5 dingen die je niet wist over elektrische auto’s

Klassieke verbrandingsmotoren worden steeds meer met de vinger gewezen, en elektrische auto’s worden vaak beschouwd als het alternatief. Maar wist je dat het niet om recente technologie gaat? Dit zijn vijf dingen die je wellicht niet wist.

  • Piette François
  • 19 oktober 2017
  • Elektrisch

1. Elektrische auto’s waren bijzonder populair begin vorige eeuw

Elektrische auto’s zijn inderdaad geen recente verschijning. De technologie was redelijk populair toen de moderne auto in zijn kinderschoenen stond, begin vorige eeuw. Ze waren stiller en minder grillig dan de benzinewagens van toen, en onder meer bijzonder populair in Amerikaanse steden.

2. Enkele CEO’s van grote merken geloven er niet in

Onder meer Carlos Tavares (PSA) en Dieter Zetsche (Daimler Mercedes) zijn niet overtuigd van deze technologie. Hun bedrijven investeren wel in dit soort auto’s om mee te zijn met de trend, maar persoonlijk zijn ze sceptischer. De productie en recyclage van batterijen en de productie van elektriciteit vormen voor hen struikelblokken. Ze vrezen dat de elektrische auto over enkele jaren hetzelfde lot is toebedeeld als de diesel.

3. De kostprijs van batterijen neemt af

De kostprijs van batterijen daalt al enkele jaren. Een goede zaak voor de gebruiker als voor de constructeur, die elektrische auto’s goedkoper in de markt kan zetten. Sommige experts denken dat de prijs over zeven jaar gedeeld zal worden door drie.

4. Elektrische auto’s kunnen als generator worden gebruikt bij stroompannes

Nissan heeft bijvoorbeeld een Leaf die intelligent met je huis kan communiceren. Afhankelijk van je vertrekuur en de vraag naar elektriciteit van je huis, kan de auto stroom naar je huis sturen. Zijn batterij zou een klassiek Japans huis ongeveer twee dagen van stroom kunnen voorzien.

5. Onderhoud is bijzonder goedkoop

Bij elektrische auto’s zit de technologie in de brandstof, bij klassieke auto’s in de motor. De batterijen zijn de meest complexe onderdelen, niet de motor. Geen olie, geen koppeling, weinig bewegende onderdelen, geen filters en een symbolisch onderhoud dat zich beperkt tot ruitenwissers, remschijven en enkele ophangingsonderdelen. Wanneer die versleten zijn, uiteraard…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km