MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Audi A5 Cabriolet houdt vast aan gemaakte keuzes: sommige concurrenten kozen voor een stalen wegklapdak, en vaak komen ze op die beslissing terug. Niet zo in Ingolstadt: Audi koos steeds voor een stoffen kap, en dat is bij de A5 Cabriolet niet anders.
De stoffen kap kan je volledig automatisch bedienen: een simpele druk op de knop zorgt ervoor dat het dak in 15 seconden wegklapt – of in 18 seconden weer toegaat. Het manoeuvre kan je uitvoeren tot een snelheid van 50 km/u.
De A5 Cabriolet krijgt een lichte groeischeut: met een lengte van 4,67 m is hij bijna 5 cm langer dan zijn voorganger. Stijver wordt hij bovendien ook: de torsiestijfheid neemt dankzij een doordachte materiaalkeuze met 40 % toe vergeleken met het vorige model. Het gewicht? Dat gaat iets naar beneden: de Duitse ingenieurs konden tot 40 kg besparen.
Ook binnenin neemt de ruimte toe, dankzij een 14 mm langere wielbasis. De kofferruimte bedraagt 380 liter, en kan dankzij de neerklapbare achterbank worden uitgebreid. De kofferklep kan voortaan standaard automatisch worden geopend, en optioneel met een voetzwaai onder de achterbumper.
Bij de lancering van de A5 Cabriolet biedt Audi drie motoren aan: de 2.0 TFSI viercilinder turbobenzine met 252 pk, de 2.0 TDI met 190 pk en de 3.0 TDI met 218 pk. Binnenkort komt daar nog een 2.0 TFSI met 190 pk en 3.0 TDI met 286 pk bij. De Audi krijgt standaard voorwielaandrijving, maar Quattro-vierwielaandrijving behoort uiteraard tot de opties. Qua versnellingsbakken heb je de keuze tussen een manuele zesbak, S-tronic-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, of Tiptronic-achttrapsautomaat.
De S5 Cabriolet krijgt uiteraard dezelfde motor als in de coupé: de 3.0 TFSI V6-turbobenzine van 354 pk. Daardoor sprint de S5 Cabriolet in 5,1 seconden naar 100 km/u, en haalt hij een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Quattro-vierwielaandrijving en de Tiptronic-achttrapsautomaat zijn standaard.
Binnenin kan de toptechnologie natuurlijk niet ontbreken: de “Virtual Cockpit” voor het instrumentenpaneel staat op de optielijst, net als wifi-connectiviteit en smartphone-integratie met inductie-oplading.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...