Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Goed 12 procent van de jonge Belgische bestuurders zit zeker eens per maand onder invloed van drugs achter het stuur. Dat blijkt uit de zevende editie van de Verkeersonveiligheidsenquête die het Vias Institute maandag voorstelde.
Het probleem stelt zich vooral in Brussel en Wallonië. Daar gaat het om respectievelijk 20 en 17 procent van de bestuurders tussen 18 en 34. In Vlaanderen is de situatie beter, met 7 procent van de jonge bestuurders die zelf toegeeft nu en dan onder invloed van drugs achter het stuur te kruipen. Over alle bestuurders heen zegt 5 procent maandelijks onder invloed van drugs te rijden, voor alcohol is dat 7 procent. Daarmee dreigen drugs een even groot verkeersveiligheidsprobleem te worden als alcohol.
Minister van Mobiliteit François Bellot, die de cijfers mee voorstelde, drukte maandag de hoop uit dat de politie snel en op grote schaal de speekselanalyse in gebruik kan nemen. Volgens minister van Justitie Koen Geens zou de politie dit voorjaar voor het eerst speekseltests zonder bloedprik kunnen gebruiken. Vandaag moet een speekseltest om drugs op te sporen ook altijd gepaard gaan met een bloedprik die door een dokter moet gebeuren, wat de procedure vertraagt en compliceert. Minister Geens wijst er wel op dat het aantal speekseltests jaarlijks stijgt.
Ander risicogedrag dat de respondenten zelf toegaven is, onder meer, sociale media achter het stuur gebruiken (9 procent), en met de gsm foto's nemen achter het stuur (6 procent).
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.