Elektronische ‘groene’ kaart: hoe werkt het?

De oude groene papieren verzekeringskaart van je auto mag binnenkort in de prullenmand. Vanaf 1 juli mogen verzekeraars hun klanten een elektronische kaart sturen. Maar daar hangen wel een paar voorwaarden aan vast.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juni 2020
  • Wetgeving

Zo goed als alle automobilisten weten dat de zogenaamde “groene kaart” het internationale verzekeringsbewijs is. Binnenkort wordt op dat vlak een bladzijde omgeslagen: vanaf 1 juli 2020 wordt dit bewijs enkel nog op een wit papier gedrukt. Maar de echte revolutie zit hem natuurlijk niet in de kleur van het papier. Vanaf diezelfde dag zullen verzekeraars namelijk zelfs niet meer verplicht zijn om een papieren versie aan al hun klanten op te sturen. Ze zullen ook gebruik kunnen maken van een elektronisch platform.

Om te delen…

In dat geval kan de bestuurder zijn verzekeringskaart registreren in zijn smartphone. Opgelet echter: je moet eraan denken om dit elektronische document met heel je gezin en met gelegenheidsbestuurders van je auto te delen.

Bij een controle moet de bestuurder namelijk de verzekeringskaart van zijn auto kunnen voorleggen. Dat is een verplicht boorddocument zoals bijvoorbeeld het inschrijvingsbewijs.

…of af te drukken

Een andere meer praktische oplossing: je kan het elektronische bewijs ook zelf afdrukken op een wit A4-blad om een kopij aan boord te kunnen bewaren. Dat papieren exemplaar kan ook nuttig zijn voor buitenlandse trips. “Aan de grens van sommige landen moet je nog een papieren verzekeringsbewijs kunnen voorleggen, zoals bijvoorbeeld Marokko, Tunesië en Turkije”, zo verduidelijkt Assuralia, de beroepsvereniging van Belgische verzekeraars.

Naast elkaar

Als je nog een oude ‘groene kaart’ in je wagen hebt na 1 juli 2020, moet je niet panikeren. Tot 31 december 2021 blijven de groene en witte documenten naast elkaar geldig, zo bevestigt het BBAV (Belgisch Bureau van Autoverzekeraars).

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Assuralia.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km