Audi A5 en S5 Cabriolet: logisch gevolg

Het is gebeurd. De Audi A5-familie is nu volledig vernieuwd. Na de Coupé en de Sportback volgt de Cabriolet. En ook die krijgt een sportievere S5-afgeleide.
  • Bervoets Wim
  • 04 november 2016

De Audi A5 Cabriolet houdt vast aan gemaakte keuzes: sommige concurrenten kozen voor een stalen wegklapdak, en vaak komen ze op die beslissing terug. Niet zo in Ingolstadt: Audi koos steeds voor een stoffen kap, en dat is bij de A5 Cabriolet niet anders.

Tot 50 km/u

De stoffen kap kan je volledig automatisch bedienen: een simpele druk op de knop zorgt ervoor dat het dak in 15 seconden wegklapt – of in 18 seconden weer toegaat. Het manoeuvre kan je uitvoeren tot een snelheid van 50 km/u.

Steviger

De A5 Cabriolet krijgt een lichte groeischeut: met een lengte van 4,67 m is hij bijna 5 cm langer dan zijn voorganger. Stijver wordt hij bovendien ook: de torsiestijfheid neemt dankzij een doordachte materiaalkeuze met 40 % toe vergeleken met het vorige model. Het gewicht? Dat gaat iets naar beneden: de Duitse ingenieurs konden tot 40 kg besparen.

Ellebogenwerk

Ook binnenin neemt de ruimte toe, dankzij een 14 mm langere wielbasis. De kofferruimte bedraagt 380 liter, en kan dankzij de neerklapbare achterbank worden uitgebreid. De kofferklep kan voortaan standaard automatisch worden geopend, en optioneel met een voetzwaai onder de achterbumper.

Onder de kap

Bij de lancering van de A5 Cabriolet biedt Audi drie motoren aan: de 2.0 TFSI viercilinder turbobenzine met 252 pk, de 2.0 TDI met 190 pk en de 3.0 TDI met 218 pk. Binnenkort komt daar nog een 2.0 TFSI met 190 pk en 3.0 TDI met 286 pk bij. De Audi krijgt standaard voorwielaandrijving, maar Quattro-vierwielaandrijving behoort uiteraard tot de opties. Qua versnellingsbakken heb je de keuze tussen een manuele zesbak, S-tronic-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, of Tiptronic-achttrapsautomaat.

S5 Cabriolet

De S5 Cabriolet krijgt uiteraard dezelfde motor als in de coupé: de 3.0 TFSI V6-turbobenzine van 354 pk. Daardoor sprint de S5 Cabriolet in 5,1 seconden naar 100 km/u, en haalt hij een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Quattro-vierwielaandrijving en de Tiptronic-achttrapsautomaat zijn standaard.

Virtuele cockpit

Binnenin kan de toptechnologie natuurlijk niet ontbreken: de “Virtual Cockpit” voor het instrumentenpaneel staat op de optielijst, net als wifi-connectiviteit en smartphone-integratie met inductie-oplading.

Veiligheid

Ook de veiligheidsuitrusting is in de Audi op peil: adaptieve snelheidsregelaar met fileassistent, noodremhulp, parkeerhulp, verkeersbordherkenning, rijstrookhulp, enzovoort. De Audi A5 en S5 Cabriolet zijn vanaf maart 2017 verkrijgbaar. Prijzen voor België zijn nog niet bekend, maar we schatten dat de A5 Cabriolet rond € 50.000 zal kosten, en de S5 Cabriolet richting € 70.000 gaat.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km