Volgens onze Engelse collega’s van TopGear zou het merk met de vier ringen de ontwikkeling van de aanstaande volledig elektrische RS 6 e-tron simpelweg hebben stopgezet. Een beslissing die eigenlijk niet verrassend is…
Ultraprestatiegerichte elektrische wagens verkopen simpelweg niet goed genoeg om voor Audi een RS-versie van zijn grote elektrische reiswagen te verantwoorden. Althans, voorlopig niet. Bovendien had een Audi RS 6 e-tron mogelijk het terrein van de e-tron GT kunnen betreden… Resultaat: hij zou simpelweg het levenslicht niet zien. De Audi S6 e-tron met zijn 405 kW (551 pk) zou de krachtigste variant in de catalogus van de Duitse constructeur blijven. Maar dat betekent niet dat de zesde generatie van Audi’s grote reiswagen geen RS-versie krijgt!

Audi RS 6 enkel met een PHEV V8 van bijna 800 pk?
De volgende Audi RS 6 zou dus enkel beschikbaar zijn met een plug-inhybride aandrijflijn. Daarmee kan hij het rechtstreeks opnemen tegen de nieuwste BMW M5 en zeer waarschijnlijk ook tegen de toekomstige Mercedes-AMG E 63, die nog even op zich laat wachten. De toekomstige Audi RS 6 zou naar verwachting een 4-liter biturbo-V8 krijgen, vergelijkbaar met die onder de motorkap van de Porsche Panamera en Cayenne Turbo S E-Hybrid, maar ook bij de Bentley Continental en Flying Spur, waar hij tot 575 kW (782 pk) levert! Al deze modellen beschikken ook over een (zeer) grote batterij, zodat hun volledig elektrische autonomie dicht bij de 100 km ligt. Wat wil zeggen dat ook de toekomstige Audi RS 6 wellicht tegen de 2.500 kg op de weegschaal zal aantikken, of er zelfs overheen zal gaan…

Zowel als sedan en Avant? Het antwoord volgt snel…
Er zouden toch twee duidelijk verschillende versies van de volgende Audi RS 6 komen. Net als bij de eerste twee generaties van deze sportieve Duitser zou de volgende versie namelijk beschikbaar zijn als breakversie Avant en als sedan! Helaas zullen we nog even moeten wachten om met zekerheid te weten welke motorisatie en carrosserievarianten de toekomstige Audi RS 6 zal krijgen. De meest sportieve en extreme versie van de Duitser zou namelijk pas volgend jaar, in 2026, officieel worden voorgesteld door Audi.