Opgelet: benzine en diesel krijgen een andere naam aan de pomp

Binnenkort zien de brandstofetiketten in de hele EU er hetzelfde uit. Aan de pomp zal je dus geen Super 95, Super 98 of Diesel meer vinden. Maar wat dan wel?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 oktober 2018
  • Wetgeving

Kijk je wanneer je tankt op de pomp naar de opschriften Super 95, Super 98 en Diesel? Of naar een groen of geel etiket? Dan komt daar binnenkort verandering in. Vanaf 12 oktober zullen de brandstofetiketten in de hele Europese Unie dezelfde naam en kleur krijgen.

“Klanten helpen”

Officieel moet de wijziging “klanten helpen om in de hele Europese Unie de geschikte brandstof voor hun voertuig te vinden”. De nieuwe etiketten worden ingevoerd in de 28 EU-lidstaten, maar ook in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Macedonië, Servië, Zwitserland en Turkije.

Wat verandert er?

Voortaan worden er drie symbolen gebruikt: rond voor benzine, vierkant voor diesel en ruitvormig voor gas. In het symbool staat er voor benzine en diesel een cijfer, en voor gas een letter. Daarnaast verdwijnen de kleuren: de informatie wordt altijd in het zwart weergegeven op een witte achtergrond.

Benzine

Rij je op benzine, dan moet je het ronde etiket nemen met de letter E, en dan kijken naar het cijfer. Dat cijfer geeft namelijk het ethanolgehalte in de brandstof weer. E5 (met 5 procent ethanol) komt overeen met het huidige Super 98, E10 (met 10 procent ethanol) met het huidige Super 95. Daarnaast is er nog E85 (met 85 procent ethanol), wat overeenkomt met bio-ethanol.

Diesel

Dieselrijders moeten uitkijken naar een vierkant met de letter B, voor biodiesel. Het cijfer geeft de hoeveelheid biobrandstof in de diesel weer: B7 (met 7 procent biobrandstof) en B10 (met 10 procent biobrandstof). De letters XTL in een vierkant verwijzen naar synthetische diesel.

Gas

Wie op gas rijdt, neemt het ruitvormige etiket en let dan op de afkorting die overeenkomt met het soort gas: CNG voor aardgas, LPG voor vloeibaar petroleumgas, LNG voor vloeibaar aardgas en H2 voor waterstof.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km