De vierde generatie BMW 1 Reeks werd in 2024 gelanceerd en is in feite een doorontwikkelde versie van zijn voorganger uit 2019. Dat betekent nog steeds een in de basis voorwielaangedreven architectuur, maar het design is wel een stuk scherper geworden. In tegenstelling tot zijn eeuwige rivalen, de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse, biedt BMW nog steeds geen plug-inhybride versie aan van zijn compacte middenklasser. Wie dat wil, moet voor de enorm populaire SUV BMW X1 kiezen. Toch blijft de 1 een succesnummer dankzij BMW’s sterke positie op de fleetmarkt. Hoe zouden wij hem samenstellen, en hoeveel kost hij dan?
120 is nu ook een driecilinder
De eerste keuze die je moet maken in de configurator van BMW, is de motorisatie. De BMW 1 Reeks is verkrijgbaar vanaf 33.000 euro (inclusief btw). Voor dat geld krijg je de 116 op benzine (sinds deze nieuwe generatie zonder ‘i’!), een 1,5 liter-driecilinder van 90 kW (122 pk) en 230 Nm koppel. Die zorgt al voor correcte prestaties, met een 0-100 km/u in minder dan 10 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Bovendien is een automaat tegenwoordig standaard! Toch zouden wij upgraden naar de 120 met 170 pk. Die heeft dezelfde driecilinder, maar dankzij zijn milde hybridisatie is hij wel zuiniger én sneller dan de 116 (0-100 km/u in 7,8 seconden). De basisprijs van de BMW 120 bedraagt 37.600 euro.

Sportief, zonder de hoofdprijs te betalen
Vervolgens mag je kiezen uit verschillende uitvoeringen: de basisversie, de M Sport Design of het M Sportpakket. De middelste optie zorgt al voor een sportiever uiterlijk, dankzij specifieke bumpers en knappe 18-duimsvelgen, en dat voor slechts 1.350 euro extra. Dan blijft er enkel nog de lakkleur over voor het uiterlijk. Een metaalkleur kost 770 tot 1.530 euro, en er zijn zelfs twee matte lakkleuren voor 2.300 euro. Wij kunnen niet weerstaan aan de nieuwe paarse kleur Thundernight, die gelukkig maar 770 euro toevoegt aan de factuur.
Crème leer, jawel
Voor het interieur is een zwarte stoffen bekleding standaard, en als je een ander kleurtje wil, moet je upgraden naar sportzetels in kunstleer. De combinatie van de paarse lakkleur met het lichte Veganza Oyster vinden wij erg knap, dus daar gaan we voor, tegen een totaalprijs van 1.310 euro. En als we dan toch bezig zijn, kunnen de verlichte sierlijsten voor 320 euro er nog wel bij…

Duur optiepakket, maar wel compleet
Dan komen we aan de optielijst. BMW kiest nog steeds voor een combinatie van losse opties en “voordelige” pakketten. Het Premium Pack Plus voegt alles toe wat je nodig hebt qua technologie: adaptieve LED-koplampen, de Live Cockpit Navigation Professional, comforttoegang, een head-up display, een opbergvak met inductielader voor je telefoon, een spiegelpakket en de Parking Assistant Pack Plus. Er zit zelfs een lichtgevende grille (Iconic Glow) bij! Voor de 3.980 euro die het pakket kost, krijg je dus ook wel wat terug.
Dan zijn er nog een aantal losse opties die we zouden kiezen, en waarvan we eerlijk gezegd versteld staan dat ze niet standaard zijn. Een in drie delen neerklapbare achterbank, bijvoorbeeld (210 euro). Of een automatische airco in twee zones (570 euro). Tenslotte zijn er nog een paar comfortopties die het leven aan boord aangenamer maken, zoals elektrisch verstelbare ‘actieve’ zetels vooraan (480 euro), een verwarmd stuurwiel (260 euro) en een Harman-Kardon-audiosysteem (630 euro).

De eindprijs van onze ideale BMW 1 Reeks
Toegegeven, we hebben ons misschien een beetje laten gaan met de configuratie van deze BMW 1 Reeks. ‘Onze’ 120 komt daarmee uit op een totaalprijs van 47.480 euro, ofwel net geen 10.000 euro aan opties bovenop de basisprijs van de 120! Maar dan heb je ook wel een erg knap uitgevoerde hatchback, met een goeie balans tussen sportiviteit, comfort en een hightech uitrusting. Als we vergelijken met onze configuraties van de Audi A3 (46.709,98 euro) en de Mercedes A-Klasse (44.794 euro), is onze BMW dus iets duurder. Maar hij is ook iets krachtiger en knapper uitgevoerd. Aan jou de keuze…