Aston Martin Hybrid Hydrogen Rapide S: klaar voor de toekomst?

  • Piette François
  • 15 april 2013

Spitstechnologie laat bij Aston Martin op zich wachten. Of ‘liet’, want de constructeur heeft eindelijk gesloten om te investeren in oplossingen voor de toekomst met deze racewagen op waterstof.

V12 wordt dagje ouder

Kijk naar de concurrentie. Bij Mercedes en Porsche wordt gesproken over plug-inhybrides, V8-turbomotoren met directe injectie, start-stopsystemen, recuperatie van bewegingsenergie enzovoort. Zelfs Jaguar, Maserati en Bentley werken aan kleine motoren met turbocompressor. Bij Aston Martin loopt de technologie echter heel wat achter. De V12 klinkt nog altijd duivels en is ongewoon zacht, maar hij dateert al van 2003. Hoog tijd dus dat de constructeur zich buigt over het CO2-vraagstuk, voor de huidige modellen verbannen worden.

Eindelijk vooruitgang

Aston Martin en de 24 uren van de Nürburgring, dat is een mooie liefdesgeschiedenis. De Britten maken van deze wedstrijd gebruik om de Rapide S Hybrid Hydrogen te presenteren, die zowel benzine als waterstof kan verbranden. Of zelfs een mengeling van de twee. Er zijn vier brandstoftanks onder de koffervloer en naast de bestuurder. In waterstofmodus stoot deze auto helemaal geen CO2 uit. Alleen waterdamp ontsnapt uit de uitlaat. Kortom, een originele racewagen. Mag hij ook in productie?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Aston Martin.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km