Apple Car: techreus gooit de handdoek in de ring

Er zou meer dan 10 miljard dollar geïnvesteerd zijn in het project!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 01 maart 2024
  • Sector

Apple zou al bijna 10 jaar werken aan de ontwikkeling van een elektrische wagen die revolutionair zou geweest zijn. Maar Tim Cook, de CEO van Apple, heeft net de stekker uit het project getrokken. Een beslissing die insloeg als een bom en die inhoudt dat de miljarden dollars die in het project zijn geïnvesteerd, voor niets zijn geweest.

Het idee om een eigen elektrische wagen te bouwen ontsprong bij Apple in 2014. Een project dat steeds in het grootste geheim heeft plaatsgevonden en dat op geen enkel moment gepaard ging met een publieke aankondiging. Volgens nieuwsagentschap Bloomberg zouden er maar liefst 2.000 Apple-medewerkers met het project zijn betrokken, dat intern bekend stond als 'Titan'.

Waarom stoppen?

Alles wees erop dat Apple het succesverhaal van Tesla wou evenaren. Met dit doel voor ogen werden er tal van experts ingehuurd van bij de grootste constructeurs, waaronder BMW, Porsche en zelfs Aston Martin, met als doel een autonome elektrische wagen te creëren die deels via stembediening bestuurd kon worden. Een soort iPhone op vier wielen, dus. Maar het bleek al snel dat het concreet maken van dit ambitieuze plan gepaard gaat met tal van struikelblokken. Maar liefst vijf directeurs in amper zeven jaar tijd hebben hun tanden stukgebeten op het Titan-project! Het bewijs dat een auto op grote schaal produceren geen gemakkelijke uitdaging is, zelfs als je ettelijke miljarden ter beschikking hebt.

Wat nu?

Verschillende bronnen bevestigen dat Tim Cook de belissing genomen zou hebben om Apple meer te richten op artificiële intelligentie, en meer bepaald om AI beter te integreren in het Apple-ecosysteem. Heel wat werknemers die aan de Apple Car werkten, zouden dan ook zijn overgeplaatst naar dit nieuwe project. Daarmee treedt Apple in de voetsporen van Google, Microsoft en Meta, die allemaal in een verwoede race zitten om AI verder te ontwikkelen tot bruikbare tools.

Deze grote ommekeer is waarschijnlijk te wijten aan een daling van de verkopen van het Californische bedrijf, waardoor aandeelhouders veel minder geneigd zijn om aan boord te blijven voor titanenprojecten met een onzekere uitkomst. De concurrentie binnen de sector van elektrische wagens is namelijk moordend, met steeds agressievere Chinese groepen die de noodzakelijke investeringen om mee te kunnen steeds groter maken. En dat met winstmarges die veel lager liggen dan die van smartphones of andere IT-producten. Dit alles vormt dan ook een waarschijnlijke verklaring voor de beslissing van Tim Cook om de stekker uit de Apple Car te trekken.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Laurenz Heymann.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km