5 dingen die je niet wist over de Mercedes 300 SL

Volgens sommigen was dit de eerste supercar ooit. Met zijn vlinderdeuren en geweldige prestaties mag de 300 SL deze benaming zeker dragen. Maar wist je dat dit monster, gebouwd tussen 1954 en 1963, heel wat geheimen met zich meedraagt?
  • Piette François
  • 19 december 2016

1. Mercedes wilde hem eerst niet commercialiseren

In 1952 won Mercedes de Carrera Panamericana met een W194 “300 SL”. Hoe verrassend ook, de constructeur wilde deze racewagen nooit in productie brengen. Max Hoffman, de Amerikaanse importeur van Europese merken, lag aan de basis van dit initiatief. Hij was zodanig zeker van zijn stuk dat hij een bestelbon ondertekende voor… 1.000 auto’s!

2. Directe injectie

In 1954 waren carburatoren nog een lang leven beschoren. Sommige constructeurs ruilden dit systeem pas in 1990 in. Mercedes was dus een echte voorloper met directe benzine-injectie in de motor. Voor die tijd: pure sciencefiction.

3. Vlinderdeuren: noodzakelijk

Hoewel de vlinderdeuren grotendeels bijdroegen aan de legende van dit model, hebben ze hun bestaan te danken aan een technische beperking. Het buizenchassis zorgde voor uit de kluiten gewassen deurdrempels. De enige manier om de instap te vergemakkelijken, was dit ingenieuze en spectaculaire systeem. Maar de instap was nooit echt gemakkelijk…

4. De cabriolet werd een groter succes

De 300 SL werd vooral in de Verenigde Staten verkocht (zowat 80% van de productie) en was het liefst gezien als cabriolet. De 300 SL was namelijk delicaat om snel te rijden en zijn interieur warmde snel op bij gebrek aan neerlaatbare vensters. Daardoor was hij geslaagder als cabriolet, omdat die deze gebreken verhielp. Hij werd dus vooral in deze koetswerkvorm geproduceerd.

5. Lichtjes naar links

Om de motorkap iets te verlagen moest de 300 SL teruggrijpen naar een technisch trucje: de motor was 50 graden naar links gekanteld, waardoor er een oplossing voor de oliesmering moest worden gevonden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km