Aston Martin bouwt de DB5 uit Goldfinger opnieuw

In één exemplaar kruipen liefst 4.500 werkuren.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 02 juni 2020
  • Lancering

Heel wat auto’s zijn ondertussen al filmsterren geworden, zoals de Ford Mustang uit Bullitt, de Citroën DS uit Fantômas of de Volkswagen Beetle van Herbie. Eén auto heeft ook een echte legendarische status verworven, en dat is de Aston Martin DB5 van James Bond, meer specifiek het exemplaar dat te zien is in de film Goldfinger.

De Britse coupé is zo iconisch geworden dat zijn constructeur heeft beslist om de productie opnieuw op te starten in een kleine reeks. In het kader van zijn programma Continuation zal Aston Martin na de DB4 ook van de deze heel bijzondere DB5 25 stuks maken in de komende maanden.

Detailwerk

In elk exemplaar dat in Newport Pagnell buiten rolt kruipen liefst 4.500 werkuren. En omdat slechts één auto per keer wordt gemaakt, zal het hele programma… 12 jaar in beslag nemen.

Concreet wordt de DB5 geassembleerd volgens dezelfde technieken als destijds, maar met modern ingenieurswerk. Aston Martin moest alle mechanische onderdelen opnieuw in productie nemen, net zoals alle stukken die nodig zijn om de rest van de auto te assembleren. Om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de film Goldfinger heeft de constructeur ook de gadgets nagebouwd uit de 007-filmreeks om ze een plaats te geven in deze nieuwe productie van de DB5. In het pakket zitten machinegeweren in de neus, een kantelende nummerplaat, een systeem om olie op de weg te spuiten en een kogelvrij scherm dat achter de achterruit omhoog veert.

Uiteraard zullen de meeste van die zaken nep zijn of op zijn minst gesimuleerd, om voor de hand liggende veiligheidsredenen. Voor de rest zullen alle 25 exemplaren echter nagenoeg gelijk zijn aan het origineel. De toekomstige eigenaars moeten ook weten dat hun auto niet ‘road legal’ is. Ermee gaan paraderen op de openbare weg is dus uitgesloten. Aston Martin heeft trouwens nog geen prijskaartje geplakt op de uitzonderlijke DB5.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Aston Martin.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km