ou


Pas encore de compte

La quotidienne

Les dernières infos de l'actualité automobile

L’hebdomadaire

Une sélection du meilleur de l'actualité automobile


Ce compte existe déjà

{"fr":"BMW série 1 bleu sur route de campagne, flanquée de verdure et arbres.","nl":"Blauwe BMW 1-serie op landweg met groene achtergrond en bomen."}
{"fr":"BMW Série 1 2023 bleu sur route de campagne.","nl":"Blauwe BMW Série 1 2023 op een landelijke weg."}
1/12

De BMW 1 Reeks (2024): wat zijn z’n kwaliteiten en gebreken?

De kleinste BMW zit in het nieuw. Hij bouwt verder op de basis die zijn voorganger legde, maar neemt hij daar ook dezelfde troeven en minpuntjes van over? We zoeken het uit.

Écrit par Olivier Maloteaux

15 Octobre 2024

Publicité

De troeven

1. Geslaagd modern interieur

Aan de buitenkant lijkt er niet zo heel veel veranderd aan de nieuwe generatie van de 1 Reeks (modelcode F70): op de hertekende, wat slankere neus en een contrasterend (zwart) dak na, zou je hem zo verwarren met zijn voorganger (F40). Binnenin is het andere koek: daar werd de nieuwe 1 Reeks radicaal moderner dan de vorige! Het dashboard met afzonderlijk centraal scherm is niet meer. In de plaats kwam een heel minimalistische versie, met een gigantisch digitaal scherm dat zowel het 10,25-duims instrumentencluster als het centrale 10,7-duims aanraakscherm voor het infotainment omvat. Het ziet er allemaal heel stijlvol uit, in lijn met de moderne tijdsgeest en prima afgewerkt op de koop toe. Leder valt er aan boord van de kleine BMW niet meer te vinden, maar wel gerecycleerd textiel dat aangenaam is om naar te kijken én om aan te raken.

2. Geconnecteerd en hip

BMW hield het voor de moderne kant van de 1 Reeks niet bij een nieuw dashboard, maar verving ook het hele multimediasysteem dat nu meer dan ooit geconnecteerd werkt. Daarvoor gebruikt het merk de nieuwste (negende) generatie, hier voor het eerst gebaseerd op Android Open Source Project software die toelaat om een heleboel applicaties te downloaden (met inbegrip van filmstreaming en andere video-apps). Het werkt allemaal gebruiksvriendelijk en efficiënt, en dat geldt ook voor het nieuwe navigatiesysteem met (optioneel) een ‘augmented reality’-functie. Daarmee geven extra pijlen (via het head-up display of op het scherm met beeld van de camera) de te volgen rijrichting nog eens extra duidelijk aan. Alle klassieke functies van Android Auto en Apple CarPlay, al dan niet draadloos, heeft de 1 Reeks natuurlijk ook aan boord.

3. Nog levendiger rijgedrag

In 2019 ruilde de vorige 1 Reeks (F40) achterwielaandrijving in voor voorwielaandrijving, maar slaagde hij er toch in om een dynamisch rijgedrag te behouden. De nieuwe F70-generatie gebruikt dezelfde technische basis, en maakt de wegligging nog een tikje beter. Dat deden de ingenieurs door het koetswerk op strategische plaatsen wat stijver te maken en tijd te besteden aan extra finetuning van de ophanging en schokdempers. Het resultaat mag er wezen, want deze kleine BMW stuurt bijzonder precies en rijdt ronduit snedig. In dit segment is er geen enkele concurrent die op dat vlak beter doet.

BMW 1 Serie blauwe op plattelandsweg, achteraanzicht in beweging. Interieur van BMW met digitaal navigatiescherm, modern stuur en buitenzicht. BMW-aanraakscherm toont rijmodi, gebruiker selecteert sportmodus.
Publicité

De minpunten

1. Niet écht helemaal nieuw…

Het belangrijkste wat criticasters deze nieuwe 1 Reeks zullen verwijten is dat hij eigenlijk… niet écht nieuw is. En dient gezegd: daar zit een grond van waarheid in. De nieuwe generatie bouwt zowel onderhuids als in zijn design verder op de vorige, en is eerder een grondige evolutie van een (heel gezonde) basis. Als je het ons vraagt, had BMW gerust wat verder kunnen gaan in het nieuwe design. Zeker als je ziet hoe radicaal de 1 Reeks vanbinnen veranderde, lijken de beide generaties aan de buitenkant wel heel erg (té erg?) op elkaar…

2. Onhandige bediening airco

Het nieuwe interieur mag er dan wel heel modern en stilistisch puur uit zien, je betaalt er wel een prijs voor op ergonomisch vlak. Alle fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatregeling zijn namelijk verdwenen. Wil je de luchtstroom bijstellen, de temperatuur wat aanpassen of zelfs je voorruit- of achterruitontdooiing inschakelen, dan kan dat alleen nog via de menu’s op het aanraakscherm. Allemaal handelingen die sterk afleiden tijdens het rijden, en waar een goeie oude knop véél beter voor werkt…

3. Verlies aan kofferruimte in de micro-hybrides

De nieuwe 1 Reeks bouwt verder op de vorige en biedt binnenin dus niet méér ruimte dan vroeger. Sterker nog: de 120-versies op benzine en diesel zien hun kofferinhoud zelfs slinken van 380 naar 300 liter. Dat hebben ze te danken aan hun micro-hybride aandrijving, waarbij een elektromotor tijdens de acceleraties de verbrandingsmotor een handje helpt. De grote 48 Volt-batterij van dat systeem krijgt namelijk een plaatsje in de koffer, ten nadele van het volume. Dat minpunt blijft voorbehouden aan de 120 benzine en diesel, want de 116 benzine, de 118 met dieselmotor en de sportieve M135 benzine gebruiken géén micro-hybride en slikken dus wél nog 380 liter in het ruim.

Blauwe BMW 1-serie geparkeerd voor een modern gebouw, zijaanzicht achter. Open kofferbak van een blauwe Toyota Corolla Hatchback, die laadruimte toont. Interieur van Volkswagen-auto met navigatiescherm en multimediabediening weergegeven.
Olivier
							Maloteaux

Olivier Maloteaux

Publicité

Acheter une BMW 1 Reeks ou une voiture similaire

BMW

116

19 994 €

2023

45 678 km

Essence

109 ch

Manuelle

0 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

118

21 894 €

2020

74 073 km

Essence

140 ch

Manuelle

122 g/km

date

BMW G&A Motors

Turnhout

date

Car-Pass

BMW

116

14 950 €

2019

92 452 km

Diesel

116 ch

Manuelle

140 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

BMW

118

17 500 €

2020

80 000 km

Essence

140 ch

Manuelle

122 g/km

date

Garage De Mey

Maldegem

date

Car-Pass

BMW

120

33 299 €

2023

29 352 km

Diesel

190 ch

Automatique

140 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

118

30 299 €

2024

22 331 km

Diesel

150 ch

Automatique

134 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

118

22 499 €

2020

89 393 km

Diesel

150 ch

Automatique

108 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

BMW

118

31 995 €

2024

11 603 km

Essence

136 ch

Automatique

Occasion

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass