Aston Martin V8 Vantage door Prodrive : nog meer karakter

  • Piette François
  • 04 december 2006
Prodrive maakt van de Aston Martin V8 Vantage een eigen versie, maar niet zomaar een doordeweekse tuning. De bedoeling was niet om de Aston radicaal te veranderen, wel om het karakter van de auto extra in de verf te zetten. Op het programma staan de volgende punten: optimalisatie van de motor en aangepaste aërodynamica. Prodrive had eerder ook al de hand gelegd aan de DBR9, V8 Rallye, Ferrari 550 Maranello, en ook een hele reeks toebehoren voor Subaru… De V8 is bij Prodrive goed voor 425 pk (40 pk extra) en 440 Nm koppel (wat er 30 meer zijn). De prestaties volgen deze wijzigingen op de voet, en de sprint van 0 tot 100 km/u wordt nu afgehandeld in 4.7 seconden (tegenover 5), de topsnelheid ligt 13 km/u hoger en komt uit op 293 km/u. De evoluties moeten er ook voor zorgen dat de Vantage vinniger is bij elk regime. De uitlaat, waar op zich niets mis mee was, kreeg ook een speciale aandacht en het geronk van de Aston wordt er alleen nog maar aantrekkelijker mee! Het kan misschien overkomen als een gadget op een Aston Martin, maar met een druk op de knop kan de bestuurder kiezen uit 3 verschillende standen voor de uitlaat, die alle drie een directe invloed hebben op het geluid dat hij maakt. Een eerste stand laat toe om de klep van de geluidsdemper toe te houden, praktisch om te vermijden dat ’s avonds de hele buurt wakker wordt. De twee de stand zet die klep open wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt (net zoals op de originele Vantage), de laatste stand, sport stand, laat die klep gewoon open staan. Op het gebied van de aërodynamica heeft Prodrive achteraan een kleine spoiler in carbon toegevoegd. Ver van de Porsche 911 spoilers met het design van een stapelrek. Het design van de velgen werd overgenomen van de velgen van de competitie DBR9, uitegrust met Pirelli P0 banden, de V8 Vantage krijgt ook een specifieke ophanging die in samenwerking met Bilstein en Eibach op punt werd gesteld. Ook hier kan de bestuurder kiezen uit twee verschillende afstellingen. Normaal, voor een doeltreffende en sportieve afstelling, en sport, voor uitstapjes op het circuit en andere (héél) sportieve ritjes. De prijs van deze kuur zou begin 2007 bekend gemaakt moeten worden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Aston Martin.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km