5 redenen waarom we massaal voor SUV’s kiezen

Eén nieuwe auto op drie in ons land is vandaag een SUV, liet automobielfederatie Febiac vorige week weten. Omdat we niet allemaal met onze SUV’s door de modder gaan ploeteren, moeten er andere redenen zijn waarom we massaal zwichten voor dit soort auto.

  • Bervoets Wim
  • 25 mei 2018

1. Een SUV is ruimer en praktischer

Een SUV staat vaak op hetzelfde platform als berlines, hatchbacks en breaks, maar profiteert van iets langere overhangen om met een ruimer interieur uit te kunnen pakken. Daardoor kunnen ze vaak een verschuifbare achterbank of regelbare rugleuning voor diezelfde achterbank aanbieden.

Maar het onderscheid in grootte valt vooral in de hoogte op: door hun toegenomen hoofdruimte bieden ze vaak plaats voor een derde zitrij. Sommige SUV’s zijn dus echte zevenzitters. Net als… de monovolumes vroeger.

2. Een SUV heeft een hogere rijpositie

Klanten van SUV’s zeggen vooral graag een hogere rijpositie te hebben, voor een beter overzicht op de weg. De gemiddelde autokoper wordt trouwens een dagje ouder, en haalt vaak aan dat hij makkelijker instapt in een SUV dan in een break, hatchback of berline. Ook voor wie zijn kinderen vastgespt op de achterbank, is de hogere zitpositie een belangrijk argument.

3. Een SUV geeft een beter veiligheidsgevoel

Omdat ze hoger zitten en een beter zicht op de weg hebben, voelen SUV-chauffeurs zich veiliger achter het stuur. Dat neemt niet weg dat breaks, hatchbacks en berlines aan dezelfde strenge veiligheidseisen moeten voldoen, en gelijkaardige scores laten optekenen in de Euro NCAP-tests. Voor zwakke weggebruikers is een aanrijding met een SUV dan weer minder goed nieuws, zo tonen diezelfde Euro NCAP-tests.

4. Een SUV ziet er robuuster uit

Door hun stoerdere aankleding oogt de SUV robuuster. De terreinwagenlooks kunnen heel wat kopers overtuigen: een auto kopen blijft immers ook een emotionele aankoop. Toch zijn de off-roadlooks van heel wat SUV’s louter visuele opsmuk, en hebben ze geen functioneel nut.

5. Een SUV heeft een hogere restwaarde

De simpele wet van vraag en aanbod: de vraag naar nieuwe SUV’s beperkt zich niet alleen tot de markt van nieuwe auto’s. Ook tweedehands-SUV’s zijn gegeerd, en hebben dus een hogere vraagprijs. Kiezen voor een SUV is dus kiezen voor een zekere restwaarde.

Op zoek naar een tweedehands-SUV? Bekijk zeker ook onze zoekertjes!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Febiac / Euro NCAP.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km