In 2019 zette de BMW 1 Reeks de wereld op zijn kop. Na twee generaties 1 Reeks met achterwielaandrijving, stelde BMW toen een derde generatie voor op basis van een voorwielaangedreven architectuur. Het Duitse merk toont vandaag een diepgaande evolutie van deze 1 Reeks FWD. Zozeer zelfs dat BMW het niet zomaar over een facelift heeft, maar wel over de 4e generatie 1 Reeks.

Scherper uiterlijk, sportieve kont

Hoewel hij dezelfde wielbasis heeft als het huidige model, is deze nieuwe 1 Reeks wel iets gegroeid (+4,2 cm). Zijn hertekende bumpers rekken de overhangen van de Duitse hatchback uit tot een totale lengte van 4,36 m. De meest ingrijpende cosmetische evolutie is aan de voorzijde te zien. Die is scherper en lager geworden, met een dubbele verticale lijn als lichtsignatuur. Daarmee neemt de 1 Reeks de designtaal over van de aanstaande 'Neue Klasse' van BMW.

Ook achteraan evolueert de lichtsignatuur van het model. Maar ons oog valt vooral op de nieuwe reflectoren onderaan de achterbumper, waarmee de kont van de 1 Reeks nog wat sportiever oogt. Vooral als je voor het M Sport-pakket kiest, waarmee die indruk nog wat wordt versterkt.

BMW biedt daarnaast ook nieuwe velgen en lakkleuren aan. Deze 1 Reeks is daarmee de allereerste BMW die optioneel een contrasterende dakkleur krijgt.

Nieuw meubilair

Ook aan boord springen de wijzigingen in het oog. De 1 Reeks krijgt het BMW Curved Display dat twee grote schermen (10,25 en 10,7 inch) groepeert in een grote, gebogen behuizing. De middenconsole krijgt ook een nieuwe transmissiebediening voor de voortaan standaard meegeleverde automatische versnellingsbak. Merk op dat BMW ook stopt met de traditionele leren bekleding voor de zetels.

Op praktisch vlak blijft de BMW 1 Reeks exact even ruim als de vorige generatie, met ook een even grote koffer van 380 liter (1.200 liter met de achterbank neergeklapt). Dat volume krimpt echter tot 300 liter/1.135 liter voor de nieuwe motorisaties met een mildhybride systeem op 48 volt.

BMW OS 9

Deze generatiewissel vormt meteen de gelegenheid voor BMW om de nieuwste generatie van zijn infotainmentsysteem in de 1 Reeks te steken. Het kleinste model van het merk krijgt daarmee ook het BMW Operating System 9. Deze evolutie omvat de 'QuickSelect'-functie die iDrive nog intuïtiever moet maken, met een snelkoppeling naar verschillende vaak gebruikte functies. De nieuwe 1 Reeks kan ook worden uitgerust met BMW Digital Premium, waarmee je applicaties voor muziek- en videostreaming of zelfs games kan installeren via een abonnementsformule.

Belangrijker voor de meeste mensen is misschien wel dat de 1 Reeks standaard is uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto. Het model is nu ook compatibel met 'over-the-air' updates vanop afstand. BMW maakt van de gelegenheid gebruik om enkele extra diensten een maand gratis aan te bieden... waarna ze betalend worden, net wanneer je eraan bent gewend, zoals tegenwoordig de mode is bij de premium automerken.

De nieuwe generatie 1 Reeks krijgt dan ook heel wat premium uitrusting als optie, zoals automatisch parkeren vanop afstand via je smartphone, bijvoorbeeld.

120(d) en M135 xDrive

Op technisch vlak zegt BMW de structuur van zijn 1 Reeks te hebben verstevigd en iets te hebben gesleuteld aan de ophanging om hem nog wendbaarder te maken. De nieuwe 1 Reeks krijgt ook een mildhybride ondersteuning op 48 volt op de 120 (driecilinder benzine van 170 pk, voortaan zonder 'i'!) en de 120d (viercilinder diesel van 163 pk). Bij de lancering is er ook de 118d (viercilinder diesel van 150 pk) zonder mildhybride systeem, net als de sportieve M135 xDrive met 300 pk en vierwielaandrijving. BMW voegt tegen het einde van het jaar nog de 116 toe aan het gamma, een instapversie met benzinemotor.

Prijs en lancering BMW 1 Reeks 2024

BMW brengt de nieuwe 1 Reeks officieel op de markt in oktober 2024. Net als de vorige generatie zal hij worden geproduceerd in de BMW-fabriek in Leipzig, Duitsland. De prijzen van deze vierde generatie zijn nog niet bekend.