Sterker nog: hij verzet zich nog wat langer!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 08 januari 2024
  • Sector

De Volkswagen-groep wil de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen terugschroeven ten voordele van de huidige modellen met verbrandingsmotor. Enerzijds vordert de verkoop van batterij-elektrische wagens niet zo goed als gehoopt, en anderzijds heeft Europa zich teruggetrokken wat de nieuwe Euro 7-uitstootnorm betreft. Het resultaat: de Duitse groep zal zijn Polo, T-Cross en Fabia langer dan voorzien in de verkoop houden, terwijl de ID.3, ID.4 en Enyaq worden afgeprijsd om de kassen te spijzen.

Betaalbare EV's van Volkswagen vertraagd

Op het eerste gezicht betekent dit goed nieuws voor consumenten die een nieuwe wagen willen kopen voor een redelijke prijs. Het addertje is dat deze strategie ook betekent dat de toekomstige kleine en betaalbare elektrische modellen van de groep worden uitgesteld. De ID.2 en zijn SUV-afgeleide waren oorspronkelijk gepland voor 2025 en 2026, maar deze twee modellen en hun Skoda- en Cupra-broertjes zullen uiteindelijk pas een jaar later op de markt komen.

Goed nieuws voor de concurrentie?

Dit uitstel zou weleens geweldig nieuws kunnen betekenen voor Renault, Citroën en de rest van de Stellantis-groep, en misschien zelfs voor Tesla. Het uitstel naar 2026 en 2027 voor de ID.2 en zijn hogere broertje maakt namelijk de baan vrij voor de Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3, Fiat Pandina en misschien wel voor de toekomstige Tesla Model 2. Is het uitstellen van zijn compacte EV's een goede of een slechte zet van de Volkswagen-groep? De tijd zal het leren...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km